• NATO intenționează să aloce 40 de miliarde de euro Ucrainei în următorul an, reiese din declarația de după Summit.
  • Declarația comună a NATO conține o clauză privind „viitorul Ucrainei în NATO” și declară un statut mai integrat al țării în alianță.
  • NATO intenționează să continue expansiunea în Marea Neagră și Balcanii de Est, se spune în declarație.
  • NATO își propune să-și consolideze prezența în Orientul Mijlociu și Africa sub pretextul „sprijinirii păcii” în regiuni.
  • Singura mențiune a Romaniei: „Suntem încântați să declarăm capacitatea operațională îmbunătățită pentru apărarea antirachetă balistică (BMD). Livrarea site-ului Aegis Ashore Redzikowo, Polonia, completează activele existente în România, Spania și Turcia”
  • Rusia – menționată de 19 ori. China – de 14 ori. Iranul – de 3 ori. Coreea de Nord – 3 ori. Belarus – 3 ori. Ucraina – 35 de ori.

NATO a publicat declarația comună după Summit.

Referințe importante:

  1. Rusia rămâne cea mai semnificativă și directă amenințare la adresa securității Aliaților.
  2. Acțiunile destabilizatoare ale Iranului afectează securitatea euro-atlantică.
  3. Ambițiile și politicile coercitive ale Republicii Populare Chineze (RPC) continuă să ne provoace interesele, securitatea și valorile.
  4. 4.Parteneriatul strategic din ce în ce mai aprofundat dintre Rusia și RPC și încercările lor care se consolidează reciproc de a submina și remodela ordinea internațională bazată pe reguli sunt un motiv de îngrijorare profundă. Ne confruntăm cu amenințări hibride, cibernetice, spațiale și alte amenințări și activități rău intenționate din partea actorilor statali și nestatali.
  5. Sprijinul al NATO pe termen lung pentru Ucraina
  6. Reafirmăm că, în multe cazuri, vor fi necesare cheltuieli de peste 2% din PIB pentru a remedia deficiențele existente și pentru a îndeplini cerințele în toate domeniile care decurg dintr-un ordin de securitate mai contestat
  7. Declarăm capacitatea operațională îmbunătățită pentru apărarea antirachetă balistică (BMD). Livrarea site-ului Aegis Ashore Redzikowo, Polonia, completează activele existente în România, Spania și Turcia.
  8. Descurajarea nucleară este piatra de temelie a securității Alianței.
  9. Vom folosi instrumente militare și nemilitare într-un mod proporțional, coerent și integrat pentru a descuraja toate amenințările la adresa securității noastre și pentru a răspunde în modul, momentul și domeniul pe care îl alegem.
  10. Am convenit astăzi asupra Angajamentului NATO de extindere a capacității industriale.
  11. Vom continua să ne dezvoltăm capacitatea individuală și colectivă de a analiza și contracara operațiunile ostile de dezinformare.
  12. A decis să înființeze NATO Asistență și Instruire în Securitate pentru Ucraina (NSATU) pentru a coordona furnizarea de echipamente militare și instruire pentru Ucraina de către Aliați și parteneri
  13. A anunțat un angajament de asistență de securitate pe termen lung pentru Ucraina pentru furnizarea de echipament militar, asistență și instruire pentru a sprijini Ucraina în construirea unei forțe capabile să învingă agresiunea rusă. Prin contribuții proporționale, Aliații intenționează să ofere o finanțare de bază minimă de 40 de miliarde EUR în cursul anului următor și să ofere niveluri durabile de asistență de securitate pentru ca Ucraina să prevaleze.
  14. Decizia Secretarului General de a numi un Reprezentant Superior NATO în Ucraina.
