- Majoritatea miliardarilor preferă vestimentația simplă, discretă, în culori neutre.
- Ieșirea din pandemie reprezintă un factor pentru care oamenii adoptă o ținută mai diferită.
- Regele Charles este considerat un fashion icon.
Dacă încerci să te amesteci printre cei super-bogați, să porți o geantă de 3.000 de dolari poate părea o modalitate plauzibilă de a face acest lucru. Dar, așa cum a arătat primul episod al sezonului actual al serialului Succession, atunci când te amesteci printre ultra-bogați, nu este chiar atât de ușor.
Într-o scenă care a devenit virală, vărul Greg și-a adus o parteneră, Bridget, la petrecerea de aniversare a lui Logan Roy, miliardarul fondator și CEO al Waystar-Royco. Invitând un străin în casa lui Logan, acesta a interpretat foarte greșit situația. Dar dacă Greg a făcut un pas greșit – partenera lui a făcut unul și mai mare, scrie BBC.
Prin faptul că purta o geantă „ridicol de încăpătoare” – așa cum a numit-o Tom Wambsgan, torționarul și co-conspiratorul lui Greg – Bridget s-a evidențiat imediat ca fiind o intrusă în această lume exclusivistă. „Ce este acolo?”, a întrebat Tom în mod batjocoritor. „Pantofi pentru metrou? Cutia de prânz? Ai putea s-o iei cu cortul”. Ultra-bogații, rareori au nevoie să care ei înșiși ceva. Dar nu doar mărimea este problema. Imprimeul distinctiv în carouri este imediat recognoscibil, chiar și fără un logo însoțitor. Este ostentativă, atrage atenția și este tot ceea ce nu sunt Roys și alții ca ei. Odată ce soldul tău bancar este de miliarde, nu trebuie să încerci să impresionezi pe nimeni.
Miliardarii se îmbracă cu stil
De-a lungul a patru sezoane, Succession ne-a oferit o privire asupra stilului de viață al celor mai bogați oameni din SUA. Ne-a arătat cum se diferențiază miliardarii de un multimilionar obișnuit.
Shiv Roy poate că își permite orice rochie de couture dorește, dar cel mai probabil o veți găsi îmbrăcată într-un simplu costum negru cu guler polo, pantaloni maro sau o cămașă bej. Poate că mai apare câte o dungă, carouri sau ocazional o sclipire de culoare, dar în cea mai mare parte este vorba de un stil suprimat.
Între timp, fratele ei, Kendall, iubește Loro Piana, o marcă italiană specializată în piese discrete, realizate din cele mai fine țesături. Un palton poate costa 25.000 de dolari. După cum a explicat Colleen Morris-Glennon, designer de costume pentru serialul TV Industry, cu cât cineva este mai bogat, cu atât poate fi mai greu de remarcat în mulțime. „Ultima persoană despre care ai crede că este miliardar este miliardarul”.
Nu doar Succession a pus în evidență stilul stealth-lux. Personajul lui Cate Blanchett din recentul film Tár ar putea fi problematic, dar garderoba ei este perfectă. O colecție imaculată de piese de bază de la Margaret Howell, Max Mara, The Row și Dries van Noten.
Gwyneth Paltrow, cu stil la tribunal
Apoi, mai este și mult discutatul stil al lui Gwyneth Paltrow în sala de judecată. În timpul unui proces de opt zile, Paltrow a purtat o serie de ținute discrete, luxoase, în tonuri pământii, inclusiv un tricot din cașmir crem de la Loro Piana, un palton din lână verde mușchi de la The Row, un costum cu pantaloni gri cu două rânduri de nasturi, cizme Prada, pantaloni culottes din piele Proenza Schouler și piese de la propriul brand, G Label by Goop. A fost un lux liniștit în cea mai puternică formă a sa.
S-ar putea să acapareze titlurile de pe prima pagină a ziarelor acum, dar conceptul de bogăție ascunsă este departe de a fi nou. „Ideea este că, dacă ești obișnuit să ai bani, nu trebuie să îi etalezi”, spune Mair.
