- Irina Pințoi: ,,Ce sugerez este ca cine lucrează de acasă să-ți asigure un colțișor, pentru ca există riscul să muncești până la epuizare – sindromul burnout.”
- Irina Pințoi: ,,Între două persoane care au o educație similară, alte lucruri fac diferența. Și, aici ajungem la inteligența emoțională, la acea chimie care trebuie să se întâmple cu clientul.”
- Irina Pințoi: ,,Orice amprentă pe care o lăsăm în social media este foarte importantă, nu dispare niciodată… La orice dăm like, orice opinie avem acolo, la un moment dat poate cântări.”
- Magda Mihăilă: ,,Mi-aș dori ca data viitoare, dacă va mai exista o dată viitoare, să-l fac pe Jerry Seinfeld să râdă la o glumă de-ale mele, pentru că acum a râs la o glumă de-ale lui, interpretată de mine.”
,,Ochii pe mine!”, cu Vlad Craioveanu, invitați miercuri seara la Aleph News – Irina Pințoi, Managing Partener Talentor România și Magda Mihăilă, actriță de stand-up comedy.
Advertisment
Epidemia de coronavirus a schimbat total regulile pe piața forței de muncă. În timp ce unii oameni și-au pierdut job-urile, mulți dintre angajați sunt, de luni bune, în telemuncă. Irina Pințoi îți spune cum au reacționat firmele în privința politicii de recrutare pe fondul crizei, unde se află piața muncii în acest moment, dar și care sunt perspectivele viitoare?
Invitata lui Vlad Craioveanu este Managing Partner la Talentor România, cu aproape 20 de ani de experiență în domeniul resurselor umane. Care sunt marii câștigători și marii perdanți ai acestei perioade și cum a schimbat pandemia raportul angajați-angajatori?
Recomandări
Irina Pințoi: ,,Diferența la angajare este făcută de acea chimie!”
Impactul epidemiei asupra forței de muncă lasă urme adânci și greu de redresat în viitorul apropiat. Irina Pințoi, expert în resurse umane, îți spune că sunt mai mai puține joburi sau mai greu de obținut, cerințele angajatorilor sunt mai mari, iar salariile și beneficile mai mici.
Cât de mult contează inteligența emoțională în găsirea jobului dar și a angajatului model și cum face acest detaliu diferența între două persoane cu același CV?
,,Elena Pințoi: Între două persoane care au o educație similară, dacă nu chiar identică, care au parcurs similar, dacă nu chiar identic, sunt alte lucruri care fac diferența. Și aici ajungem la inteligența emoțională, la acea carismă, sau, dacă îmi permiteți, la acea chimie care trebuie să se întâmple cu clientul. În momentul ai CV-uri pe masă de la o companie de recrutare, ele sunt similare. Similare ca parcurs, similare ca abilități…
Diferența este făcută de acea chimie. Aici ajungem și la subiectul legat de pandemie. Este foarte greu să măsori acea chimie în vremurile noastre, atunci când interviurile, în majoritatea lor, se întâmplă în online… (…) În perioada aceasta, să știți că în continuare interviurile finale au loc față în față.
Chiar dacă compania, prin politica ei, a decretat lucrul de acasă, interviurile finale au loc tot față în față pentru că managerul direct dorește să întâlnească acea persoană, să dea mână cu ea. (…) Să nu uităm că trăim la serviciu mai mult decât acasă. Și, dacă îmi permiteți o exprimare plastică, partenerul de la serviciu este la fel de important ca cel de acasă. Să simți că poți construi cu el.”
Irina Pințoi: ,,E OK să ai păreri, câtă vreme ele nu sunt din zona extremistă!”
Dacă până acum nu ai văzut nicio o legătură între ceea ce postezi pe social media și momentul angajării la un nou loc de muncă, ceea ce îți spune Irina Pințoi o să te cam pună pe gânduri înainte să dai un like sau un share.
Invitata lui Vlad Craioveanu are un sfat clar: ,,să fim moderați în spațiul public!”
