• În mod tradițional, candidatul „ideal” avea competențe tehnice specifice.
  • Pe măsură ce pandemia a schimbat multe aspecte legate de modul în care lucrăm, și modul în care companiile angajează persoane noi s-a schimbat.
  • Acum, recrutorii pot fi mai flexibili în ceea ce privește cerințele stricte.

Pe măsură ce pandemia a schimbat multe aspecte legate de modul în care lucrăm și de competențele pe care le apreciem la locul de muncă, a evoluat și modul în care companiile angajează persoane noi. În trecut, un candidat „perfect” putea să fi urmat cursurile unei școli notabile, să fi lucrat pentru companii de profil și să fi făcut dovada unor aptitudini relevante de tip hard skills – abilități tehnice tangibile, potrivite în mod specific pentru un anumit rol, scrie BBC.

Acum, însă, experții spun că multe companii nu mai țin cont de vechea definiție a candidatului ideal și lărgesc căutarea pentru a include candidați netradiționali și diferite seturi de competențe. Iar în unele cazuri, se pare că renunță la ideea de a căuta candidatul perfect în mod singular.

Cu toate că, în mod tradițional, aptitudinile solide au fost cele mai importante, unele companii renunță la a mai alege potențialii angajați doar pe baza abilităților tehnice. Asta nu înseamnă că nu mai este nevoie de cunoștințe practice – unele locuri de muncă necesită în continuare o expertiză extrem de specifică, cum ar fi cunoștințe avansate de foi de calcul sau stăpânirea unui software de editare video, de exemplu. Dar acum, spun experții, unele fișe de post aduc frecvent în prim-plan criterii mai puțin tangibile, cerând candidaților să demonstreze abilități transversale, cum ar fi conducerea sau munca în echipă.

Recomandări

CE SE ALEGE DE AMERICA?
SECURITATE LA COTE MAXIME
CE SE ALEGE DE AMERICA?
CINE VA FI PREȘEDINTE?
GÂNDURILE LUI CRISTOIU
GÂNDURILE LUI CRISTOIU

De unde vine nevoia de evoluție către prioritizarea competențelor transversale

Evoluția către prioritizarea competențelor transversale „este un răspuns natural la trei ani de pandemie”, spune Ed Han, senior recruiter la Cenlar FSB pentru roluri IT în sectorul financiar, cu sediul în New Jersey, SUA. Pentru multe companii, turbulențele cauzate de închideri, adaptarea la noile norme de lucru și supraviețuirea unei economii perturbate au arătat valoarea păstrării angajaților cu competențe care le permit să colaboreze cu membrii echipei, indiferent de circumstanțe.

Pentru potențialii angajați care vor lucra sau vor gestiona angajați la distanță sau hibrizi, comunicarea ocupă un loc deosebit de important pe listă, spune Jan Tegze, un recrutor de tehnologie din Republica Cehă și autor al cărții Job Search Guide: Be Your Own Career Coach. El spune că sunt esențiale calități precum empatia, receptivitatea, respectul și capacitatea de a asculta bine. Candidații ideali au, de asemenea, adaptabilitate, adaugă Tegze – o calitate care, conform cercetărilor McKinsey and Company, ajută chiar și companiile să rețină angajații mai mult timp în perioadele de agitație.

Ce schimbări a mai adus pandemia

Pandemia a schimbat, de asemenea, realitățile angajaților, deoarece mulți au avut oportunități reduse de dezvoltare profesională. În acest fel, scoaterea în evidență a aptitudinilor dificile în anunțurile de angajare „deschide opțiunile pentru cei care își caută un loc de muncă și care, de exemplu, nu au avut posibilitatea de a urma sau de a finaliza o diplomă de patru ani”, adaugă Han.

Unele anunțuri de locuri de muncă indică chiar faptul că cerințele din lista de locuri de muncă reprezintă o formalitate, adăugând note care încurajează candidații care nu îndeplinesc toate criteriile menționate să aplice oricum. Acest lucru poate oferi o oportunitate pentru candidații care nu consideră că sunt perfecți pe hârtie, în mod tradițional, să se înscrie în cursă.

Cu toate acestea, pe fondul acestui avantaj, Tegze îi sfătuiește pe candidați să fie conștienți de faptul că acest lucru nu deschide câmpul atât de larg pe cât ar putea părea. El consideră că această strategie este, de asemenea, în avantajul unei companii pe o piață a muncii restrânsă, deoarece astfel de note atrag atenția și încurajează candidaturile. În acest fel, spune el, „companiile pot introduce în baza lor de date o mulțime de persoane în căutarea unui loc de muncă, în timp ce, în realitate, pot căuta în continuare un anumit tip de persoană cu un anumit set de competențe”.

Vor exista în continuare candidați care sunt „mai ideali” decât alții

Han spune că, deși multe anunțuri de locuri de muncă din prezent încurajează candidații din medii diferite să aplice și nu mai pun accent pe aptitudinile dificile, multe dintre ele încă mai apreciază abilitățile tehnice specifice. În cele din urmă, vor exista în continuare candidați care sunt „mai ideali” decât alții. Iar Tegze remarcă faptul că multe dintre aceste noi „liste de verificare” vor include competențele transversale, deoarece multe companii nu sunt pregătite să le formeze pe cele din urmă pentru noii angajați.

În cele din urmă, continuă el, definiția unui candidat „ideal” este mai largă decât a fost vreodată. „Chiar nu-mi pasă de școlarizarea unui candidat sau de companiile anterioare. Mă interesează dacă au abilitățile potrivite de care are nevoie compania și mentalitatea potrivită, ceea ce înseamnă că se potrivesc perfect cu cultura companiei.”

Han aduce în discuție, de asemenea, abordarea mai echilibrată, deoarece încurajează diversitatea la locul de muncă și, spune el, „duce la echipe mai funcționale. Așadar sărbătoresc această evoluție”.

Citește și