- Marcel Ciolacu a prezentat un bilanț al guvernării sale în ultima ședință cu puteri depline.
- Acesta a evidențiat realizările în economie și politică externă, dar a omis educația și cercetarea.
- Criticile premierului privind „România educată” au contrastat cu aplicarea educației.
- Adoptarea legilor educației a avut loc în mandatul său,dar nu a fost menționată în bilanț
Cum rămâne cu educația după plecarea PSD de la guvernare? Educația lipsește cu desăvârșire în bilanțul fostei guvernări. Asta deși în mandatul lui Ciolacu au intrat în vigoare noile Legi ale educației. În prezent, educația și cercetarea au rămas în umbră.
Advertisment
În ultima ședință de guvern cu puteri depline, Ciolacu a vorbit despre economie și relații externe, dar a omis priorități precum „România Educată” sau implementarea legilor educației adoptate în mandatul său.
Cum ar trebui să abordeze noua legislatură problema educației în România?
„În primul rând, referitor la faptul că lipsește din raportul premierului Ciolacu orice referire la educație, mi se pare un lucru decent. În ultimii 2 ani nu s-a întâmplat mare lucru în afară de faptul că au fost adoptate într-adevăr niște legi care sunt meritul Parlamentului pentru că legile au fost realizate în mare parte înainte, însă implementarea lor nu s-a realizat.
Recomandări
Nu am văzut nicio reformă de substanță în ultimul an și jumătate, în ultimii 2 ani astfel încât să putem să spunem că merită trecută într-un raport de succes al Ministerului Educației sau al Guvernului pe această perioadă.
La ce să ne așteptăm în următorii ani? Cred că în primul rând trebuie să vedem care sunt concluziile negociărilor dintre partide. Nu cred, nu mă refer aici la o schimbare legislativă fundamentală pentru că ar fi trist să vedem încă o serie de legi ale educației votate acum la 2 ani după ce au fost votate cele precedente și nici măcar n-au putut fi implementate încă.
Depinde foarte mult de cum se negociază, de agențiile, numărul de agenții subordonate fiecărui minister, ceea ce va afecta evident modul de organizare a întregului sistem de învățământ.
Sistemul are acum foarte multe instituții deconcentrate și foarte multe agenții care de fapt nu sunt suficient de autonome pentru a le justifica existența. Atunci, trebuie să vedem care sunt deciziile la nivel administrativ. La nivel de conținut eu mă aștept ca în sfârșit să vedem o modernizare a curriculumului, să aducem o învățare de secol XXI mai aproape de copii, o regândire a planurilor cadru pentru liceu, o autonomie mai mare a școlilor în stabilirea modurilor de organizare a învățării, așa cum s-a văzut prin școlile pilot.
Ce-mi doresc să văd este mai multă autonomie și mesajele până acum în ultimele zile de negociere pare că merg în această direcție, adică spre o reducere a aparatului birocratic de stat centralizat și acordarea de mai multă autonomie și mai multă responsabilitate la nivel local.
Sper că această autonomizare să meargă până la nivelul directorilor care sunt până la urmă pilonii care cunosc comunitatea foarte bine. Este o reformă de substanță care se poate face în contextul actualei legi, cu mici modificări de formă, pentru că pe fond se pot face aceste lucruri. Trebuie doar dorință, voință, politică și să vină susținere din Parlament pentru a nu ne trezi cu proteste ulterior.”, a declarat Radu Szekely, expert în educație, pentru Aleph News.
Citește și
- Trump amenință UE cu un război comercial, dacă nu cumpără petrol și gaze: „It is TARIFFS all the way”
- China construiește cel mai mare aeroport pe o insulă artificială. Ce dimensiuni va avea Aeroportul Dalian Jinzhou Bay
- Guvernul SUA riscă să intre într-un „shutdown”. Contrapropunerea lui Trump a eșuat
Partenerii noștri