• În lume, doar 33% din oameni au cunoștințe de educație financiară.
  • Norvegia este pe primul loc în lume la educație financiară.
  • În Norvegia, 7 din 10 oameni au cunoștințe despre finanțe.
  • România este pe locul 124 din 144 de țări la educație financiară.

În România educată a lui Iohannis, educația financiară este readusă în dezbatere publică. Ministerul Educației condus de Ligia Deca a publicat un raport numit Strategia Națională de Educație Financiară ca să se stabilească un proiect de lege prin care în școli, licee și universități, elevii și studenții să aibă posibilitatea să învețe despre bani și cum să-i gestioneze – odată ce vor ajunge în „viața reală”. Chiar și la grădiniță ar trebui să existe o „săptămână financiară”, arată raportul.

Inițiativa nu este nouă. Fostul ministru, Sorin Cîmpeanu a propus pe vremea lui Ciucă proiectul și la acea vreme, intenția ministerului era să învețe peste 20.000 de profesori „arta finanțelor”, însă din considerente politice, proiectul a fost lăsat la sertar. În lume, doar unul din trei oameni în medie are cunoștințe de educație financiară, indiferent de domeniul în care lucrează.

„Dacă reușim să punem instrumentele în mâna profesorilor și ei să le aplice, atunci da. Dacă ne uităm la instituții, acestea au tot interesul să educe financiar și acum chiar o fac destul de mult. Cine are obligația de a educa financiar? Cu cine are copilul contact? Totul pleacă de la prima vârstă. Cu părintele. Cine are obligația ca părintele să fie educat? El însuși. Din punctul meu de vedere, dacă vrei să crești niște copii educați, educă-te tu”, a declarat Valentin Maior, antreprenor și consilier local în Cluj-Napoca.

Recomandări

TOM CRUISE E PREMIAT
CINE L-A UCIS PE KIRILLOV
IAȘUL- CENTRU AL CUANTICII?
NOUL PROGRAM DE GUVERNARE
DEZVĂLUIRILE PAPEI
COMISIA CONTRA TIKTOK

Țara aflată în topul educației financiare este Norvegia – unde 7 din 10 oameni au cunoștințe despre finanțe. Norvegia este urmată de Danemarca, Elveția, Israel și Canada. În acest top însă, România e doar pe locul 124 din 144 de țări studiate de firmele de consultanță din America. Vecinii noștri maghiari și bulgari ne-au întrecut cu mult – sunt pe locurile 19, respectiv 72.

Alegerea celor mai adecvate modalități de realizare a educației financiare, în cadrul învățământului formal, prin dezvoltarea elementelor deja existente, sau după caz, prin introducerea ca noutate a elementelor de educație financiară. Dezvoltarea elementelor deja existente, sau după caz, introducerea ca noutate a elementelor de educație financiară se poate realiza prin abordări monodisciplinare, transdisciplinare, multi și interdisciplinare sau într- un sistem modular.

Citește și