- Peste 95% dintre adulţii din România spun că au semnat de-a lungul timpului cel puţin un contract.
- Deşi contractele se încheie de obicei pe termen mai lung, mai mult de jumătate dintre români acordă mai puţin de 30 de minute pentru a le citi.
- Studiul a fost realizat pe un eşantion de 1.141 de respondenţi, preponderent din mediul urban, în perioada 23 iunie-1 iulie 2022.
70% dintre români nu citesc toate clauzele, iar cei mai mulţi recunosc faptul că nu îşi alocă suficient timp pentru a citi contractele înainte de a le semna, arată un studiu.
Peste 95% dintre adulţii din România spun că au semnat de-a lungul timpului cel puţin un contract, însă majoritatea declară că alocă puţin timp pentru a le studia înainte de a semna, potrivit unui sondaj realizat la comanda Provident.
Deşi contractele se încheie de obicei pe termen mai lung, mai mult de jumătate dintre români acordă mai puţin de 30 de minute pentru a citi şi înţelege termenii şi condiţiile asumate în momentul semnării, iar majoritatea (70%) recunosc faptul că nu îşi alocă suficient timp pentru a înţelege toate clauzele. În acelaşi timp, aproape o treime dintre respondenţi spun că nu solicită un model de contrat acasă pentru a-l studia, deşi această opţiune este de regulă prezentată de consultanţii financiari – bancari.
„Semnarea unui contract reprezintă un angajament care trebuie asumat cu multă responsabilitate, iar decizia de a lua un credit trebuie cântărită cu foarte mare grijă. 40% dintre clienţii noi pe care i-am avut în anul 2021 nu au mai avut anterior niciun contact cu o instituţie financiară şi aveau cunoştinţe limitate despre creditare, iar din feedbackul pe care l-am primit de la reprezentanţii noştri de vânzări am înţeles că este nevoie să ne intensificăm eforturile de a-i ajuta să ia cea mai bună decizie şi să înţeleagă ce presupune un astfel de angajament”, a declarat Florin Bâlcan, director general în cadrul companiei.
Potrivit studiului, 7 din 10 respondenţi au declarat că s-a întâmplat să întâlnească în contracte cel puţin un cuvânt pe care să nu îl înţeleagă. Dacă sunt într-o astfel de situaţie, peste 47% solicită clarificări de la instituţia cu care urmează să semneze contractul, însă 21% consideră că oricum sunt nişte clauze standard, deci nu trebuie să depună un efort suplimentar pentru a le înţelege.
Mai mult, 65% dintre respondenţi spun că au dobândit cunoştinţe de educaţie financiară învăţând direct din situaţiile în care au fost puşi, dar cred că ar fi de ajutor ca aceste noţiuni să fie predate la şcoală sau să fie oferite de instituţiile din domeniul financiar.
7 din 10 respondenţi au luat cel puţin un împrumut de la o instituţie financiară bancară sau non-bancară, dar mai mult de 40% dintre aceştia nu au noţiuni importante legate de creditare: nu ştiu ce reprezintă Dobânda Anuală Efectivă sau care este rolul Biroului de Credit. De asemenea, 4 din 10 Români nu ştiu că toate raportările către biroul de credit rămân în baza de date a instituţiei timp de 4 ani, chiar dacă datoria este achitată.
Studiul a fost realizat pe un eşantion de 1.141 de respondenţi, preponderent din mediul urban, în perioada 23 iunie-1 iulie 2022.