• Ion Cristoiu: Revocarea lui Stelian Ion, ministrul Justiţiei din partea USR, a fost factorul declanşator al Crizei. Klaus Iohannis a fost de acord cu decizia premierului. Importanţa covîrşitoare a semnării de către Klaus Iohannis a Decretului de revocarea cerea din partea preşedintelui o dare de seamă făcută Poporului român.
  • Ion Cristoiu: Să luăm un alt moment păstrat în mister total. Luni, 25 octombrie 2021, întreaga presă a difuzat următoarea ştire: „Preşedintele Klaus Iohannis s-a întîlnit, luni seară, cu Florin Cîţu şi Nicolae Ciucă la Cotroceni pentru deblocare situaţiei, au declarat pentru noi surse politice. Potrivit aceloraşi surse, în finalul discuţiilor s-a convenit ca premierul desemnat să aibă un mandat flexibil astfel încât să asigure o guvernare cu majoritate în Parlament.
  • Ion Cristoiu: Nu ştim nici acum dacă reuniunea de la Cotroceni a avut loc şi dacă s-a discutat flexibilizarea mandatului. Ştim sigur că în absenţa mimei transparenţe, au înflorit zvonurile. Toate defavorabile lui Klaus Iohannis. Cînd va înţelege Klaus Iohannis că trebuie să-şi schimbe radical politica în relaţia cu Poporul?

Publicistul Ion Cristoiu critică lipsa de transparenţă a preşedintelui Iohannis, care, de la izbucnirea crizei politice, nu a dat nicio explicaţie privind revocarea lui Stelian Ion de la Justiţie sau întâlnirile de la Cotroceni privind instalarea Guvernului Ciucă, alimentând astfel zvonurile lansate în defavoarea lui şi care ar face parte dintr-o conspiraţie al cărei scop este înlăturarea sa de la Cotroceni.

Redăm integral editorialul publicat pe cristoiublog.ro:

„De la începutul Crizei politice, pe cale de a împlini două luni, mai precis din 1 septembrie 2021, sînt întrebat, de cei care cred că ştiu mai multe decît ei, ce se întîmplă.

Recomandări

CE DEVINE LUMEA?
PLANUL ARMATEI GERMANE
ROMÂNII SE TEM DE EȘEC
GATA DE RĂZBOI?
A ATINS O COARDĂ SENSIBILĂ
MANDAT DE ARESTARE

Şi la toţi le răspund, riscînd să-mi pierd şi bruma de autoritate despre care se spune c-aş fi dobîndit-o în domeniul comentariului politic, după peste trei decenii de exerciţiu ca Istoric al clipei, că n-am habar.

Şi n-am habar nu pentru că aş fi fost lipsit, în ultima vreme, de instrumentele aflate la îndemîna oricărui comentator al vieţii social-politice – trecerea faptelor şi vorbelor prin ciurul verificării critice, radiografia documentelor oficiale –, ci pentru că marea majoritate a întîmplărilor s-au petrecut şi se petrec în cea mai deplină secretomanie. Nu o dată, din 2014 pînă azi, timp de 7 ani, adică, am semnalat că în postdecembrism regimul Iohannis se defineşte printr-un evident dispreţ faţă de Transparenţă. Inutil să mai spun că Transparenţa izvorăşte din credinţa Demnitarului în condiţia sa de Slujitor al Poporului. Dezvăluind fiecare întîmplare publică în realitate ei, dai seamă Poporului. Inutil să mai spun că transparenţa e de un real ajutor chiar Demnitarului. Din regimul comunist ştim că acolo unde Puterea tace, unde se întîmplă evenimente în culise şi nimeni nu le dezvăluie, apar zvonurile, care dărîmă un regim. Fuga lui Pacepa a fost ţinută secretă de către Nicolae Ceauşescu. S-au creat astfel condiţiile ivirii şi înfloririi a numeroase zvonuri defavorabile lui Ceauşescu. În iunie 1987, un lider cubanez, apropiat al lui Castro, a fost arestat în timp ce încerca să fugă din ţară. Castro n-a ascuns asta, dimpotrivă, a vorbit pe larg cu multe amănunte, într-un Mesaj adresat Naţiunii, în direct la TV, în seara lui 24 iunie 1987. Apelînd ca de obicei la Darea de seamă în faţa Poporului, Castro a curmat zvonurile, care i-ar fi pus la îndoială regimul. Aveţi una dintre explicaţiile faptului că Fidel Castro a murit în patul lui şi nu la Zidul de la Târgovişte.

De la 1 septembrie 2021 pînă azi, Criza politică a cuprins numeroase momente care n-au fost explicate Poporului Român.

