• Marian Staș: „Starea sistemului public al educației reprezintă amenințare la securitatea națională”.
  • Adrian Enache, profesor de matematică: „La noi, la Sectorul 1, s-au sistat plățile de când s-a schimbat primarul”.
  • Marian Staș: „Ca întotdeauna, clipele de cumpănă aduc cu sine și oportunități deosebire. Momentul în care ne aflăm poate însemna un punct de inflexiune în sistemul public al educației”.
  • Marian Staș: „România de veac XXI funcționează cu un sistem educațional revolut, depășit de timp”.

De ce a devenit educația online un fel de cal troian și cine plătește, la final, prețul resetării învățământului.

De ce clamăm mereu că vrem o țară ca afară – invocând celebrul model de învățământ suedez – însă scăpăm greu, spre deloc, de metehnele și năravul românesc.

În prima parte a emisiunii ,,Ochii pe mine!” invitații lui Vlad Craioveanu fac o radiografie completă a sistemului de învățământ în perioada COVID-19. O analiză pertinentă cu un expert în educație, un profesor de liceu și un părinte.

Recomandări

PUTIN DISCUTĂ CU FICO
BIBI AMENINȚĂ REBELII HOUTHI
CIOLACU: AVEM COALIȚIE
FONTANA DI TREVI SE REDESCHIDE
ZELE CREDE-N ADERARE
NEGOCIERI FĂRĂ SFÂRȘIT

Educația online, oportunitatea reinventării învățării

Marian Staș, expert în educație și specialistul care a pus la punct proiectul școlilor-pilot, care prevede descentralizarea curriculei de învățământ, susține că educația online poate însemna o oportunitate uriașă de reinventare a învățării.

Marian Staș: „Ca întotdeauna, clipele de cumpănă aduc cu sine și oportunități deosebire. Momentul în care ne aflăm poate însemna un punct de inflexiune în sistemul public al educației, în măsura în care acest nou tip de interacțiune o exercită asupra profesorilor, asupra elevilor și asupra părinților.

În astfel de momente, inegalitățile se acutizează și observăm că hiatusul, adică ceea ce înseamnă educație rurală și cea urbană, se adâncește. Suntem în 2020 și ducem plicuri cu teste din poartă în poartă la copii în cătune. Așa ceva este de neimaginat.

Acel punct în care educația se află nu este în responsabilitatea unei singure instituții. E o întreagă verticală căreia nu i-a păsat de educație și iată că o astfel de situație ne explodează în față. Depinde de noi cum vom ști să ne trezim. Deocamdată pare că ne trezim în pumni.

Asta însemnând presiunea colosală pe care contextul o pune asupra reinventării și reîncadrării. Iar dintre cele trei verbe pornite de la “a învăța”, al doilea și al treilea vor căpăta amploare colosală pentru că va trebui să ne dezvățăm de multe conduite de până acum și să reînvățăm o sintaxă și o semantică nemaîntâlnite până acum.”

Care este planul potrivit pentru învățământul românesc. Cum i-ar așeza Marian Staș, expert în educație, pe tabla de șah pe elevi, pe profesori și pe părinți

Marian Staș: ,,Am să pornesc de la teza de bază pe care am formulat-o cu aproape zece ani în urmă, în opinia mea starea sistemului public al educației acum reprezintă amenințare la securitatea națională a României.

Pentru că România de veac XXI funcționează cu un sistem educațional revolut, depășit de timp. Iar așa ceva evident că este un pericol enorm pentru ceea ce înseamnă calitatea resursei umane pe termen mediu și lung, aici la noi.”

Marian Staș: „Acolo unde doare, de acolo, începe mai departe învățarea autentică”

Totodată, Marian Staș mărturisește că nucleul de transformare al educației publice reprezintă, de fapt, nucleul valorilor de secol XXI.

,,Acolo unde doare, de acolo, începe mai departe învățarea autentică. (…) Trecerea în veacul XXI are nevoie de trei compoente importante pentru a fi pus în fapt. În primul și primul rând, model curricular de secol XXI, nu un tabel prin care trec 160.000 -170.000 de copiii în fiecare an, are nevoie de un model de resurse umane pentru profesori și de formare pe filieră didactică viitorilor profesori și mai are nevoie de un mod instituțional de secol XXI ”, conchide invitatul lui Vlad Craioveanu

Adrian Enache: „Nu este vorba de pregătirea profesorilor. Este vorba de partea tehnică”

Într-o intervenție telefonică, Adrian Enache, profesor de matematică la liceul ,,Nicolae Iorga” din București îți spune care sunt, după părerea sa, hibele din învățământul online.

Susține că partea tehnică și nu lipsa de pregătire a profesorilor ar reprezinta, de fapt, problema majoră actuală. Totodată, Adrian Enache mărturisește că se numără prin profesorii care au refuzat să le fie filmate orele.

