STUDIU. Tu cazi în plasa dezinformării? Oxford te învață „pre-bunking”

Cum combați dezinformarea? Schimbarea începe cu tine. Un studiu recent făcut de Universiateta Oxford pe 11.000 de participanți sugerează că instruirea privind dezinformarea poate ajuta oamenii să nu pice în plasa știrilor false.

În cadrul studiului s-a descoperit că prin metode simple, cum ar fi citirea unui articol sau vizionarea unui videoclip, oamenii pot să devină mai atenți la ceea ce consumă online.

Care sunt metodele care ne ajută să identificăm dezinformarea?

Studiul s-a axat pe conceptul de „pre-bunking” care se referă la pregătirea oamenilor pentru a recunoaște dezinformarea înainte de a fi expuși la aceasta.

Mai exact s-au utilizat trei metode principale de instruire pentru a ajuta participanții să recunoască dezinformarea: analiza unui articol scurt, vizionarea unui videoclip informativ și participarea la un joc interactiv în care participanții au creat știri false. Fiecare dintre aceste metode a avut scopul de a familiariza indivizii cu tacticile comune utilizate în dezinformare.

Rezultatele au arătat că participanții care au citit articolul scurt au avut cele mai durabile efecte, reușind să își mențină abilitățile de detectare a dezinformării timp de aproximativ o lună. În comparație, cei care au folosit metodele bazate pe jocuri sau videoclipuri au avut rezultate mai scurte.

Așadar modul în care este prezentată informația poate influența semnificativ eficiența în identificarea știrilor false.

Putem să identificăm dezinformarea și pe cont propriu?

Sigur că da, sunt câteva măsuri pe care le poți lua în calcul pentru a te feri de știrile false. De exemplu, cercetătorii studiului te îndeamnă să încetinești atunci când întâlnești o știre nouă în online și să procesezi informațiile cu atenție înainte de a reacționa emoțional. Multe campanii de dezinformare urmăresc să creeze neîncredere și să alimenteze polarizarea.

În plus gândirea critică joacă un rol esențial în detectarea dezinformării, iar speciliștii sugerează să te gândești de două ori la conținutul care te-a făcut să te superi pe alții. Apoi, ia în considerare posibilitatea de a ajunge la persoanele sau grupurile respective ca să te convingi singur care este realitatea.

Exit mobile version