- Până în 2030, proporția elevilor de clasa a VIII-a cu puține competențe tech scade sub 15%.
- Până în 2030, toți profii vor avea competențe digitale de predare prin instrumente digitale.
- Astăzi este zi liberă pentru elevi, profesori și personalul din învăţământ.
Îți mai amintești de cel sau de cea care ți-a pus stiloul în mână și te-a învățat alfabetul? Știu, după ce ai învățat să scrii și să citește simțeai că te copleșește cu temele, dar așa se făcea educația atunci. Îți vorbesc despre învățătorul tău care astăzi are o zi liberă pentru a se bucura de roade. Odată cu el ai crescut și tu, iar acum ești om mare. El și-a făcut datoria față de tine. Crezi că și statul a făcut-o? Față de tine sau față de el?
Cum arată Educația în 2024?
„E foarte departe de aspirațiile sau de așteptările familiilor și ale copiilor, foarte puțin organizată, în timp ce vorbim de aceeași structură a materiilor ca acum 25 de ani. Ultimul curriculum s-a modificat la liceu în 1999. Au mai existat niște schimbări, dar fundamental nu s-a întâmplat absolut nimic semnificativ, cu aceeași problemă la finanțare, în sensul în care 90-93%, depinde de ani, din toată investiția din educație se duce pentru plata salariilor. O școală nu are cum să crească dacă are o portiță de 5-7% din buget, pentru alte tipuri de cheltuieli materiale sau de care este nevoie în școală. Performanțele multor copii depind de meditații, cu puțină orientare școlară și profesională de caritate, copiii nu prea știu cum și ce să aleagă. Atunci când statul eșuează în a formula o bună recomandare, de exemplu, de liceu, pentru un copil, înseamnă că riscă să piardă un potențial de produs intern de PIB, dacă copilul ar face o alegere de carieră potrivită lui”, a explicat Daniela Vișoianu, expert în educație, pentru Aleph News.
Unde merg banii care ar trebui să fie alocați elevilor?
„Preponderent, 90-92% merg în salarii, dar astăzi este Ziua Învățătorului, în mod deosebit, și ar trebui să ne uităm puțin la ce se întâmplă în ciclul primar și poate și în ciclul preșcolar, acolo unde este timpul achizițiilor de bază. România are în continuare o provocare, prin faptul că este nedreaptă cu învățătorii ei. Un învățător care a terminat liceul pedagogic are aceeași muncă de făcut ca și un învățător care a terminat facultatea, indiferent dacă unul are cinci ani vechime, iar celălalt 25 de ani vechime. Cumva, onoarea profesiei sau respectul față de profesie nu se exprimă în mod corect. Vorbim de diferențe majore salariale, adică nu e ceva foarte mic, și, atunci, banii care se duc nu sunt cheltuiți eficient. E o discuție în educație, la nivel mondial, că două țări pot să cheltuie aceeași sumă per copil pe educație, una are performanță, una nu are performanță, pentru că și felul în care cheltuim banii pe care îi avem contează, nu doar suma totală”, a adăugat Daniela Vișoianu.