• Fața lui Tutankhamon poate fi văzută pentru prima dată după mai bine de 3.300 de ani, în urma unei reconstituiri științifice.
  • Christian Corbet, artistul care l-a sculptat pe prințul Philip în 2013, a folosit un model 3D al craniului faraonului pentru a-i da viață conducătorului egiptean antic.
  • Rezultatul final a fost numit cea mai realistă reconstrucție a înfățișării faraonului creată vreodată.

Fața lui Tutankhamon poate fi văzută pentru prima dată după mai bine de 3.300 de ani, în urma unei reconstituiri științifice. Christian Corbet, artistul care l-a sculptat pe prințul Philip în 2013, a folosit un model 3D al craniului faraonului pentru a-i da viață conducătorului egiptean antic.

Modelul a fost creat folosind scanări ale craniului lui Tutankhamon, realizate de Andrew Nelson de la Universitatea Western din Canada. Rezultatul final a fost numit cea mai realistă reconstrucție a înfățișării faraonului creată vreodată.

Dr. Nelson a declarat: Am lucrat pornind de la modelul 3D al craniului, apoi am adăugat straturile de mușchi și am construit efectiv fața. Anatomia craniului său a ghidat reconstrucția facială, așa că eu cred că este un aspect mult mai realist decât oricare dintre cele pe care le-am văzut în trecut.”

Recomandări

PILE ȘI ȘTAMPILE
SFÂNTA LUMINĂ VINE DE LA IERUSALIM
PROGNOZA METEO PENTRU PAȘTE
SĂRBĂTOREȘTI ZIUA STAR WARS
CEA MAI FRUMOASĂ STRADĂ DIN EUROPA, ÎN ROMÂNIA
TU CREZI ÎN SACRIFICIU?

Folosirea tomografiei computerizate (CT) pentru a crea un model 3D precis al craniului a fost doar un aspect al creării noii reprezentări realiste. Echipa a folosit, de asemenea, markeri de țesut – care indică adâncimea cărnii în diferite locuri – pe baza egiptenilor moderni. Alte reconstituiri de mumii au folosit markeri tisulari pe baza unor subiecți caucazieni.

Corbet a declarat: Am construit apoi mușchii strat cu strat până când reconstrucția medico-legală a fost completă. Sculptura medico-legală s-a bazat pe știința craniului, iar markerii de țesut și măsurătorile fiecăruia s-au bazat pe un subiect egiptean de sex masculin mediu. Nu există nici o licență creativă aici. Fiecare etapă a fost, de asemenea, fotografiată pentru a-mi dovedi munca.”

Figura criminalistică are ochii închiși, nu are urechi și nici expresie. Dar, odată ce a fost finalizat, Corbet a avut șansa de a da viață chipului. El a spus: Mi s-a permis să fiu mai creativ și să-i deschid ochii, să îi dau un unghi de orientare a ochilor și poate să adaug un pic de înălțare a buzelor. Dar, din nou, nu a fost vorba de a fabrica trăsăturile – chiar și urechile au fost atent gândite de noi toți.”


Ca o notă de finisare, a fost adăugat un khepresh sau o coroană de război. Sculptorul a spus: „Aceasta a fost o creație, dar apoi s-a făcut referire și la sculpturile de epocă ale lui Tut purtând această coroană. Trebuia doar să învăț cum ar funcționa fizica unei astfel de coroane pentru a sta pe capul faraonului”.

Recreația a fost realizată pentru un documentar în două părți de la Soura Films, Tutankhamon: Allies & Enemies, difuzat de postul public de televiziune american PBS. Totuși, proiectul nu a fost lipsit de provocări. Strămoșii foloseau pânze îmbibate în rășină pe craniu în încercarea de a păstra forma feței faraonului după mumificare. Ceea ce a însemnat că a trebuit să se arate software-ului cum să facă distincția între craniul propriu-zis și alte materiale.

Dr. Nelson a declarat: „Rolul meu în acest proiect a fost de a segmenta craniul din scanarea CT. Asta implică marcarea pixelilor din feliile CT ca fiind os, ca ambalaj/rezină sau ca altceva. Am făcut acest lucru folosind software-ul Dragonfly și am folosit capacitățile sale de segmentare prin învățare profundă, antrenându-l pe un număr de felii, apoi lăsându-l să funcționeze peste noapte pentru a face segmentarea inițială. Apoi am curățat-o manual pentru a produce modelul 3D al craniului – asta a necesitat aproximativ 20 de ore de muncă.”

Și, spre deosebire de subiecții normali, nu a existat nici o persoană în viață din care sculptorul să se inspire. Corbet a spus: În sculptarea ducelui, puteam cel puțin să-l intervievez din numeroasele ședințe pe care le-am avut cu el, puteam să vorbesc și să stau de vorbă, să-i urmăresc gesturile și inteligența sa incredibilă.”

Dar sculptorul este sigur că faraonul ar fi fost de acord cu piesa finală. El a spus: Într-un mod magic, mi-a amintit că este faraon și a aprobat lucrarea finalizată. În calitate de artist, știi pur și simplu când ceva este corect.”

Tutankhamon a domnit din 1332 î.Hr. până la moartea sa, la vârsta de aproximativ 19 ani, în 1323 î.Hr.