• Dragoș Tudorache: „Vedem un moment concludent de aliniere între partenerii noștri de coaliție și PSD, sigur că ne ridică un mare semn de întrebare”
  • „Avem așteptări foarte mari de la Nicușor Dan. Susținerea comună pentru Nicușor Dan a însemnat un cost. Nicușor Dan are o responsabilitate față de bucureșteni. Sincer, inerția lui Nicușor Dan nu mi-o pot explica deloc. Nicușor Dan trebuie să explice de ce ezită să reformeze Primăria Capitalei”, a spus liderul PLUS
  • Dragoș Tudorache: „În mod cert, USR PLUS va avea candidat pentru Palatul Cotroceni”

Președintele executiv PLUS își arată nemulțumirea și față de prestația lui Nicușor Dan, în fruntea Primăriei Capitalei: „Avem așteptări foarte mari de la Nicușor Dan. Susținerea comună pentru Nicușor Dan a însemnat un cost. Nicușor Dan are o responsabilitate față de bucureșteni. Sincer, inerția lui Nicușor Dan nu mi-o pot explica deloc. Nicușor Dan trebuie să explice de ce ezită să reformeze Primăria Capitalei.”

Dragoș Tudorache spune că propunerea lui Dacian Cioloș pentru Dan Barna de a nu se contracandida în perspectiva Congresului USR PLUS din octombrie a fost făcută ca să nu se genereze falii și sciziuni în interiorul partidului și afirmă că în mod cert, USR PLUS va avea un candidat la Președinție pentru 2024.

Liderul PLUS, Dragoș Tudorache, fost judecător, declară că în ceea ce privește Justiția trebuie încheiat capitolul amestecului politicului în sistemul judiciar, Justiția în serviciu public trebuie să fie un obiectiv de sistem, USR PLUS nu va da înapoi de la reformele promise în Justiție și nu a înțeles ce investighează SIIJ la Sectorul 1.

Recomandări

PUTIN DISCUTĂ CU FICO
BIBI AMENINȚĂ REBELII HOUTHI
CIOLACU: AVEM COALIȚIE
FONTANA DI TREVI SE REDESCHIDE
ZELE CREDE-N ADERARE
NEGOCIERI FĂRĂ SFÂRȘIT

În ceea ce privește continuarea luptei anticorupție, acesta a declarat: „La DNA, după ce a plecat doamna Koveși s-au văzut mai puține cauze mari. Nu am văzut achitările de 52,3%. Cu un astfel de procent de achitări, evident, este o problemă.”

Despre problemele de la Ministerul de Interne și evenimente gen Caracal, Onești, Arad, Dragoș Tudorache spune că desființarea DIPI a fost o decizie corectă pentru că instituția era ineficientă, dar acum așteaptă să vadă o reformă și o strategie în Ministerul de Interne : „S-a construit o legendă cu desființarea DIPI. MAI avea propriul serviciu secret, unora le convenea. DIPI era folosit și pentru a intimida adversarii politici. Crima organizată există în România de 30 de ani, era și când exista DIPI. Unele grupări de crimă organizată erau protejate de DIPI. Nu e o problemă de lipsă de atribuții în Ministerul de Interne. Ministerul de Interne are nevoie de o revoluție. Aștept să văd de la Ministerul de Interne o strategie.”

Câtă iubire există în coaliția de guvernare?

Sorina Matei: „Domnule Tudorache, aș începe direct cu problemele guvernării pentru că zilele acestea au fost o serie de replici între partenerii de coaliție ,,ipocriți, nerușinați, șefi discreționari, acționează doar în interes propriu, fără capacitatea de a comunica”, sunt replici între USR și PNL și UDMR în ceea ce privește ceea ce s-a întâmplat în parlamentul României. Merge bine guvernarea în acest moment?”

