• Ministrul construcțiilor, Goran Vesić, a demisionat.
  • Un val de proteste a lovit Serbia după prăbușirea acoperișului unei gări.
  • Accidentul de la Novi Sad a ucis 14 persoane.
  • Vesić a refuzat inițial să își asume responsabilitatea pentru accident.
  • Renovările gării au fost criticate pentru calitate proastă și corupție.
  • Politicienii din opoziție îl acuză pe Vesić de corupție masivă.

Un val de proteste a lovit Serbia după ce prăbușirea acoperișului unei gări din orașul Novi Sad a ucis 14 persoane săptămâna trecută, forțându-l pe ministrul construcțiilor Goran Vesić să demisioneze, conform POLITICO.

Detaliile incidentului și reacțiile

Mii de persoane s-au adunat duminică la gara principală din capitala Serbiei – în prezent dispărută, dar încă monument cultural național – pentru a cere socoteală pentru ceea ce ei consideră a fi o tragedie provocată de om. Vesić a refuzat inițial să își asume responsabilitatea pentru accident.

Nu pot accepta vina pentru moartea a 14 persoane, deoarece nici eu, nici oamenii care lucrează cu mine nu avem nici cea mai mică responsabilitate pentru tragedia care s-a întâmplat”, a declarat Vesić luni, în cadrul unei conferințe de presă.

Recomandări

CE DEVINE LUMEA?
PLANUL ARMATEI GERMANE
ROMÂNII SE TEM DE EȘEC
GATA DE RĂZBOI?
A ATINS O COARDĂ SENSIBILĂ
MANDAT DE ARESTARE

Gara din Novi Sad, situată la 100 de kilometri nord-vest de Belgrad, a trebuit să fie renovată de două ori în ultimii ani, criticii punând lucrările de proastă calitate pe seama corupției generalizate și a lipsei de transparență. Renovările au făcut parte dintr-un acord mai amplu cu firme de construcții chineze.

Demisia ministrului Vesić și acuzațiile de corupție

După ce și-a anunțat demisia în cadrul conferinței de luni, Vesić a trecut în revistă calendarul eliberării documentelor pentru proiectarea și reconstrucția gării din Novi Sad, subliniind că doar proiectul final a fost prezentat de firmele responsabile în timpul mandatului său. El a adăugat că acesta nici măcar nu fusese aprobat încă de minister.

El a sugerat că predecesorii săi și firmele de construcții implicate sunt responsabili pentru accident și a avertizat membrii propriului partid care l-au criticat, dar refuză să își asume ei înșiși vreo vină: „Am avut întotdeauna onoare și voi face tot posibilul în perioada următoare să le arăt cât de mult nu o au”.

Politicienii din opoziție s-au grăbit să îl critice. „Goran Vesić este unul dintre cei mai responsabili pentru corupția masivă din construcții, pentru politica contractelor secrete cu investitorii, iar acest lucru lasă acum în urmă victime umane”, a declarat Radomir Lazović, co-șef al partidului de opoziție Frontul Verde-Stânga.

El solicită deschiderea „tuturor contractelor secrete, care au devenit regula cu antreprenorii chinezi”, precum și un audit al tuturor lucrărilor care au fost efectuate sub conducerea lui Vučić în ultimii ani.

Construită inițial în 1964, stația renovată a fost inaugurată de președintele Aleksandar Vučić și de aliatul său, premierul ungar Viktor Orbán, în 2022, ca o oprire cheie pe o rută propusă de tren de mare viteză care leagă Belgradul de Budapesta.

Citește și