• Pandemia de coronavirus a redus puternic cererea de autovehicule şi a perturbat lanţurile de aprovizionare ale industriei auto, o veste rea pentru economiile Europei Centrale, care depind semnificativ de aceasta, scrie Deutsche Welle.
  • Producţia principalilor construc­tori auto din Europa Centrală a scăzut cu 20% în perioada ianuarie-august, potrivit Capital Economics, care avertizează că „situaţia se va înrăutăţi înainte de a se îmbunătăţi“.
  • Cu industria auto reprezentând 13% din PIB, aproape jumătate din pro­ducţia industrială şi 46% din ex­por­turi, banca centrală slovacă şi-a re­vi­zuit recent în jos estimarea de creş­tere economică pentru 2021 la 3,5%.

Pandemia de coronavirus a redus puternic cererea de autovehicule şi a perturbat lanţurile de aprovizionare ale industriei auto, o veste rea pentru economiile Europei Centrale, care depind semnificativ de aceasta, scrie Deutsche Welle.

În Cehia, producţia auto va scădea cu 13% în acest an la aproximativ 1 milion de auto­vehicule, potrivit Autosap, asociaţia din industrie. Cei mai mari constructori auto ai ţării au fost forţaţi să-şi reducă producţia sau chiar să o închidă complet în ultimele luni pe fondul crizei aprovizionării cu componente auto.

Şi uzinele auto din Slovacia şi-au stopat producţia. Asociaţia din industria ţării, ZAP, soune că după un declin de 11% în 2020, producţia nu va reveni la nivelurile de dinaintea pandemiei în acest an. În Ungaria, economia a înregistrat în trimestrul III o creştere sub aşteptări în contextul stagnării industriei auto.

Recomandări

TRUMP AMENINȚĂ PANAMA
FRANȚA ȚINE DOLIU
EDITORIALUL LUI CRISTOIU
CE SE ÎNTÂMPLĂ ÎN GAZA
CE VEZI ÎN ITALIA
CÂNȚI, DECI EȘTI BINE

„Este un exemplu clasic al şocului extern, iar economiile masiv depen­dente de industria auto suferă de pe urma lipsei de diversificare“, arată Richard Grieveson din cadrul wiiw.

Producţia principalilor construc­tori auto din Europa Centrală a scăzut cu 20% în perioada ianuarie-august, potrivit Capital Economics, care avertizează că „situaţia se va înrăutăţi înainte de a se îmbunătăţi“.

Slovacia și-a revizuit estimarea de creștere economică pentru 2021

Industria auto reprezintă aproximativ 9% din PIB-ul Cehiei, reprezentând peste 20% din exporturi. Industria are aproximativ 180.000 de angajaţi direct şi aproximativ 500.000 în total. Invocând problemele din această industrie, economiştii Komercni banka şi-au redus recent estimările privind creşterea economică a ţării pe 2021 la numai 1,9% de la peste 4%.

Slovacia ar putea fi afectată şi mai puternic în condiţiile în care principalele sale patru uzine au transformat ţara în cel mai mare producător auto al lumii pe cap de locuitor. Industria auto reprezintă 13% din economia slovacă şi aproximativ jumătate din producţia industrială. Sectorul are aproximativ 275.000 de angajaţi direct şi indirect.

Cu industria auto reprezentând 13% din PIB, aproape jumătate din pro­ducţia industrială şi 46% din ex­por­turi, banca centrală slovacă şi-a re­vi­zuit recent în jos estimarea de creş­tere economică pentru 2021 la 3,5%.

Criza semiconductoarelor ar putea dura până în 2021

Şi Ungaria este puternic dependentă de sectorul auto. Contribuţia acestuia la PIB este de 4-6%, acesta reprezentând 21% din exporturi în 2019. În septembrie, producţia industrială a ţării a scăzut cu 2,3% în termeni anuali în condiţiile în care producţia auto, cel mai mare segment al sectorului industrial ungar, s-a contractat cu o rată anuală de 25,9% pe fondul crizei globale de semiconductoare, notează Daily News Hungary.

Creşterea economică din T3 s-a situat sub aşteptările analiştilor, aceasta fiind semnificativ diminuată de stagnarea producţiei auto din cauza penuriei de componente, potrivit Portfolio.

Se speră că această criza a semiconductoarelor se va modera până la mijlocul anului 2022, însă unii sugerează că dificultăţile actuale ar trebui să servească drept avertizare privind probleme mai acute cu care s-ar putea confrunta economiile mai mici şi mai deschise ale Europei centrale.