• În România, această inițiativă poate avea rezultate mixte, influențate de sistem.
  • Tot mai multe școli americane adoptă săptămâna de 4 zile pentru a recruta profesori.
  • În Oregon, studiul arată că fluctuația profesorilor s-a mărit după scăderea turelor de lucru.
  • Personalul nedidactic nu a fost afectat de această schimbare, conform cercetării.
  • Daniela Vișoianu: Elevii ar putea beneficia de o mai bună concentrare la școală.

Cum ar fi să mergi la școală 4 zile din săptămână? Tot mai multe școli din Statele Unite reduc săptămâna școlară la patru zile, în speranța de a atrage și păstra cadre didactice.

Un studiu recent din Oregon arată un efect neașteptat: fluctuația profesorilor a crescut, contrar așteptărilor inițiale.

În România, această inițiativă ar putea avea rezultate mixte, influențate de contextul specific al sistemului educațional și social din țară.

Recomandări

SONDA PARKER ATINGE SOARELE
MUSK MIZEAZĂ PE AFD
SECRETE DESPRE UNIVERS
CE NU POȚI VIZITA ÎN 2025?
CÂT DE SĂNĂTOS E MOȘU?
SOLSTIȚIUL DE IARNĂ

Care ar fi principalele efecte ale implementării unei săptămâni școlare de 4 zile în România?

„În momentul acesta în România, pe datele băncii mondiale, elevii oricum merg degeaba la școală în sensul în care totalul celor 13 ani obligatorii de învățare, de la pregătitoare până la clasa 12, se consideră ca aproximativ 3 ani nu mai acumulează competențe. Aceștia nu mai învață lucruri prin comparație cu alți colegi de-ai lor de la aceeași vârstă, care merg tot atâția ani la școală din alte țări europene.

Problema cu cele patru zile din America este o chestiune financiară. Statele se uită la serviciu public de educație și au tentația de a considera că este un serviciu public care cere investiție mare, există sau nu există rezultate, dar parcă ar vrea cumva să scadă această investiție, să o facă mai mică. 

După pandemie a apărut o direcție mai insistentă în a modela școlile sub grid în care se combină învățarea fizică cu învățarea de la distanță, apar și alte optimizări aici, doar că nu văd proiectul acesta viabil.

În România, de exemplu, profesorii din mediul privat recunosc că obțin rezultate mai bune în copiii pentru că au timp de stat în profunzime pe anumite noțiuni, au timp să facă educație de recuperare, ceea ce nu s-ar putea întâmpla în sistemul public dacă îl mai și reducem de la cinci zile la patru zile. 

Cât privește alegerea profesorilor, profesorii vor să lucreze în școli în care mediul de educație este bun, este bun pentru ei și este bun pentru copiii. 

Este evident că profesorii au reacționat la amenințarea de scăderea investiției în educație și o școală în care se învață în patru zile pentru ei nu le permite să-și construiască o carieră și un fel de siguranță pentru ziua de mâine. De aici și fluctuația de cadre didactice”, a declarat Daniela Vișoianu, expert în educație, pentru Aleph News.

Citește și