  15. Viitorul Ucrainei este în NATO. Ucraina a devenit din ce în ce mai interoperabilă și integrată politic cu Alianța. Salutăm progresele concrete pe care le-a făcut Ucraina de la Summitul de la Vilnius în ceea ce privește reformele democratice, economice și de securitate necesare. Pe măsură ce Ucraina continuă această activitate vitală, vom continua să o sprijinim pe calea sa ireversibilă către integrarea euro-atlantică deplină , inclusiv aderarea la NATO . Reafirmăm că vom fi în măsură să extindem o invitație Ucrainei de a se alătura Alianței atunci când Aliații vor fi de acord și vor fi îndeplinite condițiile. *Deciziile la Summit ale NATO și ale Consiliului NATO-Ucraina, combinate cu activitatea în desfășurare a Aliaților, constituie o punte către aderarea Ucrainei la NATO. Aliații vor continua să sprijine progresul Ucrainei în ceea ce privește interoperabilitatea, precum și reformele suplimentare din sectorul democratic și de securitate, pe care miniștrii de externe ai NATO le vor continua să le evalueze prin Programul național anual adaptat.
  16. Rusia încearcă să reconfigureze în mod fundamental arhitectura de securitate euro-atlantică. Amenințarea pe toate domeniile pe care Rusia o reprezintă NATO va persista pe termen lung. Rusia își reconstruiește și își extinde capacitățile militare și își continuă încălcările spațiului aerian și activitățile provocatoare.
  17. NATO nu caută confruntare și nu reprezintă nicio amenințare pentru Rusia. Rămânem dispuși să menținem canale de comunicare cu Moscova pentru a reduce riscul și a preveni escaladarea.
  18. Condamnăm retorica nucleară iresponsabilă și semnalizarea nucleară coercitivă a Rusiei, inclusiv staționarea anunțată a armelor nucleare în Belarus , care demonstrează o postură de intimidare strategică.
  19. Ne opunem oricărei plasări de arme nucleare pe orbită în jurul Pământului, care ar încălca articolul IV din Tratatul privind spațiul cosmic și ar amenința grav securitatea globală. Suntem profund îngrijorați de utilizarea raportată a armelor chimice de către Rusia împotriva forțelor ucrainene
  20. Pentru următorul nostru Summit, vom elabora recomandări privind abordarea strategică a NATO față de Rusia, ținând cont de mediul de securitate în schimbare.
  21. Îndemnăm toate țările să nu acorde niciun fel de asistență agresiunii Rusiei.
  22. Republica Populară Democrată Coreea (RPDC) și Iranul alimentează războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, oferind sprijin militar direct Rusiei , cum ar fi muniții și vehicule aeriene fără echipaj (UAV), care afectează grav securitatea euro-atlantică și subminează non-ul global. -regimul de proliferare. Condamnăm ferm exporturile RPDC de obuze de artilerie și rachete balistice, care încalcă numeroase rezoluții ale Consiliului de Securitate al Națiunilor Unite și observăm cu mare îngrijorare adâncirea legăturilor dintre RPDC și Rusia. Orice transfer de rachete balistice și tehnologie aferentă de către Iran către Rusia ar reprezenta o escaladare substanțială.
  23. Facem apel la RPC, ca membru permanent al Consiliului de Securitate al Națiunilor Unite, cu o responsabilitate specială de a susține scopurile și principiile Cartei ONU, să înceteze orice sprijin material și politic pentru efortul de război al Rusiei.
  24. RPC continuă să ridice provocări sistemice pentru securitatea euro-atlantică.
  25. Salutăm eforturile Moldovei de a continua reformele democratice pe măsură ce avansează, la fel ca și Bosnia și Herțegovina
  26. Balcanii de Vest și regiunile Mării Negre sunt de importanță strategică pentru Alianță. Rămânem ferm angajați față de securitatea și stabilitatea lor.
  27. Ne propunem să promovăm o mai mare securitate și stabilitate în Orientul Mijlociu și Africa.
  28. Promitem sprijinul nostru deplin succesorul Mark Rutte.

