• Austria este singurul stat membru al Uniunii Europene care se opune azi aderării României la spaţiul Schengen (teritoriul european fără frontiere).
  • Votul care necesită o majoritate în Consiliul Justiţie şi afaceri interne (JAI) va fi dat joi, 8 decembrie.
  • Austria susţine că motivul de respingere ar fi numărul de emigranţi care trec „ruta balcanică“ prin Bulgaria şi România.

Austria este singurul stat membru al Uniunii Europene care se opune azi aderării României la spaţiul Schengen (teritoriul european fără frontiere). Votul care necesită o majoritate în Consiliul Justiţie şi afaceri interne (JAI) va fi dat joi, 8 decembrie.

Cum admiterea se face cu votul majorităţii membrilor UE din JAI, vetoul Austriei va face ca cine ştie pentru câtă vreme de aici înainte mii de camioane româneşti să întârzie cu zeci de ore în vămi – ceea ce înseamnă pierderi de zeci de milioane de euro – , ca milioane de călători, turişti sau lucrători în străinătate să aştepte la bariere în vreme ce ar putea trece în Ungaria fără să ştie că au depăşit o graniţă.

„Aducem piese din Turcia pentru Dacia Piteşti. Camioanele noastre sunt controlate la graniţa externă a UE, la intrarea în Bulgaria. Apoi, din nou la graniţa bulgaro-română. Timp pierdut degeaba şi bani pierduţi“, spunea recent într-o discuţie cu ZF Ion Lixandru, proprietar al Camion Logistic, companie care oferă servicii logistice.

Recomandări

CIOLACU: „RO ESTE INSTABILĂ”
INTERSTELLAR ARE SUCCES
BITCOIN INTRĂ ÎN LUX
DAC-AȘ FI PREȘEDINTE...
CE URMĂREȘTE RUSIA?
NOI AUDIERI LA TIKTOK

Austria susţine că motivul de respingere ar fi numărul de emigranţi care trec „ruta balcanică“ prin Bulgaria şi România. Dar nici harta şi nici datele statistice nu indică acest lucru. Pentru că o astfel de „rută“ prin România nu are nicio logică.

Mediul de afaceri se arată şi el uluit pentru că businessul austriac în România este unul prosper. Firmele austriece din România au avut în 2021 un profit net de 7 mld. lei (1,4 mld. euro). Toate primele zece companii austriece cu investiţii în România au fost în 2021 pe profit, în ciuda crizei.

OMV Petrom a fost în 2021 cea mai mare companie din România după cifra de afaceri. BCR, deţinută de Ersre, a fost pentru mulţi ani cea mai mare bancă din sistem după active – azi pe locul al doilea, după Banca Transilvania. Sunt puţini români care să nu fi auzit de Holzindustrie Schweighofer „care ne fură pădurile“.

De cealaltă parte, cei 370.000 de turiştii români care merg anual în Austria lasă în hotelurile şi restaurantele austriece 250 de milioane de euro anual, potrivt unei analize a Romanian Businnes Liders. Spre deosebire de alţii, Austria nu a mers în China sau în Vietnam pentru expansiune, ci în estul Europei. Aşa a ajuns să dezvolte în România bănci – Volksbank, vândută între timp, subsidiara Raiffeisen sau să controleze BCR. Să cumpere Petrom, să exploateze lemnul.

Firmele cu acţionari majoritari din Austria, 1.740 la număr, au afaceri de 100 mld. lei (20 mld. euro) în România, profituri nete de 7 mld. lei (1,4 mld. euro), o marjă de peste 7% anual, şi reprezintă cam 5% din cifra de afaceri totală din România, potrivit calculelor ZF pe baza datelor oferite de platforma de analiza confidas.ro. Austriecii au poziţii importante în resursele de petrol şi gaze (OMV Petrom), în exploatarea lemnului (HS Timber, fosta Holzindustrie şi Egger), dar şi contracte semnificative în construcţia de drumuri şi reabilitarea de căi ferate (Strabag şi Porr). Au companii lideri pe piata zahărului (Agrana), în industria hotelieră (Strabag deţine hotelul de cinci stele Marriott), în logistică (Gebruder Weiss, Schenker Logistics), în vânzarea de maşini (Porsche şi Automobile Bavaria), în producţia de hârtie şi carton (Rondocarton), dar şi în producţia de materiale de construcţii şi în comerţ.