Dragoș Tudorache: „Guvernarea merge bine. Ceea ce am văzut în această săptămână și ceea ce am văzut în acest context al tensiunii din comisie pe discuțiile legate de pensiile aleșilor primari e urmare a ceea ce colegii noștri au perceput ca fiind o încălcare a unui angajament politic foarte ferm pe care l-am luat la momentul constituirii acestei coaliții și la momentul elaborării programului de guvernare în ceea ce privește eliminarea pensiilor speciale. Colegii noștri se așteptau ca în comisie să aibă susținerea colegilor liberali și colegilor de la UDMR pentru acest demers, colegii s-au dus către PSD și asta a creat emoție foarte legitimă și puternică în rândul celor de la USR Plus. În această săptămână din cauza weekend-ului lung nu am avut o ședință de coaliție deci nu s-a putut discuta, nu s-a putut pregăti acest moment în coaliție, vom avea o întâlnire luni și cred că vom reuși atunci să înțelegem ce s-a întâmplat exact.”

Sorina Matei: „Vă surprinde că cei de la PNL s-au dus spre PSD?”

Dragoș Tudorache: „În acest moment pe baza unei înțelegeri foarte limpezi pe care o avem, da.”

Sorina Matei: „Pentru că tot timpul a existat această suspiciune că PNL, conducerea actuală a PNL cumva are un pact secret cu PSD în parlamentul României asta de pe vremea când dl Ludovic Orban era premierul României. Vi se pare că mai funcționează anumite legături între PNL și PSD în parlamentul României? Ați dat exemplul pensiilor speciale pentru aleșii locali.”

Dragoș Tudorache: „Eu de obicei nu operez pe suspiciuni, eu plec de la premisa că suntem cu toții leaderi politici responsabili în această coaliție care ne asumăm ceea ce am promis și ceea ce am semnat. Un moment ca acesta în care vedem un exemplu cât se poate concludent de aliniere între partenerii noștri de coaliție și PSD ne ridică mari semne de întrebare însă avem un for în care să discutăm astfel de situații, acest for este coaliția și intenționăm să ducem această discuție acolo și să înțelegem care au fost motivele pentru care partenerii noștri de coaliție au ales să voteze cu PSD în această comisie.”

Sorina Matei: „Cu dl Cîțu sau dl Orban ați discutat despre acest vot și despre problema pensiilor speciale? Pentru că aceasta este doar o felie cu aleșii locali.”

Dragoș Tudorache: „Problema pensiilor speciale am discutat-o încă de la început, este un angajament politic cât se poate de ferm pe care l-am luat de la momentul constituirii coaliției din decembrie anul trecut.”

Justiția, serviciu public pe protocoale secrete?

Sorina Matei: „Spuneați mai devreme că justiția este un serviciu public. Dacă este un serviciu public de ce a funcționat mulți ani pe protocoale secrete, nepublice?”

Dragoș Tudorache: „E o foarte bună întrebare la care ar trebui să răspundă cei ce le-au semnat și nu doar că le-au semnat acele protocoale ci și responsabilii politici care și-au asumat o astfel de funcționare și care ar fi trebuit să și comunice public pe partea asta. La momentul mult înainte de aderare cred la UE a existat acea decizie a consiliului suprem de apărare al țării care și-a asumat o luptă împotriva corupției pe baza unei funcționări între parchete și furnizorii serviciilor de interceptări și servicii de investigație specială. Acel moment trebuia explicat, dacă s-a luat o decizie aceea decizie trebuia asumată, explicată și explicată nu doar profesioniștilor din sistem, trebuia explicată și societății. Pentru a înțelege și a asuma cu toții că dacă vrem să luptăm eficient împotriva corupției la acel moment autoritățile și responsabilii politici au decis că așa se putea lucra cel mai eficient. Dacă ar fi existat această transparentizare o dată că nu am fi ajuns la toate teoriile conspirației clădite în acești ani pe seama acelor protocoale și ce s-a întâmplat cu ele și doi cred eu că și nivelul de acceptare în societate a felului în care aceste dosare au fost gestionate ar fi fost mult mai replicat. Ca întotdeauna de multe ori în politică comunicarea este esențială.”â

Ratează USR-PLUS obiectivele pe Justiție?

