Specialiștii avertizează asupra întârzierii bugetului: „E mai gravă decât pandemia, pe plan economic. Guvernul nu are fondurile la care spera”

  • Premierul Florin Cîțu: Bugetul pe 2021 întârzie puțin, pentru că am cerut reforme
  • Florin Cîțu: Primește bani doar cine are program de reformă
  • Mircea Coșea: Adevărul este că bugetul nu are fonduri

Suntem în februarie și încă nu știm când vom avea bugetul pe anul ăsta adoptat. „E o intarziere mică”, spune premierul Cîțu. N-are buget, dar are explicații.

„Pentru bugetul 2021 întârzie puțin, pentru că eu am cerut un lucru foarte important și nu dau înapoi acest lucru. Subvențiile trebuie să fie legate de reformă. Nu se duce niciun ban către niciun sector dacă nu văd aceste reforme. Dacă nu facem acestor reforme vom continua să aruncăm banii în companii de stat care vor pierde și vor câștiga doar șmecherii. Banii se vor duce doar în companii care vor arăta programe de reformă și vor arăta că vor veni pe profit”, motivează Florin Cîțu.

Cîțu pare că a găsit scuza perfectă pentru întârzierea bugetului. Dacă te uiți doar la primele cinci companii de stat care sunt pe pierdere, datoriile sunt uriașe.

Topul pierderilor la stat

  • Oltchim – 1,8 miliarde
  • Electrocentrale București – 1,3 miliarde
  • Complexul Energetic Hunedoara – 1,1 miliarde
  • Complexul Energetic Oltenia – 863 de milioane de lei
  • Telekom Romania Communications – aproape 800 de milioane

Cîțu poate sta relaxat. Iohannis nu îl va certa și pe el, așa cum a facut cu guvernul PSD acum doi ani, care a întarziat mai putin.

„Unde este proiectul de buget? PSD-ul a guvernat în tot acest timp, PSD-ul a avut toate condițiile și trebuia să vină, conform legii în vigoare, până pe 15 noiembrie, cu proiectul de buget,” spunea Klaus Iohannis pe 4 ianuarie 2019.

Explicațiile specialiștilor

De ce e important să avem cât mai repede buget, mai ales într-un an cum e 2021, a explicat economistul-șef al ING Bank România, Valentin Tătaru.

„Pentru corecţia deficitului, începând din 2021 ar trebui să intrăm pe un trend de consolidare fiscală. Ne-ar ajuta să avem un buget dezbătut, aprobat. Dar nu ştim încă detaliile bugetului. Nu ştim care vor fi acele măsuri care să ducă un deficit mai mic. Probabil că vor fi şi în zona veniturilor, dar şi în zona cheltuielilor,” spune Valentin Tătaru, economist-şef ING Bank România.

Cât de justificat e argumentul premierului, nu venim cu proiectul de buget, până nu vedem planuri de reformă la companiile de stat care sunt pe pierdere și care sunt efectele întârzierii a explicat Mircea Coșea, doctor în Științe Economice.

Mircea Coșea: „Adevărul este că bugetul nu are fonduri”

„E un motiv, atâtat tot. Sigur că bugetul se putea face foarte bine și în lipsa unor planuri de restructurare. Trebuie să fie o analiză, pentru că sunt peste 1.700 de societăți cu capital majoritar de stat. Asta cere timp. Nu cred că într-o săptămână-două se va proceda la o astfel de reformă,” spune Mircea Coșea.

„Sunt două adevăruri. Primul este că bugetul este într-o situație dificilă, pentru că Guvernul nu are fondurile la care spera. Sper să aibă fondurile comunitare până la această dată, nu le are. Se spera, poate, să se obțină fonduri din listarea societăților cu capital majoritar de stat. Probabil că se spera și la investiții străine, care nu prea vin, pentru că situația e așa cum e,” a adăugat Mircea Coșea.

„Dacă aș face eu bugetul aș fi mulțumit dacă aș reuși să mențin pensiile și salariile la nivelul anului precedent,” spune Mircea Coșea. „Din punctul meu de vedere, această amânare e mai gravă decât pandemia, pe plan economic. În economie, nesiguranța e un factor de descreștere economică,” trage semnale de alarmă Mircea Coșea.

„Argumentul lui Cîțu este praf în ochi. (…) Nu are absolut nicio legătura votarea bugetului cu restructurarea companiilor. Bugetul nu alocă bani pentru aceste companii,” susține Varujan Vosganian.