• Lanţul de restaurante Subway, prezent pe piaţa locală din primăvara lui 2012, a închis în ultimele şase luni cinci localuri din România şi a ajuns la o reţea de 34 de unităţi, conform site-ului propriu şi calculelor făcute de ZF pe baza informaţiilor anterioare existente.
  • Două restaurante, Subway Victoriei si Subway Floreasca, sunt in proces de relocare.

Lanţul de restaurante Subway, prezent pe piaţa locală din primăvara lui 2012, a închis în ultimele şase luni cinci localuri din România şi a ajuns la o reţea de 34 de unităţi, conform site-ului propriu şi calculelor făcute de ZF pe baza informaţiilor anterioare existente. Două restaurante, Subway Victoriei si Subway Floreasca, sunt in proces de relocare.

Restructurarea reţelei are loc în vreme de pandemie, când industria HoReCa fie a fost închisă timp de mai multe luni, fie a funcţionat cu restricţii. Totuşi, în România, aceste închideri vin după ce în primul an de criză sanitară reţeaua locală a fost printre cele mai stabile din regiune. Spre comparaţie, în Bulgaria, Cehia, Ungaria, Germania sau SUA reţeaua s-a micşorat semnificativ în perioada mai 2019-mai 2021.

Această perioadă a fost marcată de pandemia care a lovit în plin piaţa restaurantelor însă datele din piaţă arată că restructurarea businessului Subway a început chiar de dinainte la nivel mondial, mai ales pe piaţele mari, unde există un număr proporţional de localuri.

Recomandări

ROMÂNII SE TEM DE EȘEC
GATA DE RĂZBOI?
A ATINS O COARDĂ SENSIBILĂ
MANDAT DE ARESTARE
APEL MISTERIOS
CADOURI PRIETENEȘTI

Subway a intrat în România acum circa nouă ani cu un restaurant în Capitală şi a ajuns la 34 de unităţi astăzi, deşi oficialii companiei anunţaseră planuri de expansiune mult mai agresive. Mai exact, ei voiau 40 de localuri în patru ani.

La nivel internaţional, comania deţine peste 40.000 de localuri, cele mai multe în SUA, piaţa mamă. Acestea sunt operate de câteva zeci de mii de francizaţi.

Spre deosebire de modelul de business al celorlalte lanţuri de resta­urante, în cazul Subway aproape fiecare local este tratat ca un business diferit, fiind operat de un alt francizat. Astfel, nu există date disponibile pentru cifra de afaceri totală a reţelei Sub­way din România. Potrivit ulti­me­lor date ale ZF, ce datează de dinainte de pandemie, un restaurant are afa­ceri medii de câteva sute de mii de euro.

Subway activează pe piaţa restaurantelor cu servire rapidă unde se luptă cu giganţii McDonaldís şi KFC, cu brandurile locale precum Spartan, dar şi cu micile shaormerii de cartier.

McDonaldís şi KFC sunt branduri prezente tot în franciză în România, însă sunt active de mai bine de două decenii, având fiecare circa 70-80 de unităţi. Toată reţeaua e operată însă de un sigur francizat, atât în cazul McDonaldís ñ unde partener e grupul maltez Premier Capital -, cât şi în cazul KFC unde Sphera Franchise Group se ocupă de dezvoltarea acestui brand precum şi a Pizza Hut sau Taco Bell.