Dragoș Tudorache: „Acum așteptăm de la semnat să se miște cât mai repede pentru a finaliza acest proiect. E foarte important ați văzut și decizia recentă a Curții Europene de la Luxemburg pe această speță deci cred eu că nu mai trebuie să mai existe niciun fel de îndoială pentru nimeni că este esențial să închidem acest demers. Asta pe parte de SIIJ și sunt convins că vom găsi repede înțelepciunea și la colegii senatori pentru a trece cât mai repede și de Senat. În ceea ce privește legile justiției acolo știam de la bun început că nu va fi un exercițiu simplu. A existat un pachet pe care l-am preluat sau dl Stelian Ion l-a preluat de la predecesorul său, însă dl Stelian Ion pe bună dreptate a dorit să analizeze acest proiect să se asigure că este aliniat cu obiectivele pe care noi le-am discutat în coaliție atunci când ne-am pus de acord cu programul de guvernare și a refăcut o bună parte din consultarea cu asociațiile de magistrați, cu CSM, ceea ce era firesc să facă. Suntem acum în momentul în care parchetul este pregătit și au mai rămas punctele cele mai importante și anume echilibrarea între rolul pe care trebuie să îl joace sistemul judiciar în numirea procurorilor și rolul pe care factorul politic îl joacă în acest proces, mai sunt încă câteva aspecte care trebuie reglate. Au fost discuții în cadrul coaliției la nivel de experți juriști din cele 3 partide, discuții care cred eu la acest moment au ajuns foarte aproape de un rezultat, urmează să preluăm ceea ce au făcut colegii la nivel tehnic, la nivel politic. Vom discuta aceste lucruri cât se poate de rapid și sper eu să reușim să trecem acest pachet. Nu am încă un orizont de timp să vă dau, nu întâmplător am pus acest subiect și pe masa negocierilor pentru acel act adițional tocmai că pentru noi ca USR Plus și îmdrăznim să credem că pentru toată această guvernare ceea ce se întâmplă cu legile justiției și angajamentul politic pe care l-am luat și în fața cetățenilor și în fața partenerilor europeni e un lucru de la care nu putem să dăm înapoi. Și noi USR Plus nu vom da înapoi.”

Sorina Matei: „Sunteți multumiți de dl Stelian Ion?”

Dragoș Tudorache: „Da.”

Sorina Matei: „Că pare că s-a certat și cu CSM și cu o parte din magistratură. Inclusiv o parte din prevederile proiectelor pe care le-a depus sunt contestate chiar de susținătorii pe care îi avea dânsul.”

Ce a înțeles USR-PLUS din decizia CJUE?

Dragoș Tudorache: „În acest echilibru între politic și justitie este esențial pentru autoritățile naționale să se asigure că nu există vreo implicare a politicului în justiție, iar SIIJ așa cum a fost el creat și așa cum este el așezat nu dă aceste garanții și atunci pentru noi desființarea sa este un lucru esențial.”

Scandalul dosarului fraudei de la Sectorul 1

Sorina Matei: „Unul dintre Procurorii SIIJa spus că a existat fraudă la Sectorul 1, deși nu exista nici o soluție în acel dosar cu cercetările continua iar doamna procuror general Gabriela Scutea a și făcut sesizare la inspecția judiciară pe Domnul Iașinovschi . Aveți o poziție în privința asta? Pentru că este vorba despre sectorul lui Clotilde Armand.”

Dragoș Tudorache: „Da. Nu prea am înțeles ce mai investighează.”

Sorina Matei: „Îl investighează pe domnul Barna.”

Dragoș Tudorache: „În fine, investighează și alocă resurse publice în aceste investigații. Deci la Sectorul 1 a existat o confirmare, o validare a alegerilor. Deci repet, nu prea am înțeles, nu îmi place să comentez decizii nici ale parchetului și nici ale instanțelor pentru că nu este bine ca noi să o facem ca politicieni, însă repet, nu prea înțeleg ce a fost această investigație și ce a urmărit ea. Dar declarațiile acestui domn procuror le-am urmărit Deci nu știu despre ce este vorba.”

Laura Codruța Koveși sau Crin Nicu Bologa?

Sorina Matei: „DNA. Am văzut că, chiar de la înființare USR Plus, cele două partide acum un sigur partid, au susținut-o pe doamna Kovesi. Inclusiv pentru parchetul european. DNA credeți că a funcționat mai bine pe vremea doamnei Kovesi sau funcționează mai bine acum cu domnul Crin Bologa? Din punct de vedere al luptei contra corupției.”

Dragoș Tudorache: „Recunosc că am văzut mult mai multe cauze privind corupția mare în timpul doamnei Kovesi. Asta nu înseamnă că emit o judecată cu privire la actualul mandat al DNA. Este posibil să nu existe cauze în cercetare. Sincer, m-aș îndoi. Dar este evident dacă ne uităm pe cifre, cred eu, fără să fi aruncat un ochi atent la ce se întâmplă acolo, dar uitându-ne comparativ ce s-a întâmplat în mandatul doamnei Kovesi și ce s-a întâmplat de când a plecat de acolo, e clar că cel puțin în spațiul public s-au văzut mai puține cauze mari de corupție investigate și trimise în fața instanțelor de către DNA.”

Sorina Matei: „Da, dar ați fost judecător domnule Tudorache. Știți foarte bine că confirmarea unui procuror se face în instanță.”

Dragoș Tudorache: „Absolut.”

Sorina Matei: „Procentul de achitări de 52,3% , aproape 53% din 2019, jumătate din activitatea DNA a fost degeaba,l-ați văzut?”

Dragoș Tudorache: „Nu. Și este un procent foarte mare de achitări. Dacă au un astfel de procent de achitări atunci în mod evident este o problemă.”

De ce a fost desființată DIPI?

Dragoș Tudorache: „Am văzut și eu foarte mulți în această perioadă care au tot vorbit cu nostalgie despre DIPI. Cred că asta sunt. Sunt nostalgici după un timp în care acest minister avea propriul serviciu secret, cum se spunea, și ne amintim toți poveștile cu 2 și un sfert și în mod evident sunt oameni cărora le convenea să existe acolo un serviciu care să mai culeagă niște informații pe care le foloseam și câteodată pentru cauze penale și pentru investigații și pentru a ne mai intimida adversarii politici și pentru a face din Ministrul de Interne un redutabil factor politic. Eu asta nu am vrut. Mie nu mi s-a părut firesc ca un Ministru de Interne să devină arbitru politic pentru că are un serviciu de informații în cadrul Ministerului care să stea și să strângă tot felul de informații care nu au de a face de multe ori și nu aveau de multe ori de a face cu investigații pe care poliția română împreună cu parchetele sau fără parchet înainte de parchete să le fi avut… Și atunci mi s-a părut firesc și în continuare mi se pare firesc ca aceea reorganizare trebuia făcută. Că DIPI așa cum este el organizat are exact competențele pe care ar trebui să le aibă într-un minister civil modern în ziua de astăzi, chiar dacă el ca serviciu este militarizat, la fel ca pompierii și jandarmeria, dar nu din rațiuni de funcționare. Iar asasinatul de la Arad sau ce a fost la Onești și sau că avem grupuri de crimă organizată pentru că nu mai există DIPI. Să fim serioși. Grupuri de crima organizată există în țara asta de 30 de ani. Existau bine mersi și când erau DIPI, multe dintre ele protejate de ofițeri DIPI. Hai să ne uităm la competențele poliției române, competențe care acoperă foarte bine și zona de prevenție. Deci nu trebuie să căutăm la nivelul unor alte structuri ceea ce ar trebui să găsim în Poliția Română. Deci dacă avem o problemă așa cum este cea de la Arad, cum a fost cea de la Onești, cum a fost cea de la Caracal, atunci trebuie să cuătăm responsabilitățile acolo unde sunt ele, și anume în acest moment la Poliția Română, care are din punct de vedere legislativ și din punct de vedere organizațional toate pârghiile de care are nevoie pentru a-și face treaba bine.”

De ce nu funcționează Ministerul de Interne?

Dragoș Tudorache: „Cred că în primul rând Ministerul de Interne, și asta este indiferent de ce ministru se întâmplă să treacă pe la cârma sa, și toate structurile din cadrul Ministerului de Interne au nevoie de o revoluție în materie de structură de personal și de politică de resurse umane și de gestionare a carierei polițistului. Sau a pompierului. Sau a jandarmului. Și dacă mă întrebați cum mai vedem un Caracal și un Onesti, cam acolo trebuie să căutăm motive.”

Sorina Matei: „Dumneavoastră sunteți la guvernare. Vorbeați despre politica de cadre, absolut de acord. Dar cu partidul dumneavoastră la guvernare, cu experiența pe care o aveți, avem așa: un șef al Poliției care se întâlnește noaptea cu interlopii, negociind cine știe ce înmormântare a unui interlop. Dat jos de pe funcție, dar ajuns numit în guvernarea dumneavoastră șeful DGA. Mă refer la domnul Vasilescu. Avem cazul de la Onești, unde pur și simplu a fost un eșec lamentabil al Poliției Române ca intervenție și ca strategie și ca viteză de reacție. Ce s-a întâmplat după aceea în guvernarea dumneavoastră, mă rog, ministerul este al Partidului Național Liberal. Șefii de la Onești sunt dați jos de pe funcții, dar puși pe alte funcții mai mari în alte zone ale țării. Deci asta este, pare că indiferent de guvernare asta este politica de cadre. Și dumneavoastră sunteți la guvernare. T: Eu când spun politică de cadre nu la asta mă refer. Când spunem politică de cadre mă refer la o strategie pe care să o iei de sus în jos și de jos în sus, începând cu felul în care pregătești oamenii, cu felul în care sunt promovați oamenii, cum spuneam înainte, fiecare palier decizional cu felul în care aloci resursele între diversele departamente și structuri ale ministerului în funcție de priorități și așa mai departe. Deci despre asta vorbesc eu când mă refer la o politică de personal, la o politică de cadre. Faptul că mai dai afara un om, punctual când apare o criză aici sau dincolo, asta nu înseamnă strategie. Nici nu înseamnă implementarea unei politici. Deci eu la asta mă refer când spun că trebuie reașezat foarte serios Ministerul de Interne și structurile din cadrul său, repet, pe baza unei strategii și nu doar ad hoc. Este foarte greu când există, și asta este o altă realitate pe care trebuie să o confruntăm, și anume perindarea responsabililor politici pe la cârma Ministerelor. Este foarte dificil să ții o linie de continuitate între un mandat și altul dar acum pentru că spuneați că suntem la guvernare, suntem la guvernare dar este responsabilitatea noastră să facem asta. Și eu aștept să văd și de la nivelul Ministerului de Interne că se vine cu o astfel de abordare strategică în ceea ce privește partea de gestiune a resurselor umane și a felului în care performanța în cadrul Ministerului este gestionată.”

Congresul USR – PLUS: Dan Barna nu este de acord cu Dacian Cioloș

Sorina Matei: „Dacian Cioloș, Dan Barna. Dan Barna a spus zilele trecute că nu este de acord cu propunerea domnului Cioloș ca nici unul dintre dânșii să nu mai candideze la șefia USR Plus. De ce se dorește această strategie? Ca nici domnul Barna și nici domnul Ciolos, să nu se contracandideze unul pe celălalt?”

Dragoș Tudorache: „Așa cum am înțeles eu propunerea lui Dacian Cioloș, era în sensul evitării unei sciziuni continue între cele două partide care tocmai au fuzionat. Pentru Dacian Cioloș, așa cum îl cunosc eu, ceea ce este mai important dincolo de persoana sa este proiectul politic USR Plus acum și capacitatea acestui proiect politic de a-și îndeplini obiectivele politice față de oamenii în fața cărora s-a angajat. Și uitându-ne la acest obiectiv, demersul lui Dacian Cioloș exact asta a urmărit să obțină, o candidatură care să nu ducă la o competiție și din acea competiție în loc să consolidăm fuziunea, să riscăm să creem falii. Eu cred că în continuare, indiferent de felul în care ne vom pregăti pentru congres și pentru această concurență la nivelul președinției partidului, eu cred în continuare că vom reuși să găsim cu toții maturitatea din partea candidaților pe care eventual îi vom avea, să găsim maturitatea de a pune proiectul înaintea oamenilor și de a înțelege, a candidaților mai bine spus, și de a înțelege că cel mai important este să ne asigurăm că planificăm ideologic proiectul USR Plus și că îl așezăm după congres cât mai bine pentru a livra obiectivele asumate.”

Cine intră în lupta pentru Palatul Cotroceni?

Sorina Matei: „Sunteți prezentat ca eminența cenușie a Plusului. În această calitate de strateg v-aș întreba dacă dvs vedeți așa că în 2024 USR Plus ar trebui să aibă candidat propriu la președinție? Sau ar trebui să existe un candidat al dreptei cu Partidul Național Liberal și, mă rog, cam atât.”

Dragoș Tudorache: „Este încă devreme să facem astfel de asumare. Evident că USR Plus va avea candidat. Dacă acest candidat pe care USR Plus îl va pregăti, și până în 2024 sunt alte priorități. Noi trebuie să livrăm la guvernare. Trebuie să convingem oamenii care ne-au votat și alții care poate încă nu au avut încredere în noi în 2020 să ne voteze tocmai ca să vadă ce facem la guvernare, întâi trebuie să le demonstrăm acestor oameni că știm să facem ceea ce am promis că facem. În 2023 va trebui într-adevăr să decidem și cum abordăm momentele electorale din 2024 pentru că știți foarte bine în 2024 o să avem alegeri din trei în trei luni. Și asta va presupune și o strategie pentru alegerile prezidențiale. Noi vom avea în mod cert un candidat. Dacă vom intra în consultări cu Partidul Național Liberal sau cu alte forțe politice pentru a susține un candidat comun, asta este o cu totul altă discuție, este un lucru pe care îl vom putea deține doar atunci.”

Sorina Matei: „Credeți că problema cu DLAF-ul, mă rog, acum este la DNA în investigare, îi va afecta cariera politică a lui Dan Barna? Din punct de vedere al candidaturii la președinție.”

Dragoș Tudorache: „Nu cred. Faptul că DLAF-ul se plimbă cu acel dosar înainte și înapoi de mai bine de un an de zile, timp în care dacă era ceva de găsit ar fi avut timp să găsească și din nou, este vorba despre documente care există în arhivele instituțiilor, deci nu este mare, nu este o investigație foarte complexă. Faptul că au stat mai bine de un an de zile pe acest dosar mie cel puțin îmi ridică multe semne de întrebare cu privire la bonitatea muncii făcute. Dar în fine. Nu vreau să comentez mai departe. Ca să vă răspund concret la întrebare nu cred pentru că nu cred să fie ceva în acel dosar care să îl privească pe domnul Barna în mod direct. Nu cred că îi afectează, cel puțin la acest moment, situația politică.”

Orban sau Cîțu?

Sorina Matei: „Orban sau Cîțu? Și dacă sunteți mulțumit de Nicușor Dan la Primăria Capitalei până acum.”

Dragoș Tudorache: „Orban sau Cîțu este o decizie care ține de colegii membri PNL, deci ei trebuie să decidă dacă au încredere în dl Cîțu sau dl Orban sau poate vom vedea un alt candidat, încă un alt candidat până la momentul congresului. Deci este decizia dumnealor.”

Cine este mulțumit de Nicușor Dan?

Dragoș Tudorache: „În ceea ce îl privește pe domnul Nicușor Dan, noi bucureștenii spun așa pentru că și eu sunt acum bucureștean adoptat, noi bucureștenii avem așteptări foarte mari de la Nicușor Dan. Avem așteptări foarte mari pentru că la nivel politic a fost un cost foarte mare. Susținerea comună pentru Nicușor Dan din partea forțelor de dreapta a venit cu foarte multe renunțări din partea unor colegi care se pregăteau pentru această candidatură, care investiseră în ea, și în plus nu a fost o negociere simplă să reușim să adunăm toate forțele de dreapta în spatele dumnealui. Deci dânsul are o responsabilitate față de bucureșteni, are responsabilitate față de partidele care îl susțin, care l-au susținut în campanie și așteptăm cu toții să vedem proiectele pe care le face la București. Este încă devreme să emitem vreo judecată.

Am văzut și inițiative bune din partea dumnealui. Am văzut și o inerție pe care nu mi-o explic în schimbarea unor responsabili pe servicii importante din primăria București moșteniți de la doamna Firea. Și această inerție nu mi-o pot explica deloc. Cred că domnul Nicușor Dan trebuie să explice bucureștenilor de ce anume ezită să reformeze practic primăria București mult mai riguros decât o face până acum.”