• Festivalul Internațional de Film de la Cannes a anunțat prima competiție imersivă inclusă vreodată în programul festivalului.
  • Experiența VR Human Violins: Prelude explorează puterea transformatoare a muzicii în momente devastatoare.
  • Proiectul reprezintă prima co-producție româno-franceză în domeniul imersiv.

Festivalul Internațional de Film de la Cannes a anunțat prima competiție imersivă inclusă vreodată în programul festivalului. Doar 8 proiecte din întreaga lume sunt incluse în această competiție oficială, iar unul dintre ele este românesc – “Human Violins: Prelude”, scris, regizat și produs majoritar de Ioana Mischie, cineastă, artistă transmedia și lector universitar în cadrul UNATC. Trailer-ul proiectului poate fi urmărit aici. Proiectul expus ca instalație transmedia va avea premiera mondială în cadrul festivalului, deschizând astfel un Nou Val Imersiv.

Selecția reprezintă o performanță istorică pentru domeniul artelor imersive din România. Artiștii selectați în competiție sunt considerați trendsetters în domeniul audio-vizual, propunând o schimbare de paradigmă în domeniul artistic și noi gramatici de povestire holistică. Conform selecționerului Elie Levasseur, competiția va reuni proiecte virtuale, holografice, de realitate mixtă și realitate virtuală. Din selecție fac parte cei mai apreciati artiști VR ai momentului, reunind deopotrivă în rândul colaboratorilor nume iconice din domeniul cinematografiei precum: Cate Blanchett, Colin Farrell, Jessica Chastain, Terrence Malick. Lucrările de artă imersivă vor fi expuse într-un spațiu expozițional de 1300 m2 la Cannes Cineum – complexul cinematografic din Cannes La Bocca – și la Georges Méliès Campus și biletele vor putea fi rezervate aici.

Experiența VR Human Violins: Prelude explorează puterea transformatoare a muzicii în momente devastatoare și excelează prin concept, poveste, direcție artistică și interactivitate. Proiectul aduce împreună profesioniști interactivi internaționali. Vocea protagonistei este semnată de talentata actriță Cabiria Morgenstern. Direcția vizuală inedită este aleasă de Alexandru Pop, design-ul interactiv și muzica originală sunt dezvoltate de Adrian Tăbăcaru, animațiile interactive sunt aduse la viață de Benoit Arbelot, Julie Vie, Antoine Pasquerault, Marguerite Tricaud elementele imersive de sound design sunt semnate de Pierre-Marie Blind și facilitate de Irina Bozdog, muzica de vioară fiind interpretată de Raluca Stratulat și Electra Drossos. UX design-ul este realizat în consultanță cu Allison Crank, cercetător al domeniului imersiv. Proiectul a beneficiat de mentoratul unor profesioniști de excepție precum Astrid Kahmke, Michel Reilhac și mulți alții. 

Recomandări

CINE L-AR ÎNLOCUI PE BIDEN
FRANȚA VOTEAZĂ EXTREMELE
BIDEN A PIERDUT PRIMA DEZBATERE
CE FACI ÎN WEEKEND LA BUCUREȘTI
CIOLACU VREA CONSULTĂRI PE ALEGERI
TAYLOR SWIFT ÎNTRECE JOCURILE OLIMPICE

Firul narativ, deși ficționalizat, este inspirat de un fapt real: în timpul Holocaustului, mulți evrei au avut voie să aleagă o singură posesie înainte de a fi duși în lagărele de concentrare – și mulți și-au ales, fără a oscila, vioara, provenind din familii cu o infinită admirație pentru muzică. Unele viori au reușit să le salveze viața, în timp ce altele au rămas singura dovadă a rezilienței și a creativității umane. În 2018, Ioana Mischie, cineastă, pe atunci bursieră Fulbright în Statele Unite a interacționat pentru prima dată cu una din expozițiile organizate în cinstea viorilor restaurate de Amnon Weinstein, în Nashville. Experiența în sine a fost o “epifanie în urma căreia am conștientizat forța transformațională a muzicii. După pierderea tatălui meu, un arhi-îndrăgostit de muzica la vioară, mi-am dorit să spun pentru prima dată în VR o poveste inspirată de puterea acelor instrumente, care devin punți umane, trans-temporale, trans-spațiale, trans-spirituale. Demersul creativ este mai degrabă unul noetic, poetic, terapeutic. Mi-am dorit să creez o gramatică imersivă unică în lume, astfel încât VR-ul artistic, să  poată deveni, asemeni muzicii universale, un tezaur pentru următoarele decenii.” a mărturisit Ioana Mischie,  artistă transmedia multi-premiată, cineastă și lector universitar în cadrul UNATC, la Masteratul de Tehnologii Interactive.