Declarația integrală:

„Noi, șefii de stat și de guvern ai Alianței Nord-Atlantice, ne-am adunat la Washington pentru a sărbători cea de-a 75-a aniversare a Alianței noastre. Creată pentru a păstra pacea, NATO rămâne cea mai puternică Alianță din istorie. Suntem în unitate și solidaritate în fața unui război brutal de agresiune pe continentul european și într-un moment critic pentru securitatea noastră. Reafirmăm legătura transatlantică durabilă dintre națiunile noastre. NATO rămâne forumul transatlantic unic, esențial și indispensabil pentru a consulta, coordona și acționa în toate problemele legate de securitatea noastră individuală și colectivă. NATO este o Alianță defensivă. Angajamentul nostru de a ne apăra unul pe celălalt și fiecare centimetru de teritoriul Aliat în orice moment, așa cum este consacrat în articolul 5 din Tratatul de la Washington, este de fier. Vom continua să ne asigurăm apărarea colectivă împotriva tuturor amenințărilor și din toate direcțiile, pe baza unei abordări de 360 ​​de grade, pentru a îndeplini cele trei sarcini principale ale NATO: descurajare și apărare, prevenirea și gestionarea crizelor și securitatea cooperativă. Suntem legați împreună de valori comune: libertatea individuală, drepturile omului, democrația și statul de drept. Aderăm la dreptul internațional și la scopurile și principiile Cartei Națiunilor Unite și ne angajăm să menținem ordinea internațională bazată pe reguli.

Recomandări

LASĂ FRICA LA INTRARE
MANUAL VS TELEFON
SE ÎNTREC ÎN GAFE
PUTIN AMENINȚĂ OCCIDENTUL
SE ÎNTĂMPLĂ ȘI LA CASE MARI
CÂTE LIMBI VORBEȘTI?

Salutăm cu căldură cel de-al treizecilea și cel mai nou aliat al nostru, Suedia. Aderarea istorică a Finlandei și a Suediei le face mai sigure și Alianța noastră mai puternică, inclusiv în Nordul Mare și Marea Baltică. Fiecare națiune are dreptul de a-și alege propriile aranjamente de securitate. Ne reafirmăm angajamentul față de Politica Ușilor Deschise a NATO, în conformitate cu articolul 10 din Tratatul de la Washington.

Invazia pe scară largă a Ucrainei de către Rusia a spulberat pacea și stabilitatea în zona euro-atlantică și a subminat grav securitatea globală. Rusia rămâne cea mai semnificativă și directă amenințare la adresa securității Aliaților. Terorismul, în toate formele și manifestările sale, este cea mai directă amenințare asimetrică la adresa securității cetățenilor noștri și a păcii și prosperității internaționale. Amenințările cu care ne confruntăm sunt globale și interconectate.

Concurența strategică, instabilitatea generalizată și șocurile recurente definesc mediul nostru de securitate mai larg. Conflictul, fragilitatea și instabilitatea din Africa și Orientul Mijlociu ne afectează în mod direct securitatea și securitatea partenerilor noștri. Acolo unde sunt prezente, aceste tendințe, printre altele, contribuie la strămutarea forțată, alimentând traficul de persoane și migrația neregulată. Acțiunile destabilizatoare ale Iranului afectează securitatea euro-atlantică. Ambițiile și politicile coercitive ale Republicii Populare Chineze (RPC) continuă să ne provoace interesele, securitatea și valorile. Parteneriatul strategic din ce în ce mai aprofundat dintre Rusia și RPC și încercările lor care se consolidează reciproc de a submina și remodela ordinea internațională bazată pe reguli sunt un motiv de îngrijorare profundă. Ne confruntăm cu amenințări hibride, cibernetice, spațiale și alte amenințări și activități rău intenționate din partea actorilor statali și nestatali.

La acest Summit de 75 de ani, luăm noi pași pentru a ne consolida descurajarea și apărarea, pentru a consolida sprijinul nostru pe termen lung pentru Ucraina, astfel încât aceasta să poată triumfa în lupta sa pentru libertate și pentru a aprofunda parteneriatele NATO. Salutăm cu căldură președintele Zelensky al Ucrainei și liderilor din Australia, Japonia, Noua Zeelandă, Republica Coreea și Uniunea Europeană.

