• Ion Cristoiu: Dacă, de exemplu, scriitorii s-ar fi citit între ei, mai mult ca sigur, atunci, următoarele consideraţii ale lui André Maurois – „Nu trebuie să facem mare caz de femei: doar să ne emoţionăm cînd le privim şi apoi să ne admirăm că am resimţit un sentiment plăcut pentru atîta lucru” – ar fi făcut ca mulţi mari autori să nu se mai simtă atît de fîstîciţi în faţa femeilor.
  • Ion Cristoiu: Nici măcar de gînditori, a căror turmentare ivită din efortul intelectual cerut de crearea unui sistem filozofic, explică astfel de turburări lirice, precum cea a lui Kierkegaard: „Fiecare femeie îşi are vraja ei: surîsul drăgălaş, privirea zburdalnică, ochii strălucitori, capul îmbufnat, spiritul provocator…”
  • Ion Cristoiu: E vorba de marii realişti, de prozatorii solizi, aşezaţi gospodăreşte la masa de lucru pentru a produce intime lumi de personaje şi întîmplări. Severi cu ei înşişi, morocănoşi, cum le stă bine unor oameni ce au de-a face cu atîtea personaje, ei îşi pierd capul cînd e vorba de femei.

Că, obişnuit, criticii nu se citesc între ei, e deja un bun cîştigat al Istoriei literaturii şi, mai ales, al Istoriei scriitorilor nemulţumiţi de aprecierea operei lor. Că nici scriitorii nu se citesc între ei, iată însă o descoperire surprinzătoare. Şi, totuşi, ăsta e adevărul. Dacă, de exemplu, scriitorii s-ar fi citit între ei, mai mult ca sigur, atunci, următoarele consideraţii ale lui André Maurois – „Nu trebuie să facem mare caz de femei: doar să ne emoţionăm cînd le privim şi apoi să ne admirăm că am resimţit un sentiment plăcut pentru atîta lucru” – ar fi făcut ca mulţi mari autori să nu se mai simtă atît de fîstîciţi în faţa femeilor. Şi nu e vorba de poeţi, a căror fire simţitoare explică într-un fel descumpănirea trădată de versurile lor cînd la orizont apare, ca subiect literar, femeia. Nici măcar de gînditori, a căror turmentare ivită din efortul intelectual cerut de crearea unui sistem filozofic, explică astfel de turburări lirice, precum cea a lui Kierkegaard:

Fiecare femeie îşi are vraja ei: surîsul drăgălaş, privirea zburdalnică, ochii strălucitori, capul îmbufnat, spiritul provocator, dulcea melancolie, intuiţia profundă, tristeţea prevestitoare, nostalgia terestră, emoţiile nemărturisite, sprîncenele elocvente, buzele întrebătoare, fruntea plină de mister, buclele seducătoare, pleoapele ce umbresc privirea, mîndria celestă, roşeaţa fugară, paşii uşori, graţia aeriană, şoldurile languroase, fremătătoarea reverie a dorinţei, suspinele inexplicabile, trupul zvelt, formele dulci, gîtul arcuit, umerii rotunzi, piciorul mic, mîna drăgălaşă”.

E vorba de marii realişti, de prozatorii solizi, aşezaţi gospodăreşte la masa de lucru pentru a produce intime lumi de personaje şi întîmplări. Severi cu ei înşişi, morocănoşi, cum le stă bine unor oameni ce au de-a face cu atîtea personaje, ei îşi pierd capul cînd e vorba de femei.

Recomandări

PUTIN DISCUTĂ CU FICO
BIBI AMENINȚĂ REBELII HOUTHI
CIOLACU: AVEM COALIȚIE
FONTANA DI TREVI SE REDESCHIDE
ZELE CREDE-N ADERARE
NEGOCIERI FĂRĂ SFÂRȘIT

Iată-l, de exemplu, pe uriaşul Balzac, întrerupîndu-şi naraţiunea pentru a plasa aceste înduioşătoare consideraţii:

Alături de o femeie care are geniul sexului ei, dragostea nu e niciodată o obişnuinţă; duioşia ei încîntătoare ştie să se inventeze în forme atît de felurite; este atît de spirituală şi de iubitoare totodată; pune în firea ei atîta prefăcătorie şi e atît de firească în prefăcătoriile ei încît ajunge să fie tot atît de puternică prin amintire ca şi cînd e de faţă. Alături de ea, toate femeile pălesc. Trebuie să fi avut teama de a pierde o dragoste atît de cuprinzătoare, de strălucitoare sau să o fi pierdut ca să cunoşti întreaga ei valoare”.

La celălalt capăt al buimăcelii în faţa femeii dăm peste Nicolae Filimon. În Ciocoii vechi şi noi, scriitorul se opreşte brusc din narare pentru a se prăbuşi cu totul în această formidabilă diatribă:

Natura a făcut din inima femeii o carte scrisă cu litere cabalistice, pe care înamoraţii, în vanitatea şi egoismul lor, cred că o citesc şi o înţeleg; în realitate însă sînt foarte puţini aceia care pot zice cu drept cuvînt că au descifrat acele ieroglife, de la care atîrnă adesea fericirea şi nenorocirea oamenilor; şi aceşti favoriţi ai soartei nu sînt întotdeauna cei nobili şi avuţi, nici cei frumoşi sau cu spirit, ci uneori cu totul din contră”.

Toţi, însă, ar fi tresărit indignaţi parcurgînd această mizerabilă părere despre femei a satiricului Confucius:

O femeie obişnuită are minte cît un cocoş; o femeie care nu seamănă celorlalte are minte cît doi cocoşi”.

Hotărît lucru!

Bărbaţi fiind, marii prozatori se fîstîcesc în faţa femeii nu numai în viaţă, dar şi în literatură!

NOTĂ: Acest editorial este preluat integral de pe cristoiublog.ro