Moda este un instrument de comunicare puternic, pe care chiar și cei mai bogați îl folosesc. „Ne demonstrăm apartenența la grupurile noastre sociale și ne distingem de ceilalți prin intermediul hainelor noastre”, spune Mair. „La fel ca orice limbă, dacă nu cunoști fluent limba respectivă, este posibil să ratezi, să înțelegi greșit sau să interpretezi greșit nuanțele. Acesta este conceptul din spatele bogăției invizibile. Cumpărarea de produse discrete pentru calitatea, frumusețea și raritatea lor, dar fără a lăsa eticheta de preț, astfel încât doar cei aflați în poziții la fel de bogate să recunoască valoarea monetară a articolului.”
#Stealthluxe, mai mult o stare de spirit
După cum a remarcat recent Vanessa Friedman, criticul șef de modă al New York Times, pe podiumurile de la Milano s-a observat o schimbare către haine care „nu strigă, ci șoptesc”. Friedman descrie acest aspect ca fiind „genul de haine care nu-și anunță valoarea în mod evident”, dar care „se bazează mai degrabă pe suplețea țesăturii și pe rigoarea liniei – pe informații din interior, decât pe informații de influență – pentru a sugera valoarea”.
British Vogue descrie această tendință ca fiind „mai mult o stare de spirit decât orice altceva” și „în esență, un sinonim pentru elementele de bază înălțate”. Între timp, pe Tik Tok, hashtag-uri precum #stealthluxe adună milioane de vizualizări, stiliștii de modă explicând cum să obții look-ul la prețuri mai mici.
Consumul conștient
Deci, ce determină acest lucru? Unii spun că este un răspuns la tulburările economice actuale. Un ecou al unor schimbări similare în modă după criza financiară din 2008. Lorna Hall, director al Fashion Intelligence, crede că există ceva adevăr în această afirmație. „Oricât de insensibilă poate fi moda uneori, ea este încă foarte atentă la dinamica socială”, a declarat ea.
Ea crede că, de data aceasta, sunt mai multe în joc. Inclusiv o reacție la perioada pe care mulți dintre noi au petrecut-o în haine de zi, din cauza pandemiei Covid-19. „După pandemie, există o nevoie de a se îmbrăca în mod performativ. Vedem cum hainele de stradă și cele sport fac loc unor look-uri mai formale.” Apoi, există o obsesie continuă a modei pentru tot ceea ce înseamnă anii ’90. „Am văzut cum piața de tineret a făcut ravagii prin tendințele anilor ’90.”
Sean Monahan este de acord că ieșirea din pandemie a aprins o dorință pentru o vestimentație mai diferită. „Este foarte plictisitor să porți doar pantaloni de trening toată ziua”, spune el pentru BBC Culture.
„În anii 2000 și 2010, în special în SUA, a existat o schimbare puternică spre casualizare. Codurile vestimentare stricte la locul de muncă au căzut din modă. Garderoba de la facultate putea fi vărsată în viața profesională.” El crede că o parte din acest lucru este o schimbare de generații, cu mileniali care cresc și încearcă să dezvolte un stil mai matur. „O parte din ceea ce se întâmplă este că oamenii încearcă să își dea seama cum arată vârsta adultă? Ce fel de lucruri ar trebui să cumpăr? Ce mă face să mă simt ca o persoană serioasă?”
Să fie Regele Charles un fashion icon?
„Am glumit cu prietenii mei că Regele Charles este un fel de fashion icon”, spune Monahan. „Dar el poartă cam mereu aceleași haine. Unul dintre paltoanele sale îl are încă din anii ’50 sau ’60. Dacă chiar vrei să faci sustenabilitate, probabil că ar trebui să te îmbraci mai mult ca Regele Charles.”
Totuși, Monahan nu este sigur dacă ideea de avere ascunsă va determina o schimbare durabilă a obiceiurilor de consum. În ceea ce privește logo-urile, crede că este doar o chestiune de timp până când le vom vedea din nou.
În cazul în care vă veți trezi invitat la o petrecere organizată de un multimiliardar, s-ar putea să nu vreți să o faceți nici dumneavoastră.
Citește și