- Autoritatea europeană de reglementare în domeniul aviației a exclus o inițiativă a industriei de a permite ca, până în 2030, avioanele să fie dotate doar cu un singur pilot.
- Dar ia în considerare posibilitatea de a permite operarea limitată cu o singură persoană pentru anumite părți ale zborurilor încă din 2027.
- Autoritatea de reglementare analizează o propunere a producătorilor europeni de avioane Airbus SE și Dassault Aviation SA.
Agenţia Europeană de Siguranţă a Aviaţiei (AESA) a refuzat o solicitare venită din partea industriei aeriene pentru a permite ca avioanele să fie pilotate doar de un singur pilot începând din 2030, dar a adăugat că va analiza posibilitatea ca anumite părţi ale zborului să fie gestionate de o singură persoană începând cu 2027, potrivit Reuters.
Advertisment
AESA a analizat o solicitare venită de la producătorii europeni de avioane Airbus SE şi Dassault Aviation SA privind posibilitatea ca avioanele să fie pilotate de o singură persoană în momentele în care avionul funcţionează în regim de tip ,,cruise” , un moment mai puţin solicitant decât operaţiunile de decolare şi aterizare, când va fi obligatoriu în continuare ca în cabină să fie cel puţin doi piloţi.
Propunerile venite de la constructorii de avioane includ o serie de limitări precum acea de a interzice piloţilor cu probleme medicale sau cei care au puţine ore de zbor la activ să fie singuri în cabină, a dezvăluit Andrea Boiardi, directorul în cadrul EASA.
Recomandări
Problema operării cu un singur pilot a revenit la suprafață
Companiile aeriene vor ca avioanele să fie pilotate doar de un singur pilot pentru că asta ar ajuta la reducerea deficitului de personal, în condiţiile în care relaxarea reglementărilor ar permite piloţilor să se odihnească în timpul zborurilor pe distanţe lungi, fără a fi nevoie de înlocuitori la bord.
Cu toate acestea, Boiardi a subliniat că propunerile venite din partea industriei aeronautice conform cărora avioanele să fie pilotate doar de un singur pilot începând din 2030 „sunt complet nerealiste” , pentru că automatizarea nu a avansat destul de mult pentru a permite nivelul de siguranţă necesar în cazul zborurilor cu un singur pilot.
Chiar şi în regim „cruise” , zborul cu un singur pilot are nevoie de aprobarea Organizaţiei Internaţionale a Aviaţiei Civile, o agenţie a Naţiunilor Unite, a companiilor aeriene şi a sindicatelor piloţilor. Agenţia ONU ar urma să înceapă să analizeze acest dosar în cursul acestui an.
Andrea Boiardi a mai spus că numai cele mai avansate avioane, echipate pentru un nivel de siguranţă mai mare decât standardele minime, ar putea fi utilizat pentru a zbura cu un singur pilot în regim „cruise” . Printre aceste avioane se numără Airbus A350 şi, posibil, Boeing 787 şi 777X.
Portița pentru zborul solo este întredeschisă
Propunerile mai puţin ambiţioase privind operaţiunile cu un singur pilot în regim „cruise” , care nu ar urma să demareze înainte de 2027, ar viza iniţial îmbunătăţirea perioadei de odihnă a piloţilor în timpul zborurilor regulate, a precizat Andrea Boiardi. Conform acestor propuneri, un pilot obosit ar putea să se odihnească într-un spaţiu separat în loc să aţipească pentru perioade scurte de timp în cabină.
Dacă siguranţa va putea fi dovedită, echipajele zborurilor pe distanţe lungi, care acum sunt obligate să includă trei şi chiar patru piloţi, ar putea fi reduse la doi piloţi, care vor fi obligaţi să fie prezenţi ambii în cabină pentru operaţiunile de decolare şi aterizare, a adăugat Boiardi.
Însă chiar şi perioadele scurte de zbor cu un singur pilot provoacă diviziuni în rândul companiilor aeriene şi îngrijorări în rândul opiniei publice, precum şi critici în rândul sindicatelor piloţilor precum European Cockpit Association.
Partenerii noștri