“Irina Pințoi: Acum, în materie de politică este foarte important. Nu vrei să aduci un membru al echipei, cu atât mai mult cu cât noi avem proiecte de middle și top management, nu vrei să aduci în interiorul echipei un membru care face notă discordantă față de politica generală.
Vlad Craioveanu: Adică au ajuns firmele să facă angajări în funcție de opțiunile politice?
Irina Pințoi: Nu, nu neapărat de opțiuni politice cât dacă ești foarte vehement în Social Media, s-ar putea ca asta să îți cauzeze. Cu toții suntem îndreptățiți la propria noastră opinie politică, absolut, însă în momentul în care ești foarte vehement și încerci să îi convingi pe ceilalți, și nu doar prin argumente logice, ci pentru că ești tu chiar extremist pe alocuri, nu vrei asftel de element în echipa ta, chiar dacă el este profesional foarte bun. (…)
Și dacă îmi permiteți o completare, orice amprentă pe care o lăsăm în social media este foarte importantă, ea nu dispare niciodată… La orice dăm like, orice opinie avem acolo, la un moment dat poate cântări. Noi, pentru poziții așa cum am spus de middle și top management, verificăm destul de în detaliu eventuala persoană pe care o trimitem clientului nostru.(…) E OK să ai păreri câtă vreme ele nu sunt din zona extremistă, și câtă vreme ele nu sunt sau nu încerci să faci din ele platforma ta și să-ți aduci acoliți. Să nu uităm că se spune că la serviciu nu facem politică, la seviciu mergem să lucrăm… (…) Însă revin, sugestia mea este să fim moderați în spațiul public.”
I.Pințoi: ,,Când a început lockdownul, proiectele s-au anulat, s-au amânat, s-au înghețat nedefinit”
Irina Pințoi analizează și schimbările aduse de pandemia de Covid-19 pe zona de resurse umane. Cum afectează ele, pe termen lung, angajatul și angajatorul?
,,Foarte multe schimbări. În primul rând, lucrul de acasă. Nu eram pregătiți. Foarte mulți manageri și-au făcut, în primă instanță, probleme dacă angajatul mai lucrează sau dacă a crescut traficul pe Netflix. Apoi, angajatul, săracul, și-a făcut probleme: „Eu unde stau, unde mă instalez? Copiii o să țipe în jur, avem școala online…”. Vă dau un exemplu: ce facem cu o familie care are doi copii, și sunt și doi părinți? Îi trebuie măcar patru camere. Fiecare copil într-o cameră, și ei cu conferințele lor, cu call-urile lor, în câte o cameră. Deci sunt și probleme logistice. Apoi companiile, dacă mă credeți, s-au contractat. Am simțit o contracție fizică, efectiv, când a început lockdownul, proiectele s-au anulat, s-au amânat, s-au înghețat nedefinit… (…) S-au schimbat foarte multe: comportamentul managerului, comportamentul companiei. Și sunt companii și companii. Companii care în această perioadă au spus: „OK, trebuie să trec prin asta, nu este ceva ce pot eu să fac să schimb situația, și atunci, cum vreau să ies? Vreau să ies mai puternic! Și îmi aduc în interiorul echipei niște oameni la care până acum nu aveam acces, sau, pe care, până acum, nu mi-i permiteam.
Și sunt, de cealaltă parte, acele companii, care consideră capitalul uman un cost. Și care au intensificat controalele, să vadă dacă angajatul muncește, au instalat pe calculator o serie de app-uri ca să vadă când tastează, cu ce viteză tastează, la ce se uită și ce face angajatul… Am auzit de cazuri, unde, dacă ești sunat și nu răspunzi la apel în maxim 5 minute de la missed call e o problemă, înseamnă că nu lucrai, ești în altă parte.”
Irina Pințoi, despre meseriile care vor dispărea: ,,1 mil. de oameni sunt în șomaj tehnic!”
