- Numărul companiilor nou înfiinţate în 2020 este cu 30% mai mic decât în 2019
- Dacă vrei să deschizi o afacere, să cumperi o franciză te poate scăpa de criză, spune economistul Liviu Deceanu
- Bogdan Pandea are o reţea de cafenele de succes şi ca să ajute alţi tineri şi-a francizat afacerea
Și franciza poate fi cheia succesului, spune economistul Liviu Deceanu.
Advertisment
Liviu Deceanu, economist: „A recurge la franciză presupune numeroase avantaje atât pentru francizor cât şi pentru francizat. Într-o perioadă de incertitudine economică, de criză cum este această perioadă, aceste avantaje se pot dovedi esenţiale. Este vorba în primul rând de o imagine de marcă deja construită, un avantaj foarte important pentru francizat, faptul că acesta poate accesa un know-how preexistent, căile sunt bătătorite, reţeta de afaceri este bătătorită, de asemenea puterea de negociere cu terţii creşte.”
Un exemplu este Bogdan Pandea, care de la o singură cafenea deschisă, a ajuns să numere acum nouă în Cluj.
Recomandări
Bogdan Pandea, CEO cafeneaua Captain Bean: „Încă de la început mi-am dat seama că am făcut un pas important în viaţa mea de antreprenor şi am trecut prin multe şi mi-am dorit să dau mai departe şansa oricărui tânâr şi nu numai, să înceapă o afacere, să vadă care sunt beneficiile antreprenoriatului. Când achiziţionezi o franciză este o taxă de intrare în reţea care cumva este un shortcut ca să nu îţi baţi capul cu lucrurile pe care ar trebui să le înveţi pe parcursul timpului. În reţeaua noastră este 5.000 de euro şi ulterior intrăm în toată partea de echipare şi amenajare a spaţiului. Câţi bani îmi trebuie ca să deschis o afacere francizată? Între 17.000 şi 20.000 de euro.”
Laurenţiu este unul dintre cei care nu s-a lăsat intimidat de criză şi a cumpărat franciza lui Bogdan. A plătit aproape 20.000 de euro și îi merge bine acum.
Laurențiu Mateuț, francizat: „Într-adevăr vremurile nu par a fi cele mai favorabile, dar dorinţa mea de o vreme încoace a fost să deschid o cafenea şi am mers pe ideea de franciză. Multe idei la care nici nu m-aş fi gândit înainte, francizorul deja s-a gândit. Le are puse într-o listă, pot să urmăresc lista respectivă şi e şi mai ieftin din punctul de vedere a providerilor. Nu am provideri deocamdată, nu ştiu cine vinde mai bine reclame liminoase, nu ştiu cine vinde mai bine frigidere, francizorul având experinţă de câţiva ani, poate să îmi propună nişte provideri buni.”
Partenerii noștri