- Un tablou găsit într-o pivniță din Capri s-a dovedit a fi un original de Pablo Picasso, autentificat de experți.
- Familia l-a păstrat ani de zile fără a-i cunoaște valoarea, până când fiul a observat asemănări cu lucrările artistului.
- Pictura, evaluată la 6 milioane de euro, așteaptă acum confirmarea oficială.
Un tablou descoperit în 1962 de Luigi Lo Rosso, un dealer de vechituri, într-o pivniță din Capri și despre care soția sa obișnuia să spună că este „oribil”, a fost autentificat recent de experți italieni ca fiind un portret original al lui Pablo Picasso. Pictura, care a stat ani de zile în casa lui Lo Rosso din Pompei, a fost considerată de familie o piesă fără valoare, până când fiul său, Andrea, a început să suspecteze că ar putea fi vorba de o lucrare semnată de celebrul artist spaniol, scrie The Guardian.
Luigi Lo Rosso a găsit tabloul în timp ce curăța o casă din Capri și l-a dus acasă, unde a fost agățat într-un cadru ieftin pe peretele sufrageriei timp de decenii. La acea vreme, Lo Rosso nu știa cine este Picasso și nu și-a dat seama de valoarea potențială a picturii. Abia când fiul său Andrea a început să studieze o enciclopedie de istoria artei primită de la mătușa sa, suspiciunile au apărut. Andrea a observat o asemănare între semnătura de pe tablou și cea a lui Picasso, ceea ce l-a determinat să își pună întrebări despre originea reală a picturii.
Familia a decis în cele din urmă să apeleze la o echipă de experți pentru a investiga. Printre aceștia s-a numărat și Maurizio Seracini, un detectiv renumit în lumea artei, care a colaborat cu Cinzia Altieri, un grafolog și membru al comitetului științific al Fundației Arcadia, specializată în evaluarea și restaurarea operelor de artă. După ani de analize detaliate, Altieri a confirmat că semnătura din colțul stâng al tabloului aparține cu certitudine lui Picasso, eliminând orice posibilitate ca pictura să fie un fals. Tabloul a fost evaluat la aproximativ 6 milioane de euro (5 milioane de lire sterline).
„Am fost desemnată să studiez semnătura și am lucrat luni întregi, comparând-o cu alte lucrări originale ale lui Picasso. În urma analizelor, nu există nicio îndoială că semnătura este autentică”, a declarat Altieri. Pictura, care seamănă izbitor cu celebrul „Buste de femme” al lui Picasso, înfățișează probabil o versiune distorsionată a Dorei Maar, o pictoriță și fotograf francez care a fost amanta și muza artistului între anii 1930 și 1940.
Picasso a fost un vizitator frecvent al insulei Capri în sudul Italiei, iar experții consideră că acest portret a fost realizat între 1930 și 1936. Deși Luigi Lo Rosso a murit între timp, fiul său Andrea, acum în vârstă de 60 de ani, a continuat căutarea pentru a descoperi adevărul despre pictură. Andrea a povestit că, de-a lungul anilor, familia s-a gândit de mai multe ori să renunțe la tablou, mai ales pentru că mama lui insista că este „oribil” și nu dorea să-l păstreze în casă.
„Tatăl meu era un simplu colecționar din Capri, care aduna lucruri vechi și le vindea pe bani puțini. Nu avea idee cine era Picasso. Nu era un om cult”, a spus Andrea Lo Rosso. „Eu am început să pun întrebări după ce am citit despre Picasso în enciclopedie. Am tot comparat semnătura de pe tablou cu cea din lucrările sale și l-am informat pe tatăl meu că seamănă. El nu a înțeles, dar eu am continuat să cercetez pe măsură ce am crescut.”
Andrea a încercat în repetate rânduri să contacteze Fundația Picasso din Málaga pentru a le atrage atenția asupra descoperirii, însă aceștia nu au arătat interes. Fundația primește zilnic sute de solicitări de la persoane care pretind că dețin lucrări autentice semnate de Picasso, artistul producând peste 14.000 de opere de artă de-a lungul vieții sale. Chiar dacă până acum Fundația nu a investigat afirmațiile familiei Lo Rosso, pictura este păstrată în prezent într-un seif din Milano, în așteptarea unei evaluări finale.
Un alt aspect interesant este teoria președintelui Fundației Arcadia, Luca Marcante, care crede că ar putea exista două versiuni ale aceluiași portret. „Există posibilitatea ca ambele să fie originale. Probabil Picasso a realizat două portrete ale Dorei Maar, în momente diferite, cu mici variații între ele”, a declarat Marcante pentru publicația Il Giorno. În continuare, Marcante intenționează să prezinte toate dovezile Fundației Picasso pentru a obține o confirmare oficială.
„Sunt curios să văd ce vor spune cei de la Fundație”, a adăugat Andrea Lo Rosso. „Noi am fost doar o familie obișnuită, iar scopul nostru a fost mereu să aflăm adevărul. Nu ne interesează să facem bani din acest tablou.”