- Comisia Federală pentru Comerţ a Statelor Unite şi o coaliţie mare de state federale au dat miercuri Facebook în judecată, cerând companiei vânzarea Instagram şi WhatsApp.
- Facebook nu mai este la fel de popular ca anii trecuți în rândul adolescenților americani.
- Fără Instagram, Facebook ar rămâne fără o sursă importantă de venituri.
Comisia Federală pentru Comerț din SUA (FTC) a intentat un proces antitrust împotriva companiei Facebook, acuzând-o de monopol pe rețelele sociale, făcând astfel un pas important în direcția posibilei destrămări a gigantului tehnologic, scrie Bloomberg.
Advertisment
O coaliţie de 46 de state americane a cerut ca achiziţionarea de către Facebook a aplicației Instagram pentru 715 milioane de dolari din 2012 și a serviciului de mesagerie WhatsApp pentru 22 de miliarde de dolari din 2014 să fie considerate ilegale.
Renunțarea la cele două achiziții reprezintă o amenințare însemnată la adresa imperiului construit de Mark Zuckerberg. Facebook a achiziționat aceste platforme rivale promițătoare tocmai pentru că se aștepta ca la un moment dat rețeaua socială principală să nu mai fie în centrul interesului consumatorilor și a vrut să fie compania care decide la ce aplicații vor apela oamenii în continuare.
Recomandări
Facebook susține că investițiile imense făcute în Instagram și în WhatsApp le-au făcut pe acestea ceea ce sunt astăzi. „Achizițiile noastre Instagram și WhatsApp au îmbunătățit foarte mult aceste servicii și le-au făcut să ajungă la mult mai multe persoane”, a scris Zuckerberg într-o postare adresată miercuri angajaților. „Concurăm din greu și concurăm corect. Sunt mândru de asta.”
Implicațiile pierderii celor două aplicații
Facebook ar rămâne fără o sursă importantă de venituri. În acest an, compania lui Mark Zuckerberg a elaborat modalități de a face cumpărături direct prin imagini și videoclipuri de pe Instagram și a mobilizat companii din întreaga lume pentru a folosi WhatsApp în comunicarea cu clienții.
În 2019 Aplicația a generat venituri de aproximativ 20 de miliarde de dolari, a informat Bloomberg, ceea ce reprezintă aproximativ 29% din totalul vânzărilor de reclame de pe Facebook de anul trecut. Firma de cercetare EMarketer estimează că vânzările Instagram în 2020 vor fi de 28,1 miliarde de dolari.
Pierderea dominației pe piețele internaționale
Atât WhatsApp, cât și Instagram sunt esențiale pentru strategia internațională a Facebook, oferind companiei un atu pe piețe cu creștere rapidă, cum sunt India și Brazilia. În unele țări, WhatsApp sau Instagram au mult mai mulți utilizatori decât compania-mamă. În India, de exemplu, WhatsApp are cu peste 100 de milioane de utilizatori mai mulți decât Facebook, potrivit EMarketer. În Japonia, Instagram are cu peste 70% mai mulți utilizatori decât platforma principală a Facebook.
În SUA Facebook nu mai este la fel de popular ca anii trecuți. Într-un sondaj realizat de Pew Research, în 2018, doar 51% dintre adolescenții între 13 și 17 ani au spus că au folosit Facebook, în scădere de la 71% cu câțiva ani în urmă, iar Instagram a fost folosit de 72% dintre adolescenții americani.
Costuri imense pentru Instagram
La rândul său, Instagram se bazează pe Facebook pentru multe părți ale operațiunilor sale, inclusiv tehnologia care alimentează activitatea de publicitate și moderarea conținutului. O desprindere de Facebook a acestei aplicații ar putea însemna construirea unei platforme de publicitate complet noi și ar întrerupe, de asemenea, accesul la date importante de direcționare pe care Instagram le obține din profilurile de Facebook ale utilizatorilor, ceea ce ar putea face ca anunțurile din aplicație să fie mai puțin relevante.
Aplicația de partajare a fotografiilor se bazează, de asemenea, în mare măsură pe instrumentele automate de monitorizare a conținutului Facebook pentru combaterea discursurilor de incitare la ură și a altor tipuri de postări inadecvate – un sistem în care compania a investit miliarde. Un Instagram independent ar putea fi silit să își construiască aceste instrumente pe cont propriu.
Partenerii noștri