- Fanii americani, precum Jacki Thrapp, găsesc bilete mai ieftine pentru concertele Taylor Swift în Europa decât în SUA.
- Țări europene ca Germania și Italia limitează prețul de revânzare al biletelor, spre deosebire de SUA și Marea Britanie.
- Companii precum Tixologi folosesc AI și blockchain pentru a preveni revânzarea excesivă și frauda biletelor.
Jacki Thrapp, originară din Nashville, a zburat în Europa în această vară pentru a-și vedea idolul, Taylor Swift, cântând live, scrie BBC.
Cu cele mai ieftine bilete pentru datele rămase din SUA ale turneului Eras Tour al lui Swift care costă acum 2.500 de dolari (2.000 de lire sterline) pe piața de revânzare, față de valoarea nominală de 49 de dolari, unii fani americani și-au dat seama că ar fi mai ieftin pentru ei să zboare peste Atlantic pentru a prinde în schimb unul dintre spectacolele europene. Așa că în mai, Jacki a mers să o vadă pe Swift cântând de două ori în Suedia, fiecare bilet costând-o mai puțin de 200 de dolari.
„Americanii plătesc atât de mulți bani, iar mulți fani Taylor Swift sunt oameni de 20 și 30 de ani”, spune tânărul de 32 de ani.
„Plătim atât de mulți bani ca să o vedem în SUA, când mulți dintre noi încă nu își pot permite nici măcar o casă”.
Deși Jacki a cumpărat două bilete suedeze pe piața secundară, marja pentru cele mai scumpe a fost doar aproximativ dublu față de valoarea nominală. Se spune că acest lucru se datorează faptului că cumpărarea de bilete revândute nu este un lucru stabilit de făcut în Suedia, spre deosebire de SUA și Marea Britanie.
În alte țări europene, precum Germania, biletele nu pot fi revândute la mai mult de 25% din valoarea lor nominală. Între timp, unele națiuni merg și mai departe. Italia, Portugalia și Republica Irlanda au toate legi în vigoare care împiedică vânzarea biletelor la concert peste prețul lor inițial.
În Marea Britanie și SUA, prețul biletelor revândute poate fi în prezent la fel de mare pe cât sunt dispuși să plătească oamenii. În aprilie, 250 de artiști muzicali, printre care Billie Eilish și Cyndi Lauper, au semnat o scrisoare deschisă care ataca „revânzătorii prădători” și au numit sistemul actual de bifare „întrerupt”.
Situația s-ar putea schimba în bine în Marea Britanie în următorii câțiva ani, deoarece Partidul Laburist, care formează noul guvern, a declarat în martie că plănuia să limiteze prețul de revânzare al biletelor.
Cu toate acestea, legile care împiedică stabilirea prețurilor excesive pe piața secundară nu opresc două probleme cheie – vânzătorii să pună mâna pe cantități excesive de bilete în primă instanță și riscul ca oamenii să cumpere bilete contrafăcute sau să fie înșelați. Se spune că acesta din urmă a afectat sute de fani Taylor Swift care au încercat să cumpere bilete pentru concertele ei din Marea Britanie în această vară.
Asher Weiss, directorul executiv al start-up-ului Tixologi, consideră că tehnologia este soluția, în special AI.
„Oamenii vor cumpăra un bilet și îl vor lista pe mai multe piețe pentru vânzare secundară”, spune el.
„Și apoi, chiar dacă se vinde pe unul, nu îl vor da jos de pe celălalt”.
„Deci mai mulți oameni ajung cu același bilet, încercând să intre”, explică domnul Weiss, a cărui firmă are sediul în Los Angeles.
Pentru a preveni oamenii să cumpere un număr excesiv de bilete, el spune că AI-ul Tixologi „va putea semnala oamenii care fac mai multe achiziții de la aceeași adresă IP ca un comportament de cumpărare neobișnuit”.
„Asta ar preveni acești actori răi și ar proteja adevărații fani și clienți”, adaugă domnul Weiss.
Firma sa este, de asemenea, capabilă să se asigure că o singură copie a unui bilet poate exista vreodată. Face acest lucru folosind blockchain, tehnologia care sta la baza criptomonedelor. Acest lucru previne dublarea. Biletele electronice Tixologi au și un cod QR rotativ despre care se spune că este extrem de greu de copiat, astfel încât cele false sunt depistate instantaneu atunci când sunt scanate. Și o locație sau un artist poate selecta o funcție numită „dezactivare transferuri”, care împiedică un utilizator să trimită biletul prin e-mail către altcineva. Acest lucru le face mult mai greu de revândut.
Compania britanică de bilete Seat Unique lucrează cu Stadionul Wembley din Londra pentru a vinde bilete de ospitalitate pentru turneul lui Taylor Swift. Ea se întoarce pe stadion pentru cinci spectacole în august, după trei acolo în iunie.
„Este probabil cel mai popular eveniment pe care l-am văzut în 15 ani”, spune Robin Sherry, fondatorul și directorul executiv al Seat Unique.
Compania este specializată în a permite locațiilor și artiștilor să-și vândă biletele prin prețuri dinamice. Asta înseamnă că prețul poate crește și scădea, în funcție de cerere. Ideea este că locația și artiștii vând biletele direct și, prin urmare, obțin venituri suplimentare dacă prețurile cresc, în loc ca acești bani să ajungă vânzătorilor de pe piața secundară.
Pentru a seta prețul dinamic, Seat Unique folosește acum AI pentru a monitoriza constant cererea și a răspunde automat la aceasta.
„Este vorba, în cele din urmă, de a păstra biletele în mâinile fanilor, nu în mâinile celor cu alte interese”, spune domnul Sherry, care lucrează și cu cluburi și organizații sportive.
El adaugă că AI are, de asemenea, capacitatea de a transforma marketingul concertelor și al altor evenimente, cu reclame direcționate în mod special către indivizi, pe baza informațiilor de care sunt interesați.
În timp ce AI începe să schimbe modul în care putem cumpăra bilete la concerte și alte evenimente, începe să apară și pe scenă.
În noiembrie, o nouă hologramă bazată pe inteligență artificială a lui Elvis Presley va cânta live la Londra. Creatorul producției Elvis Evolution, Andrew McGuiness, spune că holograma este atât de reală încât va fi „mai puțin ca Abba Voyage și mai mult ca călătoria în timp”.
Rămâne de văzut dacă AI va fi „răspunsul” pentru fani ca Jacki Thrapp.