• Mircea Miclea: ,,Lipsa tabletelor va crește analfabetismul funcțional”
  • Toni Grecu: ,,Hazul de necaz e o formă de găsire a echilibrului, în momente de cumpănă”
  • Psihiatrul Gabriel Diaconu: ,,Ce îmi este mie teamă este faptul că, dacă într-o școală va apărea un focar de infecție, oamenii nu vor trata sanitar problema, ci visceral.”

Școala în pandemie, între dileme, panică și lipsa tabletelor. Psihiatrul Gabriel Diaconu:, Copiii nu vor sta cu masca pe față în clase / M. Miclea: ,DSP-urile ar trebui să fie cu ochii pe școală și să testeze în primul rând elevi sau profesori

Invitați unul și unul în noul talk-show,,Ochii pe mine!”, cu Vlad Craioveanu, în direct, din platoul Aleph News. O ediție specială – cu informație, analize pertinente, dar și umor – chiar în ziua începerii școlilor, mai exact la șase luni de la izbucnirea pandemiei. Mircea Miclea, fost ministru al educației, Toni Grecu, medicul pshiatru Gabriel Diaconu, Simona Baciu, președinte al Fundației Transylvania College și Antonia Pup, ex-președinte al Consiliului Național al Elevilor – invitații de luni seară din emisiunea ,,Ochii pe mine!”

M. Miclea: ,,Lipsa tabletelor va crește analfabetismul functional”

Mircea Miclea, fost ministru al Educației, analizează soarta celui mai dificil an școlar din ultimele decenii. Cine sunt, dincolo de scenariile autorităților, oamenii-cheie ai educației? Există leac pentru hibele din învățământul românesc, prins mereu pe picior greșit? Care sunt șansele generației COVID-19 la un învățământ de calitate?

Recomandări

OFICIAL ÎN SCHENGEN
CE CÂȘTIGI LA GALA ZF?
PUTIN TESTEAZĂ ORȘENIK
BIDEN RESPINGE ICC
MANDAT PENTRU BIBI
VREMEA REA ÎNCHIDE A1

Acesta susține faptul că lipsa tabletelor în contextul digitalizării învățământului, mai ales în zonele rurale, ar putea duce nu doar la creșterea abandonului școlar, ci și la o o explozie a analfabetismului funcțional.

”Vlad Craioveanu: Credeți că lipsa tabletelor, digitalizarea învățământului va duce la o creștere a abandonului școlar, mă refer în special la zonele rurale?

Mircea Miclea: Din păcate nu numai a abandonului, ci a analfabetismului funcțional, adică cei care sunt cei mai vulnerabili la analfabetismul funcțional – să înveți să scrii și să citești, dar să nu înțelegi ce scrii sau ce citești – asta înseamnă analfabestim funcțional, să nu știi să exploatezi și să utilizezi informația pe care tu o citești.

Din păcate, analfabetismul funcțional va exploda, dacă tu în toate satele din România iei copiii de acolo, căci ei sunt în primul rând expuși analfabetismului funcțional. Luni de zile, când pericolul era extrem de mic, în apilie-mai, în Vâlcea, sau în Diolj, sau în Harghita erau câte 5-20 de cazuri, riscul era nesemnificativ. Și nu s-a ținut nici măcar o oră de școală. Riscul este nu numai de abandon școlar, ci de analfabetism funcțional, asta pe cale de consecință, va avea impact în economie.

N-o să mai avem meseriași capabili, medici capabili, ingineri capabili, din păcate. De aceea este atât de important să iei în serios educația și să faci remediere. Eu sper ca măcar acum, Ministerul Educației și Guvernul vor înțelege că trebuie să propună un capitol bugetar explicit pentru învățământul remedial, pentru că inevitabil anul acesta vor fi pierderi de învățare.”

M. Miclea: ,,DSP-urile ar trebui să fie cu ochii pe școală!”

Fostul ministrul al Educației îți explică de ce elevii și profesorii ar trebui să fie o prioritate pentru DSP-uri în următoarea perioadă.