În centrul proiectului stă Alma (“sufletul”), o adolescentă de 15 ani aparent plăpândă, dar care se transformă sub puterea vindecătoare și elevatoare a muzicii de vioară. Atunci când cântă, modelează radical lumea din jur, întreaga arhitectură devine un instrument muzical augmentat în mâinile exploratorilor. Redate cu măiestrie în VR, durerea și întunericul unor momente cumplite devin puncte de start pentru vindecarea, creșterea și dezvoltarea generațiilor următoare. Este un proiect menit să avanseze o formă de consțiință colective, conform creatoarei conceptului, Ioana Mischie: “Prin acest proiect ne dorim să captăm fărâmele de optimism care pot fi culese chiar și din cele mai sumbre scenarii. În special în context post-pandemic, măcinat de conflicte sociale, avem nevoie mai mult ca oricând de a ne exersa privirea în direcții revelatoare. Muzica devine expresia supremă a păcii și a conexiunii umane.”

Pentru mine, Human Violins redă o multitudine de revelații. Cred că VR-ul este mediul perfect pentru a evoca emoții și pentru a capta esența spiritului uman” a subliniat Adrian Tăbăcaru, artist interactiv și compozitor de muzică.

„Spre deosebire de cinematografie, arta imersivă modifică radical rolul privitorului. Lumea virtuală le permite exploratorilor să își dezvolte o prezență proprie. Experiența imersivă le permite exploratorilor să spargă cel de-al patrulea perete imaginar și să aprecieze povestea nu doar prin văz și auz, ci și senzorial, haptic.” a adăugat Jeremy Sahel, co-producător francez.

Experiența VR este dezvoltată în Unreal Engine 5 și valorifică tehnologii state of the art atât sonore, cât și vizuale. Premiera mondială a versiunii multi-player la Cannes nu este prima reușită remarcabilă pentru proiectul imersiv. Experiența VR, în etapele anterioare a fost dezvoltată în cadrul Biennale College Cinema VR, s-a numărat printre primele 3 proiecte europene care au obținut premiul Meta prin intermediul Women In Immersive Tech Europe și o versiune intermediară a fost prezentată în cadrul secțiunii Venice Immmersive de la Festivalul de la Veneția. De altfel și proiectele anterioare le Asociației Storyscapes au reușit să includă România pe harta inovării audio-vizuale la nivel global.

„Am lucrat cu infinită pasiune la acest proiect și ne onorează selecția de la Cannes. După o muncă asiduă de un deceniu într-un domeniu transmedia care părea arhi-marginalizat, ne bucurăm că acest univers creativ este recunoscut oficial pentru că poate deschide noi orizonturi de gândire artistică. Suntem mândri să prezentăm lumii acest proiect pe care îl considerăm transformator. Pe măsură ce mă gândesc mai profund la esența acestui proiect, este mai presus de toate despre cum putem arhiva, prețui și continua creativitatea umană pe termen lung.” – Ioana Mischie, scenaristă/regizoare.

Proiectul reprezintă prima co-producție româno-franceză în domeniul imersiv, fiind co-produs de Asociația Storyscapes (România) și Da Prod (Franța) prin Jeremy Sahel (co-producător) și Cyril Gautier (line producer), post-producția fiind facilitată de Studioset prin Sorin Baican și Simona Macarie. Proiectul a fost co-finanțat de AFCN și CNC Franța, Pictanovo si Rhones Alpes. Distribuția proiectului și participarea în cadrul festivalului este facilitată de Institutul Cultural Român.

Citește și