• Bogdan Gabor, country manager al firmei de recrutare Lugera, afirmă că piaţa recrutării din România a fost deschisă, iar numărul cererilor a crescut susţinut anul acesta. 
  • Din perspectiva modului de lucru, dacă 2020 a fost un an în care companiile au învăţat cum să funcţioneze în noua situaţie, în 2021 am început să vedem impactul acestor modificări asupra modului de lucru şi asupra stării de sănătate. 
  • În opinia lui Bogdan Gabor, nevoia de recrutare a mers în linie cu evoluţia pieţei şi cu creşterile înregistrate de logistică şi comerţul online.

Bogdan Gabor, country manager al firmei de recrutare Lugera, afirmă că piaţa muncii din România a fost deschisă, iar numărul cererilor a crescut susţinut anul acesta.

Cum a fost anul 2021 pentru Lugera în comparaţie cu 2020 şi cu 2019?

Din perspectiva cifrelor, putem spune că 2021 este la nivelul anului 2019. În 2020 am avut o perioadă de aproximativ trei luni în care activitatea de recrutare şi angajarea de personal temporar au fost puse în aşteptare, însă începând cu luna septembrie proiectele au fost reluate şi am reuşit să recuperăm într-o mare măsură.  

Care au fost cele mai mari provocări cu care s-a confruntat Lugera anul acesta?

Anul acesta am avut o mulţime de modificări legislative cu impact în calculul salariilor, iar ezitările în publicarea acestora şi a normelor metodologice aferente s-au tradus în mai multă muncă pentru colegii noştri.   Pe de altă parte, din perspectiva recrutării a fost mai difícil să închidem proiectele. Candidaţii au fost mai rezervaţi şi, într-un procent semnificativ faţă de anii precedenţi, au refuzat ofértele primite.

Recomandări

DUMINICA ASTA DU-TE LA VOT ȘI PUNE ȘTAMPILA PE ALB, ADICĂ PE NICIUNUL, SĂ VADĂ CĂ EXIȘTI!
100K VOTEAZĂ ÎN DIASPORA
RĂSPUNSUL MAE
FRAUDĂ LA VOT?
SUFERI DE BURNOUT?
EȘTI TRIST? AI LIBER!

Cum a fost anul acesta din perspectiva recrutării?

Piaţa a fost deschisă, iar numărul cererilor a crescut susţinut anul acesta. În prima jumătate a anului volumele ne-au depăşit aşteptările, din luna septembrie nivelul solicitărilor s-a plafonat. Fluctuaţiile din industria automotive au afectat direct şi  celelalte industrii. Până când lucrurile nu se vor stabiliza şi nu va fi rezolvată criza semiconductoare şi a confirmării volumelor de producţie, va fi difícil să anticipăm evoluţia volumelor de recrutat.

Care au fost cele mai importante schimbări de pe piaţa muncii anul acesta?

Dacă 2020 a fost un an în care companiile au învăţat cum să funcţioneze în noua situaţie şi au încercat să găsească soluţii pentru a fi eficiente în formula work from home sau hibrid, în 2021 am început să vedem impactul acestor modificări asupra modului nostru de lucru şi asupra stării noastre de sănătate. Experienţa angajaţilor şi starea lor de bine, cum se simt la locul de muncă au devenit elemente-cheie în atragerea şi retenţia oamenilor foarte buni. Vorbim tot mai des despre wellbeing şi sănătatea mintală a urcat în topul priorităţilor în organizaţii.

Odată cu pandemia, companiile s-au adaptat pentru a face faţă noilor tendinţe, iar tehnologia a devenit un instrument foarte important în recrutare. Inteligenţa emoţională este tot mai des utilizată în prezent în selecţia candidaţilor.

În rolul său de partener strategic, HR şi-a adăugat pe lista de priorităţi noi obiective precum wellbeing-ul angajaţilor, mindset, diversitatea şi incluziunea, impactul social, managementul diverselor generaţii sau analiza forţei de muncă (people analytics).  

Sustenabilitatea devine tot mai mult o preocupare pentru organizaţii şi deja vedem că multe dintre acestea au început să implementeze în organigrame roluri care să acopere această nevoie. Ţintele trasate la nivel internaţional, dar şi aşteptările noilor generaţii de angajaţi impun o realiniere, o mai bună documentare şi comunicare activă a acestor iniţiative. Având în vedere lipsa de candidaţi din piaţă, tot mai mulţi angajatori au început să se îndrepte către pieţele externe unde speră să identifice personal cu mai multă experienţă.

Care au fost cei mai doriţi candidaţi anul acesta? Cum s-a schimbat acest aspect în comparaţie cu anii anteriori?

Anul acesta am recrutat lucrători pentru industria automotive, logistica a crescut  foarte mult şi a atras constant personal pentru diverse paliere, iar în IT am avut solicitări susţinute pe zona de suport. Nevoia de recrutare a mers în linie cu evoluţia pieţei şi cu creşterile spectaculoase înregistrate de logistică şi comerţul online.

Care credeţi că sunt principalele dificultăţi cu care se confruntă angajatorii de pe piaţa locală în prezent?

„Dinamica în piaţa muncii s-a schimbat, iar aşteptările candidaţilor au crescut şi ele. Companiile câştigătoare în acest context vor fi doar cele care reuşesc să fie suficient de flexibile pentru a integra în politica lor lucrul de acasă şi să îşi adapteze paleta de beneficii la nevoile candidaţilor şi angajaţilor.

Penuria de candidaţi pune şi ea presiune pe angajatori şi îi forţează să fie creativi. Este nevoie să investim mai consistent în comunicarea brandului de angajator şi să construim pachetul de beneficii în acord cu nevoile particulare ale acestora. Comunicarea a trecut de mult timp de la one-to-many şi one-size-fits-all la one-to-one şi custom-made, iar candidaţii se aşteaptă ca această abordare să se regăsească şi în procesul de recrutare şi, ulterior, la locul de muncă.”    

Cum vedeţi anul 2022 din perspectiva recrutării?

Ne aşteptăm ca recrutarea să îşi menţină creşterea şi în 2022, dar evident că evoluţia pandemiei, climatul politic şi schimbările din automotive au un rol important în acest sens.