Revocarea lui Stelian Ion, ministrul Justiţiei din partea USR, a fost factorul declanşator al Crizei. Deşi a existat o Anexă la Acordul de Guvernare, semnată în aprilie 2021, pentru ieşirea din Criza provocată de revocarea lui Vlad Voiculescu, premierul Florin Cîţu n-a catadicsit să explice pe larg Poporului motivele revocării. Klaus Iohannis a fost de acord cu decizia premierului. Importanţa covîrşitoare a semnării de către Klaus Iohannis a Decretului de revocarea cerea din partea preşedintelui o dare de seamă făcută Poporului român. De ce a semnat Decretul? A avut vreun rol în decizia luată de premier? Klaus Iohannis a năşit, ca să-i spun aşa, Coaliţia PNL-USR. Cînd a semnat Decretul nu s-a gîndit că se face praf Coaliţia? Nu s-a gîndit că se declanşează o Criză care pune la îndoială chiar imaginea Dreptei? Klaus Iohannis n-a catadicsit să se explice. Pe acest fond au apărut zvonurile. Toate defavorabile lui Klaus Iohannis. Cel mai grav – s-a supărat pe Stelian Ion pentru că acesta a vrut să-i ia pixul cu care promova procurorii – n-a fost contracarat de preşedinte. În electoratul USRPLUS s-a format credinţa că preşedintele vrea să aibă procurorii la discreţie.

Să luăm un alt moment păstrat în mister total.

Luni, 25 octombrie 2021, întreaga presă a difuzat următoarea ştire:

<Preşedintele Klaus Iohannis s-a întîlnit, luni seară, cu Florin Cîţu şi Nicolae Ciucă la Cotroceni pentru deblocare situaţiei, au declarat pentru noi surse politice. Potrivit aceloraşi surse, în finalul discuţiilor s-a convenit ca premierul desemnat să aibă un mandat flexibil astfel încât să asigure o guvernare cu majoritate în Parlament.

Pînă acum, Ciucă a mers la discuţiile cu PSD şi cu USR cu varianta unui guvern minoritar, însă acum lasă toate posibilităţile deschise, pentru că nu a reuşit să obţină o majoritate în Parlament pentru învestirea Guvernului.>

Au trecut de atunci trei zile. Informaţia n-a fost nici infirmată, nici confirmată de Klaus Iohannis sau măcar de Florin Cîţu. A avut loc această întîlnire? Dacă da, pe ce temei constituţional? O dată cu desemnarea lui Nicolae Ciucă drept premier, misiunea preşedintelui în formarea noului Guvern se încheie. Klaus Iohannis e preşedintele României şi nu super preşedintele PNL. În ce calitate i-a convocat pe cei doi la Cotroceni? În ce calitate le-a cerut ca Nicolae Ciucă să aibă un mandat mai flexibil. Mandatul de formare a unui Guvern minoritar PNL-UDMR i-a fost dat lui Nicolae Ciucă joi, 21 octombrie 2021de BPN. Flexibilizarea mandatului poate fi decisă tot de BPN. În ce calitate a cerut preşedintele României flexibilizarea mandatului?

Să admitem că aşa s-a întîmplat.

În aceste condiţii se ridică întrebarea:

Dacă luni, 25 octombrie 2021, seara, Klaus Iohannis a cerut lui Florin Cîţu flexibilizarea mandatului, de ce nici miercuri, 27 octombrie noaptea, BPN nu s-a întîlnit să decidă asta.

Cînd scriam aceste rînduri, aflu din surse că PNL va decide joi, 28 octombrie 2021, începerea negocierilor cu USR. Asta înseamnă o reunire a BPN, cel tîrziu joi, 28 octombrie 2021, dimineaţa. Programul de Guvernare şi lista trebuie depuse pînă sîmbătă, 29 octombrie, la miezul nopţii. Formarea unei majorităţi PNL-UDMR-USR înseamnă negocierea unui Program de Guvernare comun celor trei partide, a unui nou Acord şi a unei liste. Sînt atît de docili cei de la USR încît să nu negocieze sîngeros cu PNL?

Nu ştim nici acum dacă reuniunea de la Cotroceni a avut loc şi dacă s-a discutat flexibilizarea mandatului.

Ştim sigur că în absenţa mimei transparenţe, au înflorit zvonurile.

Toate defavorabile lui Klaus Iohannis.

Cînd va înţelege Klaus Iohannis că trebuie să-şi schimbe radical politica în relaţia cu Poporul? El nu vede că împotriva sa a fost pusă la cale o Conspiraţie avînd drept ţel plecarea de la Cotroceni, fie prin demisie, fie prin suspendare?”

Acest editorial este preluat integral de pe cristoiublog.ro