De la inceputul pandemiei s-au pierdut 300.000 de locuri de muncă. Mai mult, invitata lui Vlad Craioveanu susține că 1 milion de români sunt în șomaj tehnic, sectoarele greu încercate fiind cele din turism, transporturi, organizare de evenimente și HoReCa.
Ținând cont de vremurile pe care le trăim, Irina Pințoi îți spune care sunt domeniile de activitate și joburile care vor dispărea de pe piața forței de muncă.
,,Irina Pințoi: Cred sau văd deja din piață că, pentru anumite joburi, există o mai puțină cerere, să spunem așa. De exemplu, specialistul de data input, de introducere date. Apoi joburile din salarizare, din arhivare… Lucrăm cu mult mai puține hârtii acum, nu mai este nevoie de foarte mult personal acolo. Sunt oamenii nespecializați, muncitorii necalificați. Sunt foarte multe companii-client care au adus roboți, care fac muncă de finețe sau care fac munci foarte grele. (…) La fel, specialistul servicii clienți. O avem pe Alexa, care ne răspunde la nevoi. Deci sunt o serie de joburi care vor fi din ce în ce mai puțin căutate.”
Irina Pințoi, despre capcanele din CV-ul de angajare
,,Companiile vin la noi și ne solicită un anumit profil. Sunt oameni care nu au mai fost la interviu de 10 ani. Nu mai știu cum să-și facă un CV. În ultimii 15 ani s-au angajat din recomandare în recomandare. Apropo, ce să scriu în CV? – Nu scrie responsabilitățile job-ului! Scrie realizările pe care le ai, ce te scoate pe tine în față, ce te diferențiază de alții.”
Irina Pințoi: ,,Este o perioadă care naște abuzuri!”
Irina Pințoi îți spune că pandemia a pus în oglindă comportamente diferite ale diverșilor angajatori. Sunt companii care, în această perioadă, și-a protejat maximum angajații, dar și locuri în care tratamentul și modul de a se purta au lăsat de dorit. Care va fi reversul medaliei?
,,Este o perioadă care naște abuzuri, dar cred ca acel comportament se va întoarce împotriva acelor companii. După pandemie, se vor așeza foarte multe lucruri. Vor fi companii care se vor trezi cu o serie de clienți noi și unii care vor rămâne cu portofoliul gol.”
Irina Pințoi, despre telemuncă: ,,Lucrul de acasă este un beneficiu, dar cu moderație”
Dacă te numeri printre cei care lucrezi de luni bune de acasă, să știi că nu ești singurul. Potrivit datelor oferite de Irina Pințoi, expert în resurse umane, în România peste 18% dintre angajați sunt în telemuncă din cauza epidemiei, în timp ce media europeană este de 37%.
Totodată, invitata lui Vlad Craioveanu îți spune și ce trebuie să faci atunci când ești în work from home pentru a nu pica victima sindromului burnout.
,,Ce sugerez este ca cine lucrează de acasă să-ți asigure un colțișor, pentru ca există riscul să muncești până la epuizare, să nu mai faci trecerea către viața ta personală. Sindromul burnout. Ești supus la foarte mult stres. Nu-ți dai seama cand trece timpul. Eeste greu să te obișnuiești. Este nevoie de disciplină. În jur de 18% din angajații români lucrează de acasă, în timp ce la nivel european este un procent de 37%. Cred că lucrul de acasă va fi un beneficiu pe care angajații îl vor căuta. Este drept, angajatul român nu vede lucrul de acasă pentru 5 zile. Își dorește măcar 2 zile să stea acasă. Așa cum am spus, lucrul de acasă este un beneficiu, dar cu moderație”, concluzionează Irina Pințoi.
Cine este românca stabilită în Franța care l-a făcut pe Jerry Seinfeld să râdă în hohote?
Și după ce luat pulsul forței de muncă în vreme de Covid. îți propun să ne bucurăm de prezența Magdei Mihăilă – aceasta s-a alăturat pe zoom emisiunii ,,Ochii pe mine!” –cea care l-a făcut să râdă cu poftă pe Jerry Seinfeld.
