• Fața lui Tutankhamon poate fi văzută pentru prima dată după mai bine de 3.300 de ani, în urma unei reconstituiri științifice.
  • Christian Corbet, artistul care l-a sculptat pe prințul Philip în 2013, a folosit un model 3D al craniului faraonului pentru a-i da viață conducătorului egiptean antic.
  • Rezultatul final a fost numit cea mai realistă reconstrucție a înfățișării faraonului creată vreodată.

Fața lui Tutankhamon poate fi văzută pentru prima dată după mai bine de 3.300 de ani, în urma unei reconstituiri științifice. Christian Corbet, artistul care l-a sculptat pe prințul Philip în 2013, a folosit un model 3D al craniului faraonului pentru a-i da viață conducătorului egiptean antic.

Modelul a fost creat folosind scanări ale craniului lui Tutankhamon, realizate de Andrew Nelson de la Universitatea Western din Canada. Rezultatul final a fost numit cea mai realistă reconstrucție a înfățișării faraonului creată vreodată.

Dr. Nelson a declarat: Am lucrat pornind de la modelul 3D al craniului, apoi am adăugat straturile de mușchi și am construit efectiv fața. Anatomia craniului său a ghidat reconstrucția facială, așa că eu cred că este un aspect mult mai realist decât oricare dintre cele pe care le-am văzut în trecut.”

Recomandări

OFICIAL ÎN SCHENGEN
CE CÂȘTIGI LA GALA ZF?
PUTIN TESTEAZĂ ORȘENIK
BIDEN RESPINGE ICC
MANDAT PENTRU BIBI
VREMEA REA ÎNCHIDE A1

Folosirea tomografiei computerizate (CT) pentru a crea un model 3D precis al craniului a fost doar un aspect al creării noii reprezentări realiste. Echipa a folosit, de asemenea, markeri de țesut – care indică adâncimea cărnii în diferite locuri – pe baza egiptenilor moderni. Alte reconstituiri de mumii au folosit markeri tisulari pe baza unor subiecți caucazieni.

Corbet a declarat: Am construit apoi mușchii strat cu strat până când reconstrucția medico-legală a fost completă. Sculptura medico-legală s-a bazat pe știința craniului, iar markerii de țesut și măsurătorile fiecăruia s-au bazat pe un subiect egiptean de sex masculin mediu. Nu există nici o licență creativă aici. Fiecare etapă a fost, de asemenea, fotografiată pentru a-mi dovedi munca.”

Figura criminalistică are ochii închiși, nu are urechi și nici expresie. Dar, odată ce a fost finalizat, Corbet a avut șansa de a da viață chipului. El a spus: Mi s-a permis să fiu mai creativ și să-i deschid ochii, să îi dau un unghi de orientare a ochilor și poate să adaug un pic de înălțare a buzelor. Dar, din nou, nu a fost vorba de a fabrica trăsăturile – chiar și urechile au fost atent gândite de noi toți.”


Ca o notă de finisare, a fost adăugat un khepresh sau o coroană de război. Sculptorul a spus: „Aceasta a fost o creație, dar apoi s-a făcut referire și la sculpturile de epocă ale lui Tut purtând această coroană. Trebuia doar să învăț cum ar funcționa fizica unei astfel de coroane pentru a sta pe capul faraonului”.

Recreația a fost realizată pentru un documentar în două părți de la Soura Films, Tutankhamon: Allies & Enemies, difuzat de postul public de televiziune american PBS. Totuși, proiectul nu a fost lipsit de provocări. Strămoșii foloseau pânze îmbibate în rășină pe craniu în încercarea de a păstra forma feței faraonului după mumificare. Ceea ce a însemnat că a trebuit să se arate software-ului cum să facă distincția între craniul propriu-zis și alte materiale.

Dr. Nelson a declarat: „Rolul meu în acest proiect a fost de a segmenta craniul din scanarea CT. Asta implică marcarea pixelilor din feliile CT ca fiind os, ca ambalaj/rezină sau ca altceva. Am făcut acest lucru folosind software-ul Dragonfly și am folosit capacitățile sale de segmentare prin învățare profundă, antrenându-l pe un număr de felii, apoi lăsându-l să funcționeze peste noapte pentru a face segmentarea inițială. Apoi am curățat-o manual pentru a produce modelul 3D al craniului – asta a necesitat aproximativ 20 de ore de muncă.”

Și, spre deosebire de subiecții normali, nu a existat nici o persoană în viață din care sculptorul să se inspire. Corbet a spus: În sculptarea ducelui, puteam cel puțin să-l intervievez din numeroasele ședințe pe care le-am avut cu el, puteam să vorbesc și să stau de vorbă, să-i urmăresc gesturile și inteligența sa incredibilă.”

Dar sculptorul este sigur că faraonul ar fi fost de acord cu piesa finală. El a spus: Într-un mod magic, mi-a amintit că este faraon și a aprobat lucrarea finalizată. În calitate de artist, știi pur și simplu când ceva este corect.”

Tutankhamon a domnit din 1332 î.Hr. până la moartea sa, la vârsta de aproximativ 19 ani, în 1323 î.Hr.