”Ar fi fost bine ca măcar cadrele didactice să fie testate, nu cred că era o soluție să testezi toți elevii, nu cred că ar fi fost logistica suficientă pentru așa ceva. Cadrele didactice cu siguranță ar fi putut fi testate. Nu s-a făcut lucrul acesta. Ce se poate face de acum încolo? DSP-urile ar trebui, cu prioritate, să fie cu ochii pe școală și să testeze în primul rând elevi sau profesori, cu prioritate absolută față de orice alt eșantion din populație. În felul acesta poți să îți dai seama cât mai din timp cu putință dacă apare o situație și care este soluția la această situație.”

M. Miclea: ,,Începerea școlii ne-a luat din nou prin surprindere”

”Din păcate, din nou ne-a luat prin surprindere. O ascultam pe dna ministru zilele trecute că se plângea că nu sunt soluții. Eu, și nu numai eu, am dat soluții din timp. Ar fi început mult mai bine școala dacă s-ar fi ascultat aceste soluții. Dacă, însă, ignori mereu soluțiile, sistematic, din aprilie încoace, bineînțeles că începi școala prost.”

M. Miclea, posibile scenarii despre începutul școlilor: ,,Trebuia începută școala pe 15 mai”

”Mircea Miclea: Trebuia începută școala imediat după ridicarea stării de alertă, pe 15 mai. Am spus lucrul acesta. De ce? Unu: pentru că riscurile atunci erau mult mai mici, doi: pentru că am fi avut două luni la dispoziție să experimentăm, să încercăm diverse variante de învățământ. În baza acelor experimente, am fi tras învățămintele și acum am fi știut exact ce avem de făcut. Din păcate, s-a pierdut oportunitatea de atunci și abia acum începem să experimentăm și atunci se creeză incertitudinea, ca să nu spun haosul de acum. Soluția a fost oferită din aprilie și s-a ignorat.”

M. Miclea: ,,Ar fi trebuit începută școala la 1 septembrie, pentru a avea o rezervă de timp”

”Mircea Miclea: Trebuia un început de învățământ remedial, adică pe perioada vacanței de vară, știind foarte clar că elevii au pierdut materie, pentru că au avut câteva luni de învățământ online și majoritatea n-a avut niciun fel de device să intre pe învățământ online, trebuia plătiți profesorii să facă meditații pe perioada vacanței de vară, ca să se recupereze măcar o parte din materia pierdută. De exemplu, în Marea Britanie s-au alocat 1,5 miliarde (n.r. de lire sterline) pentru acest învățământ remedial.

Acesta nu este un lux. Dacă nu investești în educație, tu ca țară sărăcești, cetățenii tăi sunt mai săraci, nu e o joacă. Iarăși soluția a fost oferită și a fost ignorată.

A treia soluție: am spus că ar fi fost bine să se înceapă școala de la 1 septembrie, ca să avem o rezervă de timp, astfel încât dacă cumva în timpul iernii apare o criză, să avem măcar o parte din materia deja pierdută. Mai ales că toate cadrele didactice oricum încep școala din 1 septembrie, deci nu ar fi fost o cheltuială în plus. Nu s-a luat în calcul nici această situație.Acestea erau soluții care s-au vehiculat, au fost ignorate complet.”

Toni Grecu, despre deschiderea școlilor și umorul în vremea pandemiei

Invitat în platoul Aleph News, în cadrul emisiunii ,,Ochii pe mine!”, moderată de Vlad Craioveanu,, Toni Grecu vorbește despre începerea școlilor în vremea pandemiei, dar și despre cât ne mai salvează comedia și hazul de necaz în timpurile pe care le trăim.

T. Grecu: ,,Azi, în primul rând trebuie să râdem de noi înșine”

”Vlad Craioveanu: De cine râdem azi, Toni?
Toni Grecu: De cine râdem azi? În primul rând trebuie să râdem de noi înșine, pentru că suntem în toată povestea asta ca niște papițoi, de care un virus își bate joc de omenire de la nord la sud și de la vest la est. Niciodată omenirea cu cei mai tari politicieni, cu cei mai mari cercetători, cu cele mai grozave tehnologii, nu a fost pusă în ofside cum este pusă de acest virus. Râde virusul de noi cu gura până la urechi. Dacă nu facem glume noi despre noi s-a terminat șmecheria.”

T. Grecu: ,,Hazul de necaz e o formă de găsire a echilibrului, în momente de cumpănă,,

”Vlad Craioveanu: Ce rost mai are comedia în contextul acesta?
Toni Grecu: Cel mai mare rost. Ne mai ajută. În momentele de cumpănă, oamenii se ajută cu râsul. Hazul de necaz e o formă de găsire a echilibrului, altfel te duci cu capul, dacă ești într-o depresie continuă, când a pus depresia gheara pe tine, greu o rezolvi. Așa, dacă mai ieși puțin din asta,mai zâmbești, te uiți pe internet, mai vezi o glumă, mai înjură unul Guvernul, mai zice dna ministru Pepsiglas la paravane.”

Psihiatrul Gabriel Diaconu: ”Copiii nu vor sta cu masca pe față în clase”

”Vlad Craioveanu: Crezi că vor sta copiii cu masca pe față?
Gabriel Diaconu: Cine propune, promite sau visează la treaba asta, ar face bine să se uite adânc în oglindă. Răspunsul trebuie să fie Nu. Și, mai mult decât atât, contează foarte puțin o procedură care să fie pompos anunțată ministerial sau guvernamental. Contează orice formă de intervenție care să fie aplicabilă în teren în timp real. Iar masca pe fața copilului, în afară de faptul că propovăduiește antipropagandă pandemică, nu cred că va influența într-un fel sau altul statusul psihic și comportamental al acestei generații de elevi.”

Psihiatrul susține că ,,un copil dacă a văzut părintele că se spală pe mâini, că are grijă la igienă, va duce la școală un stil de comportament de bun-simț.”

Gabriel Diaconu, despre mai mare teamă a sa la începerea școlilor ,,Pandemia îți înlesnește extremismul. Ce îmi este mie teamă este faptul că, dacă într-o școală va apărea un focar de infecție, dar oamenii nu vor trata sanitar problema, ci visceral.”

Simona Baciu: ,,Nu aș vrea să fiu astăzi în papucii doamnei Anisie”

Simona Baciu, președinte al Fundației Transylvania College, mărturisește în cadrul emisiunii ,,Ochii pe tine!”, de la Aleph News: ,,La noi, școala începe cu dascălii când ei sunt pregătiți și înțeleg misiunea școlii”
Simona Baciu: ,,Nu aș vrea să fiu astăzi în papucii doamnei Anisie. Aș da însă atenție sporită modului în care a început școala și să mă concentrez mai puțin pe a preda și mai mult pe a fi și a exista.”

Simona Baciu: ,,La Transylvania College, noi am început școala acum două săptămâni. La noi, cu o săptămână înainte de a începe școala, profesorii vin la școală. Pregătesc nu numai materialele și clasele, ci se pregătesc și ei înșiși. Școala începe cu dascălii când ei sunt pregătiți și înțeleg misiunea școlii.”

Antonia Pup: ,,Cred că dreptul la educație este un drept constituțional”

Antonia Pup, președinte al Consiliului Județean al Elevilor Timiș și ex-președinte al Consiliului Național al Elevilor, vorbește despre cât de important este ca Ministerul Educației să fie condus de oameni competenți. În caz contrar, aceasta susține că elevii sunt cei care vor suporta repercusiunile și hibele sistemului de învățământ, luat mereu prin surprindere.

A. Pup: ,,Ne-a demonstrat Ministerul Educației că dacă nu este condus de oameni competenți, mai ales în an alectoral, nu poate să aibă mai mult de randamentul unui butic. Iată că doi secretari de stat sunt în campanie electorală.”

A. Pup: ,,Eu nu sunt adepta învățământului particular. Eu cred că dreptul la educație este un drept constituțional.”