Motivul? – A interpretat un pasaj umoristic chiar din cartea lansată recent de celebrul actor. S-a înregistrat și a trimis videoclipul la una dintre cele mai populare emisiuni de televiziune din SUA, ,,The Tonight Show”, care îl avea invitat pe Jerry Seinfeld.
Moderatorul ceruse oamenilor să trimită o filmare cu ei interpretând o glumă din cartea lui Jerry Seinfeld. Videoclipul româncei, care locuiește în prezent în Franța, a fost selectat și prezentat în emisiune, stârnind aplauze și hohote de râs.
M. Mihăilă, cu umorul și cu sănătatea!
Magda Mihăilă lucrează însă ca manager de comunicare la o prestigioasă asociație mondială din domeniul sănătății. În timpul liber, face ceea ce îi place și o reprezintă cel mai bine: stand-up comedy în franceză, engleză, spaniolă și română, în diverse țări din Europa sau SUA.
Magda Mihăilă, comendiata poliglotă!
Mărturisește că talentul umoristic l-a moștenit de la mama ei și se pare că o reprezintă cel mai bine.
,,Este pe linie feminină. Când murea cinema în sat spunea bancuri, spunea povești. Dacă venea cineva în vizită, mama devenea un tonomat de spus bancuri.”
Magda Mihăilă, la Seinfeld Challenge
Ce mărturisește Magda Mihăilă despre momentul în care l-a făcut să râdă de Jerry Seinfeld și cum a ajuns să participe la ,,Competiția lui Seinfeld”? Dacă va mai exista o dată viitoare, românca are o provocare și mai mare pentru celebrul actor!
,,Vlad Craioveanu: Aș vrea să le ofer telespectatorilor mei posibilitatea să vădă momentul tău de stand-up comedy de la Seinfeld.
Vlad Craioveanu: Bravo ție, felicitări, ai reușit să îi faci să râdă pe unii dintre cei mai funny oameni de pe planetă!
Magda Mihăilă: Mi-aș dori ca data viitoare, dacă va mai exista o data viitoare, să-l fac pe Seinfeld să râdă la o glumă de-ale mele, pentru că acum a râs la o glumă de-ale lui, interpretată de mine.
Vlad Craioveanu: Știi ce nu mi-a sunat bine, mi-a sunat ciudat… Te-au prezentat ca fiind Magda din Franța, nu Magda din România…
Magda Mihăilă: Da, eu când am trimis mail-ul pentru competiție, am specificat că sunt un comediant român care stă în Franța, mai apoi a trebuit să semnez un contract de cedare a drepturilor de imagine în care, iarăși mi se cerea adresa la care locuiesc, și a trebuit să trec adresa din Franța…
Vlad Craioveanu: Și oamenii au înțeles că ești din Franța…
Magda Mihăilă: Da, cred că la sfârșit au reținut doar informația asta oficială cu domiciliul actual și nu au mai păstrat și partea cu naționalitatea.”
Magda Mihăilă, despre temele alese pentru momentele de stand-up comedy
,,Am și eu povești despre viața mea din România. Abia în timp te simți confortabil să-ți găsești alte teme. Am și teme despre familie, relații, teme uzuale, dar încerc să abordez și niște teme mai sensibile despre Dumnezeu, feminism.”
Stand-up comedy în patru limbi
Magda Mihăilă este singura femeie din România care face stand-up comedy în patru limbi – franceză, engleză, spaniolă și română – în diverse țări din Europa sau în SUA. Care o reprezintă cel mai bine și dă mai multă savoare momentului umoristic?
,,Aș vrea să fac o paranteză. Cred că nu este niciun bărbat care să facă stand-up comedy în atâtea limbi. Aș prefera să fiu singurul comediant care face stand-up în atâtea. Cel mai bine, o să sune ciudat, mă simt în engleză și cumva mintea mea este deja formată pentru structura glumei din umorul american și din umorul american, dar româna vine și ea aproape pentru ca este parte din mine”, conchide invitata lui Vlad Craioveanu.
Partenerii noștri