• România lansează un proiect pilot cu un „coleg” virtual A.I. în școli
• Asistentul inteligent oferă feedback personalizat și ajută la organizarea temelor și orarului
• Manualele tradiționale sunt criticate pentru complexitatea excesivă
• A.I. poate personaliza învățarea și sprijini profesorii în identificarea nevoilor elevilor
• Riscurile rămân: algoritmii trebuie supravegheați și controlați de profesori
Advertisment
Un proiect pilot propune un coleg virtual bazat pe inteligență artificială care îi ajută pe elevi să-și organizeze învățarea. Sunt manualele tradiționale pe cale să fie înlocuite?
Educația intră în era digitală cu sprijinul inteligenței artificiale
România face un pas hotărât spre digitalizarea educației cu un proiect pilot care introduce în școli un coleg virtual bazat pe inteligență artificială. Acesta va asista elevii în organizarea temelor, a orarului și le va oferi feedback în timp real. Inovația vine în contextul în care manualele tradiționale sunt frecvent criticate pentru limbajul greoi și lipsa de adaptabilitate.
Recomandări
„Inteligența artificială poate sprijini învățarea, dar nu este singura soluție,” afirmă Radu Szekely, expert în educație. Potrivit acestuia, A.I.-ul aduce un avantaj major: personalizarea parcursului educațional.
Cum funcționează „colegul” virtual?
Asistentul bazat pe A.I. are capacitatea de a urmări progresul fiecărui elev, de a identifica punctele slabe și de a propune exerciții adaptate nevoilor individuale.
„Poate să-l sprijine pe profesor în a defini mai bine obiectivele din zona de dezvoltare apropiată. Elevul simte un progres și nu are parte de obiective prea departe de nivelul său actual,” explică Szekely.
Astfel, în loc de un model rigid, elevii primesc conținut calibrat după ritmul propriu de învățare, iar profesorii pot interveni mai eficient în procesul educațional.

Riscuri și reglementări: cine controlează algoritmii?
Chiar dacă beneficiile sunt clare, expertul atrage atenția și asupra riscurilor:
„În spatele fiecărui asistent virtual se află un algoritm. E important să știm cum este scris și ce competențe urmărește să dezvolte.”
Pentru a evita o „agendă paralelă” față de cea a curriculumului național, Uniunea Europeană a stabilit că A.I.-ul în educație trebuie utilizat doar sub supraveghere umană. Profesorii vor avea mereu control asupra sarcinilor generate de algoritm și asupra modului în care elevii sunt evaluați.
„Aceste riscuri pot fi mitigate, dar este nevoie de timp pentru a-i pregăti pe profesori în acest sens,” concluzionează Radu Szekely.
Proiectul pilot din România deschide o nouă etapă în educație, unde tehnologia nu mai este doar un instrument auxiliar, ci un actor activ în procesul de învățare. Dacă va fi folosită cu discernământ și sub supraveghere, inteligența artificială ar putea deveni acel „coleg” care face diferența într-o școală mai modernă și mai eficientă.
Citește și
- O femeie a intrat la primul ei interviu de pe Zoom cu filtru cu ouă și pâine prăjită pe față. Ce reacție a avut șeful ei
- De teama spionajului, Comisia Europeană le cere oficialilor să folosească telefoane de tip burner în America. Oficialii europeni trebuie să își închidă telefoanele când intră în SUA
- NATO cumpără un „soft de Inteligenţă Artificială” de la Palantir. Ce impact va avea sistemul asupra fuziunii informațiilor