• Szekely: Utilizarea telefonului mobil la ore afectează concentrarea și munca în echipă.
  • Szekely: Trebuie impusă o limitare a folosirii, nu interzicerea în totalitate.
  • Szekely: Elevii ar trebui să folosească telefoanele la ore doar la cerința profesorului.
  • Elevii devin mai izolați social și experimentează stări de anxietate.
  • Măsuri precum colectarea telefoanelor dimineața au crescut angajamentul în clasă.

Telefoanele mobile au un impact semnificativ asupra elevilor, le distrag atenția și le afectează relațiile sociale, dar îi ajută să se informeze rapid. Totuși, unele școli implementează politici stricte, cum ar fi interzicerea utilizării telefoanelor sau colectarea acestora la începutul zilei.

Cum influențează utilizarea constantă a telefoanelor mobile comportamentul și performanțele elevilor în clasă?

„Dacă folosirea telefonelor este făcută sub supravegherea adulților și în cadrul unor activități controlate de învățare, evident că afectele vor fi pozitive. Însă ce s-a întâmplat de-a lungul timpului este că acest instrument nu a fost integrat în procesul de predare și a devenit un factor disturbant, care de fapt perturbă lecția și perturbă concentrarea elevului. 

Telefonele mobile au devenit o sursă majoră de distragere a atenției elevului la clasă, pentru că în special aplicațiile de social media și jocurile, întrerup concentrarea elevilor în timpul lecțiilor, reduc timpul petrecut pe activitățile de învățare, afectează capacitatea de a se concentra pe sarcinile necesare de învățare.

Recomandări

MACRON ALEGE PREMIERUL
UCRAINA NU-I GATA
PUTIN L-A SALVAT PE ASSAD
EȘTI DEPENDENT DE TELEFON?
FĂRĂ TELEFOANE LA ORE
CE FACI ÎN WEEKEND?

Și mai este ceva, notificările constante pe care le primim fiecare dintre noi pe telefon ne distrag atenția, chiar dacă nici nu mergem până atât de departe încât să citim mesajele respective sau să vedem ce este în spatele unei notificări. Dar, pur și simplu, faptul că vine o notificare pune presiune pe noi să ne ducem atenția într-acolo și evident scade concentrarea pe ceea ce facem. 

Același lucru se întâmplă și dacă le-am dat voie să joace tablele la clasă, adică în momentul în care o activitate pe care ei o pot face este mai interesantă decât ce se întâmplă în procesul de predare învățare, evident că le va distrage atenția.

Telefonul mobil a luat doar locul multor altor lucruri pe care le puteau face copiii sau le făceau tinerii înainte”, a declarat Radu Szekely, expert în educație, pentru Aleph News.

Este o soluție viabilă implementarea unor restricții mai dure asupra telefoanelor mobile în școli, sau este nevoie de un alt tip de abordare?

„În primul rând trebuie să există niște politici clare la nivelul școlilor, în ce momente putem folosi telefoanele mobile, în timpul orelor, pentru ce, dacă le folosim pentru învățare, dacă nu, atunci rămân deoparte. Nu putem să impunem regulile astea doar prin interzicerea telefoanelor între ora asta și asta, ci trebuie să îi ajutăm pe copii să se și autoreguleze, să-și autoreguleze folosirea telefoanelor. 

Este și o chestiune de educație, de suport în utilizarea telefoanelor într-un mod responsabil. Să stabilează limite de timp pentru distracție și să învețe să aprecieze echilibrul între activitățile online și cele offline și asta putem să o facem doar prin procesul educațional, nu prin restricții. 

Pentru că au fost studii care au arătat că, într-adevăr, dacă interzicem folosirea telefoanelor mobile pe parcursul orelor, copiii sunt mai concentrați, sunt mai atenți pe termen lung, dar în momentul în care au acces din nou la telefonul mobil, pur și simplu tăbărăsc pe el și nu mai fac altceva pentru restul zilei decât să folosească telefonul mobil pentru a „recupera” timpul pierdut din telefonul mobil. 

Nu. Este nevoie de o combinație între cele două. Să dăm niște limite și niște politici clare, dar în același timp să și învățăm care sunt riscurile și care sunt avantajele și a face altceva decât de a sta pe telefonul mobil”, a declarat Radu Szekely, expert în educație, pentru Aleph News.

Citește și