- Publicația germană Bild va înlocui o mare parte dintre jurnaliști cu programe de inteligență artificială.
- În mesaj se arată că „editorii, angajații din tipografii, subeditorii, corectorii și editorii foto nu vor mai exista ca până acum” .
- Bild nu este singura publicație care apelează la programe de inteligență artificială.
Publicația germană Bild, cel mai bine vândut ziar din Europa, va înlocui o mare parte dintre jurnaliști cu programe de inteligență artificială, ca parte a unei strategii de reducere a costurilor cu 100 de milioane de euro, se arată într-o informare primită de angajați, scrie The Strait Times, conform The Gurdian.
„Din păcate ne vom despărți de colegii ale căror sarcini în lumea digitală pot fi realizate de inteligența artificială sau de procesele automate” , se arată în e-mailul primit de angajați din partea companiei Axel Springer, care deține ziarul.
În mesaj se arată că „editorii, angajații din tipografii, subeditorii, corectorii și editorii foto nu vor mai exista ca până acum” .
Mesajul vine după ce, în luna februarie, directorul ziarului, Mathias Döpfner, a anunțat că publicația va deveni „o companie media pur digitală” .
Programele de inteligență artificială precum ChatGPT vor face „jurnalismul independent mai bun decât a fost vreodată sau îl va înlocui” , a precizat el, atunci.
Acesta a declarat că inteligența artificială va fi mai eficientă la „agregarea informației” decât jurnaliștii umani și a adăugat că doar cei care produc „cel mai bun conținut original” , precum articole de investigație sau de opine vor mai supraviețui în domeniu.
Bild nu a precizat câți angajați își vor pierde slujbele, însă, potrivit surselor publicației FAZ, ar fi vorba de aproximativ 200 de oameni. Aceeași strategie ar urma să se aplice și la cotidianul Die Welt, care face parte din același grup de presă.
Aceste planuri au fost criticate de Asociația Jurnaliștilor Germani care a avertizat că măsura nu doar că va avea un impact negativ asupra angajaților, dar este și „nesăbuită din punct de vedere economic” .
Ce publicații folosesc inteligența artificială
Bild nu este singura publicație care apelează la programe de inteligență artificială. Platforma americană BuzzFeed a anunțat, anul acesta, că va folosi inteligența artificială pentru a „îmbunătăți” conținutul și chestionarele online, în timp ce publicațiile britanice Daily Mirror și Daily Express au anunțat că analizează folosirea unor astfel de programe.
Programele de inteligență artificială precum ChatGPT pot genera texte sofisticate în baza unor comenzi simple, însă au existat cazuri în care softurile au produs ceea ce se cheamă în limbajul de specialitate „halucinații” , adică au inventat informații.
La începutul acestui an, de exemplu, publicațiile Men’s Journal și Cnet au folosit programe de inteligență artificială pentru a genera articole. Însă, după ce acestea au fost verificate de editori umani, s-a constatat că peste jumătate din ele aveau greșeli și trebuiau să fie corectate.
În aprilie, săptămânalul german Die Aktuelle a publicat un interviu cu fostul pilot de Formula 1 Michael Schumacher care s-a dovedit ulterior a fi generat în întregime de un program de inteligență artificială. Familia pilotului a dat publicația în judecată, iar redactorul-șef a fost demis.
Citește și