• În ultimele două decenii, cercetătorii au descoperit picturi ascunse în mai multe lucrări din „Perioada albastră” a lui Pablo Picasso.
  • „Picasso: Pictura perioadei albastre” este o expoziție revoluționară care oferă o nouă perspectivă asupra procesului creativ al lui Pablo Picasso.
  • Îmbunătățirile tehnologice au permis cercetătorilor să descopere din ce în ce mai multe detalii ale picturilor ascunse ale lui Picasso.

În ultimele două decenii, cercetătorii au descoperit picturi ascunse în mai multe lucrări din „Perioada albastră” a lui Pablo Picasso. Examinările efectuate la începutul mileniului au scos la iveală un chip de femeie sub „Bătrânul chitarist” (1903-1904).

Mai recent, lucrările de conservare au scos la iveală elemente pictate în „The Blue Room” (1901), „Crouching Beggarwoman” (1902) și „The Soup” (1903).

O nouă expoziție de la „Phillips Collection”, din Washington, D.C., pune în evidență aceste ultime trei picturi ca parte a unei explorări mai ample a „Perioadei albastre” a lui Picasso, care s-a întins din 1901 până în 1904 și care își trage numele de la culorile reci folosite de artist în acea perioadă.

Recomandări

CIOLACU: AVEM COALIȚIE
ZELE CREDE-N ADERARE
NEGOCIERI FĂRĂ SFÂRȘIT
UNDE TE DISTREZI ÎN PARIS
SUSPECTUL E ARESTAT
LARA NU VREA LA SENAT

„Picasso: Pictura perioadei albastre” este o expoziție revoluționară care oferă o nouă perspectivă asupra procesului creativ al lui Pablo Picasso.

„Picasso: Pictura perioadei albastre” oferă informații despre sursele de inspirație ale artistului cubist, evoluția tehnicii sale și compozițiile sale ascunse. Este prezentată în colaborare cu „Art Gallery of Ontario” (AGO), care a debutat cu o versiune a expoziției în octombrie anul trecut. Potrivit unui comunicat, expoziția cuprinde peste nouăzeci de picturi, sculpturi și lucrări pe hârtie ale lui Picasso și ale colegilor săi.

„Vrem ca oamenii să îl vadă pe acest artist bine cunoscut într-o lumină nouă – să îl vadă la începutul carierei sale la nivel internațional”, a declarat co-curatorul, Susan Behrends Frank, pentru Menachem Wecker de la „Artnet”. „Vrem ca oamenii să vadă cât de bogat este acest moment foarte timpuriu al carierei sale, iar știința conservării din această expoziție îți oferă o altă fereastră de gândire asupra procesului creativ al unui artist care pare a fi atât de cunoscut.”

Îmbunătățirile tehnologice au permis cercetătorilor să descopere din ce în ce mai multe detalii ale picturilor ascunse ale lui Picasso

John K. Delaney, cercetător în domeniul imagisticii la Galeria Națională de Artă din Washington, a scanat „The Blue Room” de patru ori în total, folosind instrumente mai avansate pentru fiecare analiză.

„[Fiecare scanare] a adus informații suplimentare despre materiale și claritatea detaliilor din portretul omului de sub imaginea de suprafață”, a declarat Behrends Frank pentru „Artnet”.

Potrivit lui Karen Wilkin, de la Wall Street Journal, Picasso a intrat în perioada sa albastră după ce și-a petrecut adolescența pictând scene din viața cafenelelor pariziene. O parte din aceste pânze, anterioare „Perioadei albastre”, sunt expuse alături de lucrări ale unor contemporani mai vechi ai lui Picasso, printre care Henri de Toulouse-Lautrec și Edgar Degas.

„La acea vreme, Picasso era, încă, un adolescent și părea să lucreze aproape nesăbuit, cu mai multă exuberanță decât concentrare”, scrie Philip Kennicott pentru Washington Post.

Această exuberanță s-a transformat în melancolie, în 1901, când prietenul lui Picasso, poetul spaniol, Carles Casagemas, s-a sinucis. După cum a explicat Alexxa Gotthardt, pentru „Artsy” în 2017, artistul în vârstă de nouăsprezece ani a început să folosească culoarea albastră „pentru a comunica durerea și dezolarea”, desenând pe o paletă de culori reci pentru a-și exprima sentimentele de „sărăcie, deznădejde, angoasă creativă și durere pentru cei pierduți”.

În timpul „Perioadei Albastre”, Picasso „și-a concentrat toată energia pe creație”, potrivit „Artnet”. Având puține resurse, uneori picta peste pânze vechi pentru a economisi bani.

Găzduit la „Phillips Collection”, „The Blue Room” este pictat deasupra portretului unui bărbat necunoscut. „The Soup” prezenta, inițial, un castron de ceramică și o femeie cu spatele la privitor.

„Crouching Beggarwoman” ascunde o bucată de mâncare ținută în mâinile femeii eponime și un peisaj, probabil al unui parc privat din Barcelona. Atât „The Soup”, cât și „Crouching Beggarwoman” fac parte din colecția permanentă a AGO.

Scanările altor lucrări din „Perioada albastră” ar putea oferi scene la fel de ascunse.

După cum spune Favero pentru „Axios”, „Mai sunt încă multe de învățat de la unele dintre cele mai studiate picturi din lume”.