• Ottawa a propus cartiere de 15 minute, Melbourne, în Australia, intenționează să adopte cartiere de 20 de minute.
  • Barcelona a pus în aplicare o strategie de superblocuri” fără mașini.
  • Carlos Moreno, profesor la Universitatea Sorbona din Franța, este creditat ca fiind primul care a inventat termenul de orașe de 15 minute, însă conceptul general nu este nou.

Scrieți orașe de 15 minute” pe rețelele de socializare și fiți pregătiți pentru o avalanșă de afirmații conform cărora ideea va duce la distopie, oamenii vor fi amendați dacă părăsesc cartierul” sau este vorba de încarcerare urbană”.

Conceptul, însă, este destul de simplu: Tot ceea ce aveți nevoie ar trebui să se afle la aproximativ 15 minute de mers pe jos sau cu bicicleta de la casa ta, de la asistență medicală și educație la magazine alimentare și spații verzi.

Scopul este de a face orașele mai locuibile și mai conectate, cu mai puțină utilizare a mașinilor private – ceea ce înseamnă un aer mai curat, străzi mai verzi și niveluri mai scăzute de poluare care încălzesc planeta. Aproximativ o cincime din poluarea provocată de om și care încălzește planeta provine din transporturi, iar autoturismele reprezintă peste 40% din această poluare.

Recomandări

CE CÂȘTIGI LA GALA ZF?
BIDEN RESPINGE ICC
MANDAT PENTRU BIBI
CINE ÎL ARESTEAZĂ PE BIBI
NU CÂNTA!
ANA DE ARMAS IUBEȘTE IAR!

Carlos Moreno, profesor la Universitatea Sorbona din Franța, este creditat ca fiind primul care a inventat termenul de orașe de 15 minute, însă conceptul general nu este nou.

Această idee se inspiră de la mulți urbaniști, începând cu Jane Jacobs, care în ultimele decenii au pledat pentru medii urbane compacte, pline de viață și, prin urmare, mai ușor de parcurs pe jos”, a declarat Alessia Calafiore, lector în Știința datelor urbane și sustenabilitate la Universitatea din Edinburgh.

Aceasta a câștigat teren la nivel internațional. În Paris, primarul Anne Hidalgo și-a bazat campania de realegere din 2020, în parte, pe un plan de creare a unor orașe de 15 minute. Orașul a interzis accesul mașinilor pe anumite porțiuni ale Senei, a adăugat sute de kilometri de trasee pentru bicicliști și a creat mini-parcuri.

Ottawa a propus cartiere de 15 minute, Melbourne, în Australia, intenționează să adopte cartiere de 20 de minute, iar Barcelona, în Spania, a pus în aplicare o strategie de superblocuri” fără mașini. Chiar și unele orașe din SUA au preluat această idee. Portland a introdus cartierele de 20 de minute în urmă cu mai bine de un deceniu, în timp ce O’Fallon, Illinois, a publicat recent o strategie pentru „a trece de la o comunitate suburbană tipică la o comunitate cu tot ceea ce aveți nevoie la 15 minute”.

Închiderile pandemice au contribuit la creșterea popularității conceptului, deoarece oamenii, închiși în cartierele lor, au fost nevoiți să își reevalueze zona locală. Am devenit mai conștienți de cât de important este să trăim în zone bine deservite”, a declarat Calafiore.

Faptul că planificarea a devenit teoria conspirației din 2023, cine ar fi crezut?”, s-a întrebat Alex Nurse, profesor de geografie și planificare la Universitatea din Liverpool, care a fost inundat de mesaje după articolul său recent despre orașele de 15 minute din The Conversation.

Dezinformarea în cazul acestor orașe

Teoreticienii conspirației au dreptate că nu poți face un oraș adevărat din enclave autonome – acestea ar fi doar sate”, a declarat pentru CNN Carlo Ratti, arhitect, inginer și profesor la Massachusetts Institute of Technology, unde conduce MIT Senseable City Lab.

Dar acesta interpretează greșit ideea, a spus el. Aceasta oferă oamenilor libertatea de a trăi la nivel local, dar nu îi forțează să facă acest lucru”. Cu toate acestea, dezinformarea este oportunistă”, mai ales când vine vorba de climă, a spus King. Orice poate deveni un paratrăsnet pentru controverse fabricate și, atunci când o problemă începe să primească atenție, o mulțime de actori diferiți inundă spațiul”, a adăugat ea.

În decembrie, psihologul clinician canadian și sceptic în privința climei Jordan Peterson a postat un tweet în care ataca ideea orașelor de 15 minute: Ideea că cartierele ar trebui să fie circulabile pe jos este minunată. Ideea că birocrați tiranici idioți pot decide prin fiat unde ai voie să conduci este poate cea mai rea perversiune imaginabilă a acestei idei”.

La începutul lunii februarie, politicianul britanic Nick Fletcher a ridicat conspirația în Parlament, numind orașele de 15 minute un concept socialist internațional” și a afirmat că acestea ne vor costa libertatea personală”.

Iar la sfârșitul săptămânii trecute, teoriile online s-au transformat în proteste în viața reală, când mii de oameni, mulți dintre ei din afara zonei, au ieșit pe străzile din Oxford pentru a protesta împotriva propunerilor de filtrare a traficului și a orașelor de 15 minute.