- Franţa intenţionează să investească până în 2024 aproximativ 100 de miliarde de euro în transportul feroviar.
- Ambiția guvernului urmează să fie oficializată vineri, când va fi predat raportul Consiliului de orientare a infrastructurilor.
- Pe Twitter, ministrul transporturilor, Clément Beaune, a salutat „o investiție istorică” .
Franţa intenţionează să investească până în 2024 aproximativ 100 de miliarde de euro în transportul feroviar, ca parte a eforturilor autorităţilor de reducere a amprentei de carbon.
Anunțul privind intenția de a investi în transportul feroviar a fost făcută vineri de premierul Elisabeth Borne.
Planul, menit să extindă şi să modernizeze reţeaua feroviară, include lansarea unor trenuri expres de navetişti în marile oraşe, similare cu sistemul Paris RER, a explicat Borne, potrivit France Presse.
Anunţul este menit să atenueze inegalităţile între Paris şi alte părţi ale ţării în privinţa infrastructurii publice, problemele fiind exacerbate de creşterea costurilor cu energia, care au făcut transportul mai scump pentru milioane de navetişti.
„Lipsa accesului la mijloace de transport determină uneori renunţarea la un loc de muncă, la o formă de educaţie sau să nu poţ vedea o persoană dragă” , a declarat premierul francez.
Oficialul a adăugat că planificatele investiţiile vor fi făcute de Franţa împreună cu operatorul feroviar naţional SNCF, Uniunea Europeană şi autorităţile locale.
În noiembrie, preşedintele Emmanuel Macron declara că vrea să vadă o reţea de trenuri regionale în funcţie în aproximativ 10 mari oraşe.
Accesul la mijloace accesibile de transport este o problemă sensibilă în Franţa, în contextul grevelor cauzate de preţurile ridicate şi de frustrările din zonele rurale.
SNCF a raportat venituri record de 41,35 miliarde de euro în 2022, o creştere de 19% faţă de 2021, şi un profit net de 2,4 miliarde de euro.
Jean-Pierre Farandou, şeful SNCF, declara vara trecută că investiţiile în transportul feroviar sunt insuficiente, comparativ cu ţările vecine. El a estimat atunci că ar fi nevoie de 100 miliarde de euro pentru a dubla utilizarea trenurilor în Franţa şi a ajunge la neutralitate din punct de vedere al emisiilor până în 2050.
În Franţa, SNCF a lansat în 2012 posibilitatea de a călători la preţuri mai mici cu trenurile TGV, aşa-zisele trenuri ,,low-cost” neavând vagon-restaurant, iar pentru bagajele mari se plăteşte o taxă suplimentară.