Din 07 ianuarie 2021, vaccinarea celor din grupa întâi de urgență este în declin.

În 15 zile, România a vaccinat 108.294 de persoane din sistemul public sau privat de sănătate și de asistență socială. Raportat la estimarea numărului total de persoane prevăzute în această urgență, procentul de vaccinare este de circa 43%. Îți reamintesc faptul că președintele Iohannis a zis că 80% din cadrele medicale informate și-au anunțat intenția de a se vaccina. Ori cadrele medicale nu sunt informate, ori președintele ne informează despre alte lucruri.

Pe baza cifrelor comunicate de oficialități, cu capacitatea reală de vaccinare cunoscută, cea mai optimistă proiecție este ca până la finele lunii ianuarie a.c. să ajungem la vaccinarea a circa 395.000 de persoane din sănătate și asistență socială. Cu o abordare atât de prudentă din toate părțile, vaccinați și vaccinatori, mă tem însă că nu vom atinge această cifră și că, mai degrabă, vom număra puțin peste 350.000 de vaccinați în grupa întâi a urgențelor descrise în Strategia guvernamentală.

Recomandări

ZELE CREDE-N ADERARE
NEGOCIERI FĂRĂ SFÂRȘIT
UNDE TE DISTREZI ÎN PARIS
SUSPECTUL E ARESTAT
TRUMP AMENINȚĂ PANAMA
FRANȚA ȚINE DOLIU

Cu siguranță că și oficialitățile își dau seama de lentoarea cu care se desfășoară procesul pe care l-au imaginat liniar.

Pe de o parte, sistemul de apărare, ordine publică și siguranță națională este aliniat și execută deja vaccinarea cadrelor proprii, dar și a aparținătorilor acestora, în condițiile legii.

Pe de altă parte, Ministerul Sănătății s-a gândit să bage repede în circuitul avizărilor o nouă Ordonanță de Urgență a Guvernului prin care încearcă să rezolve două mari probleme evidențiate până acum: (1) rata mică a vaccinării și (2) protecția juridică a celor care administrează vaccinul efectiv.

Vedem nu doar minusurile actualei Strategii de vaccinare, dar și vulnerabilitățile unui sistem medical anchilozat. Acum ies la iveală alte nevoi de actualizare a cadrului legislativ și de reașezare a unor politici în sfera sănătății, însă graba cu care se acționează lasă loc altor inechități. Stimulentele financiare gândite pentru medici, asistenți și registratori din sistemul public, dar și pentru medicii de familie din sistemul privat se pot întoarce împotriva bunelor intenții. De ce ar primi bani doar cei care administrează vaccinul, nu și cei care îl primesc? De unde se vor da acești bani, dacă nu tot din buzunarele pacienților? La urma-urmei, asigurați-neasigurați, vaccinați-nevaccinați, toți ajungem să plătim de pe urma generozității cu care Guvernul se gândește să stimuleze apetitul pentru performanță.

Strategia de vaccinare a stratificat în cascadă beneficiarii de vaccin și nu a luat în calcul multe variabile. Măsurile de până acum au meritul de a fi prevenit o nouă congestionare a capacității de primire și tratament în sistemul public sau privat de sănătate și de asistență socială, dar nu răspunde complet și la timp unei situații care se schimbă. Există o cerere foarte mare din partea sectorului economic, privat, dar și de stat. Unități de producție și de furnizare servicii așteaptă undă verde pentru a începe vaccinarea propriilor angajați.

Astăzi a intrat și o nouă tranșă de 150.150 de vaccinuri Pfizer-BioNTech. Miercuri, așteptăm și primul transport, simbolic, de flacoane cu vaccin Moderna. Prin urmare, capacitatea de vaccinare ar trebui să crească, pentru a nu rămâne cu flacoanele pe stoc, în congelatoare. Accelerația trebuie apăsată până la capăt pentru a vaccina în paralel cât mai mulți beneficiari, începând cu cei care au vârste de 60 de ani și peste.

Amenajarea centrelor de vaccinare va fi fără folos, dacă serviciul de programare va eșua. Pentru orice beneficiar din grupele nevaccinate deja este critic să știe care este cel mai apropiat centru de vaccinare și să se poată programa. Cu cât facem toți acest lucru mai devreme, cu atât mai repede va ști Guvernul care este cererea reală de vaccinare, la zi. Va putea, prin urmare, să distribuie la timp flacoanele de vaccin necesare și, în cele din urmă, să obțină eficacitatea la nivel național.

În 2021 România nu poate să mai suporte alte limitări pe scară largă din cauza virusului și nici din cauza administrației nepregătite. Nu putem miza pe noroc sau pe o intervenție divină. Nu suntem în situația altor țări, cu economii mai puternice. Avem de luptat pentru noi, iar soluțiile de redresare economică și sanitară trebuie să fie concepute laolaltă.

Securitatea națională nu poate avea conținut fără oamenii care trăiesc și muncesc în această țară, fără companiile cu capital românesc care dau substanță traiului aici. Starea lor de sănătate este un factor critic, în orice împrejurare. Astăzi, însă, rezolvarea grabnică a problemelor evidențiate de Strategia vaccinării este cu atât mai mult mai importantă cu cât boala dată de SARS-CoV-2 și de mutațiile sale amenință pentru al doilea an consecutiv bunăstarea fiecărei gospodării și, la nivel macro, supraviețuirea economiei naționale. Prioritatea noastră este vaccinarea în masă, cât mai rapid.