• Pe măsură ce plățile cu cardul au crescut în SUA, bacșișurile s-au schimbat.
  • Deși experții spun că trecerea la bacșișurile digitale este menită să genereze mai multă participare la bacșiș și o remunerație generală mai mare, există o latură întunecată a tehnologiei.
  • Într-adevăr, unele date din sondaj sugerează că oamenii care lasă bacșiș folosind direct cardul tind să dea bacșiș mai mare.

Într-o lume a plăților cu cardul, vremurile aruncării monedelor într-un borcan cu bacșiș au trecut. Opțiunile digitale de pe ecran pot crește uneori gratuitățile, dar cu ce preț?

Pe măsură ce plățile cu cardul au crescut în SUA, bacșișurile s-au schimbat. Deși veți găsi în continuare borcane de bacșiș la localurile locale de mâncare la pachet, multe gratuități au devenit digitale, deoarece sistemele POS aproape întotdeauna le cer clienților să introducă un bacșiș înainte de a finaliza o achiziție. Clienții nu număi că trebuie să refuze în mod conștient – adesea sub ochii vigilenți ai unui lucrător – dar procentele sunt adesea mai mari decât ar fi dispuși să dea mulți oameni. Într-un sondaj efectuat în iunie 2023 asupra ratei bancare a aproape 2.500 de americani, 32% au declarat că sunt „enervați” de sumele de bacșiș pre-introduse pe sistemele de plată.

Dar nervii sunt doar cireașa de pe tortul digital, scrie BBC.

Recomandări

APUNE ERA TIKTOK?
EDITORIALUL LUI CRISTOIU
OLD MUSIC IS BACK
MOMENTELE ANULUI ÎN ATP
BEYONCE FACE SHOW
CUM AU APĂRUT FELICITĂRILE?

Deși experții spun că trecerea la bacșișurile digitale este menită să genereze mai multă participare la bacșiș și o remunerație generală mai mare, există o latură întunecată a tehnologiei. În multe cazuri, consumatorii se simt panicați să se despartă de banii pe care nu îi au, iar lucrătorii din servicii constată că salariile stagnează într-o cultură saturată de bacșișuri.

Într-adevăr, unele date din sondaj sugerează că oamenii care lasă bacșiș folosind direct cardul, tind să dea bacșiș mai mult decât ar face dacă, de exemplu, ar arunca monede într-un borcan la casă. Aproape două treimi din cei 2.000 de americani chestionați într-un studiu Forbes Advisor din 2023 au spus că au lăsat cu cel puțin 11% mai mult atunci când dau bacșiș digital în loc să folosească numerar.

Mulți clienți folosesc implicit ceea ce este cunoscut sub numele de „efectul de ancorare”, o părtinire cognitivă în care consumatorii aleg prima opțiune care li se prezintă. Această opțiune devine apoi alegerea implicită în jurul căreia se iau deciziile viitoare. Așadar, dacă unui client i se prezintă un ecran opțiuni – dintre care prima este de 20%, iar ultima este „fără bacșiș” – de multe ori o va alege pe prima.

Cu cât consumatorii fac acest lucru, cu atât prima opțiune devine „ancora” lor pentru a decide cât de mult vor da bacșiș în viitor, dacă este cazul. Cu cât procentele sunt mai mari, cu atât este mai probabil ca consumatorii să devină condiționați să plătească bacșișuri mai mari.

„Dacă schimbi ceva, devine norma”, spune Biswas. „Acum un deceniu, companiile aeriene nu taxau pentru bagaje. Publicului nu îi plăcea, dar acum s-a obișnuit cu asta”. El avertizează că, deși sumele bacșișului, cum ar fi taxele companiilor aeriene, pot părea mici, aceste microplăți se adună – și multe companii nu vor fi dispuse să renunțe la veniturile suplimentare oferite de bacșiș.

Citește și