Adrian Enache: ,,Vorbim de școala online acum. Nu este vorba de pregătirea profesorilor. Este vorba de partea tehnică. Nu există acea platformă unică, nu există aplicații pentru testări online.

Ar trebui să existe niște programe speciale care să genereze testele, să amestece întrebările, să amestece răspunsurile ca să nu se potrivească la doi elevi. Deci dacă vorbim, să vorbim de partea tehnică.

La noi, la Sectorul 1, s-au sistat plățile de când s-a schimbat primarul. Am cerut o tabletă grafică. Nu am primit-o nici acum și nici nu o să o primesc pentru că s-au sistat plățile.”

Dragoș Chițea: „E greu să îl pui pe copil să stea pe calculator, să fie atent”

Dragoș Chițea, de profesie IT-ist, este tată a doi copii – o fetiță la clasa pregătitoare și celălalt copil la grădiniță. Concidența face ca soția să fie profesoară de sport și parte a noului sistem de învățământ.

Așa că, acasă la Dan Chițea trei laptopuri sunt conectate zilnic la diverse activități online. Acesta susține însă că, la vârste fragede, copiii au nevoie de socializare și de interacțiune, lucru de care învățământul de astăzi, în contextul pandemiei, îi privează total.

Dragoș Chițea: ,,Pentru copii este o chestie nouă. Deși funcționează pe youtube și pe alte chestiuni digitale e greu să îl pui pe copil să stea pe calculator, să fie atent. Se pune și problema cine să fie pregătit să opereze astfel de platforme, pot exista bunici, părinți care nu au avut nevoie de o astfel de platformă (…)”.


Ce se alege de America

La 10 zile de la alegerile care au ținut cu sufletul la gură o planetă întreagă, ne întrebăm în continuare ce se alege de America. Când se termină numărătoarea finală a voturilor, dar mai ales când își va recunoaște Donald Trump înfrângerea.

Invitat în cea de-a doua parte a emisiunii ,,Ochii pe mine!”, profesorul Iulian Chifu, analist de politică externă, îți spune că există un termen limită, cel mai probabil în jur de 8 decembrie, când vom avea rezultatul alegerilor din SUA.

Iulian Chifu: „Am ajuns la 99% din voturi numărate, în Georgia se reface numărătoarea. Dacă e sub 0,5% trebuie renumărare, se renumără. Rezultatele finale pot fi contestate la rândul lor pe bază de argumente”.

Iulian Chifu, despre Trump: Pensionare sau o nouă candidatură în 2024

Iulian Chifu: „Putem să ne așteptăm la un Donald Trump care vrea să rămână în continuare în zona politică, vrea să strângă bani și să susțină anumiți candidați republicani. Un Donald Trump care poate vrea să candideze din nou în 2024. Are doar un mandat făcut, ar putea să îl facă și pe al doilea.

Am putea avea un Donald Trump care, din contră, se duce în zona media să cumpere o televiziune care să fie mai la dreapta decât FOX News. Depinde care este strategia sa și ce dorește să facă după acest moment.

Am văzut undeva scenarii, iar ultimul era cu pensionarea, retragerea. Putem să discutăm și despre acest aspect. Presa americană menționează, și nu numai cea americană, faptul că există cel puțin opt dosare ale lui Donald Trump, suspendate pe toate perioada în care a fost președinte, pentru că îi acordă o imunitate statutul de președinte și care ar urma să fie reluate după acest moment.”

Iulian Chifu, despre America cu Biden

 „Nu va putea reveni la ce a fost în timpul lui Obama. (…) Cei mai bucuroși vor fi europenii, vor avea un interlocutor mai predictibil”, a spus Iulian Chifu.

Iulian Chifu, despre alegerile din Republica Moldova: „Contează foarte mult prezența la vot a diasporei”

Iulian Chifu îți vorbește și despre alegerile prezidențiale din Republica Moldova care au loc duminică, 15 noiembrie.

Reamintim faptul că în turul doi al alegerilor prezidenţiale se vor confrunta Maia Sandu, cea care a câştigat primul tur de scrutin cu 36,16% din voturi, şi actualul președinte Igor Dodon, care a acumulat 32,61% din sufragii.

,,Am avut o perioadă foarte urâtă de campanie, în care Igor Dodon a făcut tot ce e posibil, susținut de Serviciile Ruse  (…) Contează foarte mult prezența la vot a diasporei, a cetățenilor Republicii Moldova în România. Nu sunt foarte multe secții de votare deschise aici, așa au decis autoritațile de la Chisinău. Apelul este să se vină la vot, să închidă episodul acesta nefast”, conchide Iulian Chifu.  

Va scoate Austria islamismul în afara legii după atacul terorist de la Viena

Iulian Chifu: „E o fantezie, vine de la extrema dreaptă, erau să îi scoată din UE. Islamul nu e vinovat de faptul că niște băieți sunt teroriști. Să știti: Europa e musulmană în egală măsură în care e și creștină”