• Marca de încălțăminte On a dezvoltat o nouă tehnologie numită LightSpray.
  • Primul pantof comercializat cu această tehnologie este Cloudboom Strike LS, un model ușor, fără șireturi, destinat alergătorilor.
  • Deși tehnologia promite inovații semnificative, există provocări legate de accesibilitatea produsului.

Marca de încălțăminte On a atras atenția mai întâi cu o talpă plină de găuri. Acum pariază pe un pantof care este fabricat cu un spray și se simte mai mult ca o șosetă, potrivit The Wall Street Journal.

Pantoful neconvențional este rezultatul unei noi tehnologii care pulverizează partea superioară a adidasului pe o matriță în formă de picior învârtită de un braț robotizat.

Sistemul LightSpray nu numai că produce un pantof neobișnuit, dar elimină necesitatea de a procura și de a coase împreună bucăți individuale de țesătură. Un adidas se materializează în aproximativ trei minute folosind tehnologia, un pas spre automatizarea unei industrii care încă se bazează foarte mult pe munca umană.

Recomandări

NU TE SUPĂRA, PRIETENE!
CINE ÎL SUSȚINE PE TRUMP
VALENCIA E SUB APĂ
HOLLYWOOD VOTEAZĂ HARRIS
EDITORIALUL LUI CRISTOIU
CE SE ALEGE DE AMERICA?

„Într-un produs tradițional ai 200 de perechi de mâini, în acesta ai practic doar câteva”, a declarat Marc Maurer, co-șef executiv al On.

Primul pantof sport comercial produs cu ajutorul spray-ului este CloudStrike Boom LS – un pantof ușor, fără șireturi, care costă 300 de dolari și se adresează alergătorilor. Acest preț este aproximativ același cu cel al celui mai recent pantof Nike și mai ieftin decât o ofertă rivală de la Adidas. On intenționează acum să extindă tehnologia LightSpray pentru a lansa versiuni mai ieftine ale pantofilor de alergare, precum și adidași casual în următorii câțiva ani.

Extinderea LightSpray aduce provocări. Tehnologia este o evoluție interesantă, „dar nu va schimba regulile jocului decât dacă o vor putea face accesibilă” prin utilizarea ei pentru fabricarea de adidași de masă, a declarat Matt Powell, consultant în domeniul încălțămintei la Spurwink River, citând prețul produsului inițial.

De asemenea, nu există nicio garanție conform căreia consumatorii vor fi încântați de adidași. Deși, în general, au apreciat pozitiv senzația și performanța pantofilor, unele dintre primele recenzii au menționat că pot fi greu de încălțat și și-au exprimat îngrijorarea cu privire la rezistența în timp a structurii de tip șosetă.

Maurer a declarat că aspectul pantofului s-ar putea dovedi controversat, dar că este preferabil să se facă o impresie bună cu un produs distinctiv decât să se lanseze ceva care nu reușește să atragă atenția.

Pentru un relativ nou venit precum On, creativitatea este mai vitală decât pentru producătorii tradiționali, a spus Maurer. În timp ce Adidas are Samba și Nike are Air Force 1, stiluri testate care pot fi relansate la nesfârșit, „noi nu avem o arhivă de lucruri vechi”, a spus el.

Proiectul LightSpray a început în 2019, când unul dintre dezvoltatorii companiei l-a văzut pe studentul Johannes Voelchert la Salonul de design de la Milano, folosind un spray de lipici fierbinte pe care îl adaptase de la o jucărie de Halloween pentru copii. În loc să pulverizeze pânze de păianjen, acesta era folosit acum pentru a crea forme tridimensionale complexe.

Văzând potențialul spray-ului, On l-a angajat pe Voelchert ca stagiar și l-a instalat în „spațiul de creație” al companiei, unde a lucrat singur încercând să își dea seama dacă ar putea produce un pantof.

După un an de cercetare, On a recrutat o echipă de dezvoltare formată din 20 de persoane, dintre care doar trei aveau experiență ca designeri de încălțăminte. Grupul a inclus cercetători în domeniul materialelor, experți în modelare 3D și specialiști în robotică – oameni cu competențele necesare pentru a dezvolta un nou proces de producție. Voelchert a trecut de la stadiul de stagiar la cel de lider senior pentru design tehnologic inovator.

Reglarea fină a spray-ului a fost un proces anevoios. Partea superioară a adidasului este realizată din materiale sintetice cunoscute sub numele de polimeri, care se comportă diferit în funcție de modul în care sunt combinate, încălzite și pulverizate. Echipa a încercat sute de combinații înainte de a găsi o formulă care să fie durabilă, dar și flexibilă și confortabilă.

Pentru a realiza pantoful, un singur filament de polimer lung de 1,5 km este pulverizat pe o matriță standard. Mai întâi, acesta este lipit de o talpă prefabricată și apoi materialul este stratificat până când partea superioară este complet formată. Culorile și logo-urile sunt apoi imprimate cu laser pe pantof.

Voelchert a declarat că procesul poate fi rafinat în continuare, reducând timpul de producție de la trei minute pentru fiecare pantof la două minute. De asemenea, echipa lucrează la perfecționarea tehnologiei pentru a produce un pantof sport complet, inclusiv talpa.

On are doar două mașini LightSpray, dar intenționează să adauge mai multe, astfel încât să poată începe să producă în volume mai mari.

On și-a testat noul pantof în această primăvară, trimițând o pereche atletei kenyene Hellen Obiri înainte de Maratonul Boston din aprilie. Obiri a continuat să câștige maratonul din Boston purtând adidașii, înainte de a obține o medalie de bronz la Jocurile Olimpice de la Paris.

În această vară a urmat o lansare comercială limitată a adidașilor, iar alte câteva sute de perechi urmează să fie lansate luna aceasta. On nu a dezvăluit cifrele de vânzări, dar spune că zeci de mii de persoane și-au înregistrat interesul de a cumpăra pantofii. Până în 2019, starul elvețian al tenisului Roger Federer era investitor.

Marele succes al On a venit în timpul pandemiei când marile branduri precum Nike au abandonat retailerii pentru a vinde mai multe produse direct consumatorilor online. Producătorul de adidași s-a grăbit să ocupe spațiul de pe rafturi și a preluat capacitatea de producție disponibilă, în timp ce rivalii își reduceau producția.

Anul trecut, vânzările companiei au crescut cu 47%, la aproximativ 2,1 miliarde de dolari, iar profitul net a crescut cu 38%, la aproximativ 92 de milioane de dolari. Două treimi din vânzări sunt generate în SUA, unde On s-a listat în 2021.

La începutul acestui an, Kris Hartner, care conduce Naperville Running, un lanț de magazine sportive din Illinois, a devenit unul dintre primii oameni care a pus mâna pe pantofii LightSpray.

Citește și