• Mai mult de jumatate dintre profesorii care au dat examenul de titularizare nu au luat notă de trecere.
  • George Bondor: „Sistemul nostru este axat în mod competitiv pe un singur scop: examenul, în loc să fie axat pe înțelegerea semnificației”.
  • În timp ce candiații care vor să devină profesori își fac planuri, inteligența artificială poate să ajungă să le ia locul chiar de anul viitor.

Mai mult de jumătate dintre profesorii care au dat examenul de titularizare nu au luat notă de trecere, 26 au fost dați afară de la examen pentru că au încercat să copieze, în timp ce doar 127 de candidați din 24 de mii au reușit să ia nota zece. Speranța însă moare ultima. Candidații pot depune contestații până săptămâna viitoare.

În timp ce candiații care vor să devină profesori își fac planuri, inteligența artificială poate să ajungă să le ia locul chiar de anul viitor. Anunțul vine de la unul dintre cei mai mari experți A.I. din lume, britanicul Stuart Russell, profesor de informatică la Universitatea din California. El spune că școala tradițională, în care elevii își petrec câteva ore în bănci în fiecare zi, va fi de domeniul trecutului.

Profesorul britanic dă exemplul universităților Oxford și Cambridge, care au renunțat de mult la clasele cu zeci de elevi de care se ocupau profesorii. În schimb apelează la tutori care se ocupă doar de câțiva copii. „E mai eficient așa, însă nu sunt suficienți adulți pentru toți elevii”, mai spune profesorul.

Recomandări

SONDA PARKER ATINGE SOARELE
MUSK MIZEAZĂ PE AFD
SECRETE DESPRE UNIVERS
CE NU POȚI VIZITA ÎN 2025?
CÂT DE SĂNĂTOS E MOȘU?
SOLSTIȚIUL DE IARNĂ

OpenAI vine cu soluția – lucrează deja la o aplicație în parteneriat cu organizația educațională Khan Academy, ca să facă un profesor virtual pentru viitoarele generații de elevi. Atenție, însă! Prea multă tehnologie îi poate îndoctrina pe elevi, aversizează Stuart Russell.

A scăzut motivația profesorilor?

Cum adaptăm sistemul de educație noilor realități din tehnologie? George Bondor, doctor în filosofie și profesor la UBB Cluj, spune că profesorii sunt primii care trebuie să învețe să se adapteze.

„Un profesor trebuie să știe lucrurile de bază, în special cum să asimileze repede și noile teorii, realități și conceptualizarea lor. Nu e rău că a dispărut figura autoritară a profesorului. În loc să transmiți informații luate de-a gata, iei elevul și faci un mic exercițiu pe o anumită temă”.

„Trebuie făcute micro cercetări la clasă pe o temă dată prin care în fond să se pună în legătură cunoștințele din istorie, chimie, biologie, chimie etc. Aceste exerciții nu sunt ușor de făcut și sunt extrem de relevante. Ele cer un fel de inflexibilitate instituțională”.

George Bondor este de părere că profesorii din România trebuie să colaboreze între ei pentru a învăța elevii cum anume să descopere, nu să ia de-a gata informațiile.

„O mare parte din dezinteresul față de școală și faptul că mulți spun că nu îi ajută materiile la nimic ține de acest fel de predare, magisterial, pe care unii profesori îl practică, care nu arată sensul a ceea ce se învață, nu doar care sunt informațiile necesare pentru examene. Sistemul nostru este axat în mod competitiv pe un singur scop: examenul, în loc să fie axat pe înțelegerea semnificației. Sistemul nostru este axat în mod competitiv pe un singur scop: examenul, în loc să fie axat pe înțelegerea semnificației”.

Citește și: