• În România costul este dublu faţă de Portugalia şi Finlanda, dar la aproape jumătate faţă de Norvegia.
  • Încărcarea unei maşini electrice timp de 25 de minute pentru a parcurge 100 km costă în România circa 9,8 euro.
  • În România, în primele zece luni ale anului, înmatriculările de electrice au căzut cu 38% faţă de perioada similară din 2023.

Ziarul Financiar a aflat cât costă să încarci o maşină electrică dacă vrei să parcurgi 100 de kilometri. Concluzia: în România costul este dublu faţă de Portugalia şi Finlanda, dar la aproape jumătate faţă de Norvegia.

Încărcarea unei maşini electrice timp de 25 de minute pentru a parcurge 100 km costă în România circa 9,8 euro, conform unui grafic al Visual Capitalist care citează date ale European Alternative Fuels Observatory (EAFO). Acest grafic arată costul mediu de încărcare a unei maşini electrice timp de 25 de minute la 100 km la o staţie publică din diferite ţări europene.

Pentru a ţine seama de diferenţa dintre maşinile electrice, a fost luat în considerare un model Tesla 3 pentru acest set de date. Informaţiile despre preţ au fost obţinute de la staţiile publice de încărcare rapidă, iar apoi EAFO a calculat preţul mediu pe ţară.

Recomandări

ATACURI ÎN GAZA
UCRAINA ATACĂ RUSIA
RUSIA ATACĂ
CADOURI...VII
PAMELA LEAVES „THE SIMPSONS"
ACUZAȚII PENTRU ADANI

Astfel, cele mai ieftine încărcări ale unei maşini electrice pentru a parcurge 100 km sunt în Islanda (2,9 euro), Portugalia (3,2 euro) şi Finlanda (4,6 euro). Pe de altă parte, la polul opus stau ţări precum Norvegia sau Slovenia unde preţul sare de 17 euro per încărcarea necesară pentru a merge 100 km cu maşina.

Iar preţurile diferă şi de disponibilitatea soluţiilor de încărcare, dar şi, evident, de costul energiei din fiecare ţară. De altfel, la nivel european în primele nouă luni ale acestui an, înmatriculările de maşini electrice au fost cu 5,8% sub perioada similară din 2023, potrivit Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), în principal din cauza Germaniei, unde scăderea a fost de 28,6% pe fondul eliminării bonusurilor pentru electrice.

În România, în primele zece luni ale anului, înmatriculările de electrice au căzut cu 38% faţă de perioada similară din 2023, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA). Astfel, autoturismele full electrice deţin o cotă de 4,9% din piaţă, în luna octombrie a anului 2024, faţă de octombrie 2023, când reprezentau 10%, în timp ce autoturismele plug-in hybrid deţin o cotă de piaţă de 5%, faţă de octombrie 2023, când reprezentau 4,3%.

Citește și