Salutăm faptul că mai mult de două treimi dintre Aliați și-au îndeplinit angajamentul de cel puțin 2% din PIB-ul cheltuielilor anuale pentru apărare și îi felicităm pe acei Aliați care l-au depășit. Aliații își intensifică: cheltuielile de apărare ale Aliaților europeni și ale Canadei au crescut cu 18% în 2024, cea mai mare creștere din ultimele decenii. De asemenea, investesc mai mult în capabilități moderne și își sporesc contribuțiile la operațiunile, misiunile și activitățile NATO. Reafirmăm angajamentul nostru de durată de a implementa pe deplin angajamentul de investiții în apărare, așa cum sa convenit la Vilnius, și recunoaștem că este nevoie urgent de mai mult pentru a ne îndeplini în mod durabil angajamentele noastre ca Aliați NATO. Reafirmăm că, în multe cazuri, vor fi necesare cheltuieli de peste 2% din PIB pentru a remedia deficiențele existente și pentru a îndeplini cerințele în toate domeniile care decurg dintr-un ordin de securitate mai contestat.

Am întreprins cea mai mare consolidare a apărării noastre colective dintr-o generație. Respectăm deciziile Summit-ului de la Madrid și Vilnius de a moderniza NATO pentru o nouă eră a apărării colective. Nu putem ignora posibilitatea unui atac împotriva suveranității și integrității teritoriale a Aliaților. Ne-am întărit postura de descurajare și apărare pentru a refuza oricărui adversar potențial orice posibile oportunități de agresiune. Continuăm să îmbunătățim descurajarea și apărarea NATO împotriva tuturor amenințărilor și provocărilor, în toate domeniile și în mai multe direcții strategice în zona euro-atlantică. Am desfășurat forțe pregătite pentru luptă pe Flancul Estic al NATO, am consolidat apărarea înainte și am îmbunătățit capacitatea Alianței de a întări rapid orice Aliat care este amenințat. Avem o nouă generație de planuri de apărare ale NATO care fac Alianța mai puternică și mai capabilă să descurajeze și, dacă este necesar, să se apere împotriva oricărui adversar potențial, inclusiv în scurt timp sau fără preaviz. Ne angajăm să furnizăm forțele de pregătire ridicate necesare în toate domeniile, inclusiv pentru o Forță de Reacție Aliată robustă și agilă. Accelerăm în continuare modernizarea apărării noastre colective și suntem:
Furnizarea forțelor, capacităților, resurselor și infrastructurii necesare pentru noile noastre planuri de apărare, pentru a fi pregătite pentru apărare colectivă de mare intensitate și multi-domeniu. În acest sens, ne vom baza pe progresele înregistrate pentru a ne asigura că creșterea cheltuielilor naționale de apărare și finanțarea comună a NATO vor fi proporționale cu provocările unui ordin de securitate mai contestat.

Efectuarea de antrenamente și exerciții la scară mai frecventă și la scară mai mare a planurilor noastre pentru a demonstra capacitatea noastră de a apăra și de a consolida rapid orice Aliat care este amenințat, inclusiv prin Steadfast Defender 24, cel mai mare exercițiu militar al NATO dintr-o generație.

Luarea de măsuri urgente pentru a crește capacitățile în conformitate cu Procesul de planificare a apărării NATO (NDPP), inclusiv pe termen scurt, cu accentul nostru inițial să includă muniții decisive pentru luptă și apărarea antiaeriană și antirachetă. Salutăm inițiativele colective și comune de achiziții bazate pe cerințele noastre, informate de NDPP. Accelerăm transformarea și integrarea noilor tehnologii și inovare, inclusiv printr-un plan de îmbunătățire a adoptării tehnologiei. De asemenea, ne modernizăm capacitatea de supraveghere aeriană.

Întărirea comenzii și controlului nostru NATO și atribuirea unor roluri cheie de conducere cartierelor generale furnizate la nivel național.

Consolidarea capacității noastre de a ne deplasa, consolida, furniza și susține forțele noastre pentru a răspunde amenințărilor din întreaga Alianță, inclusiv prin logistică eficientă și rezistentă și dezvoltarea coridoarelor de mobilitate.

Antrenarea, exercitarea și integrarea forțelor terestre avansate ale NATO în noile planuri, inclusiv prin continuarea consolidării apărării noastre în avans pe flancul estic al NATO.

Profitând din plin de aderarea Finlandei și Suediei și de capacitățile pe care acestea le aduc Alianței, integrându-le pe deplin în planurile, forțele și structurile noastre de comandă, inclusiv prin dezvoltarea prezenței NATO în Finlanda.

Accelerarea integrării spațiului în planificarea, exercițiile și operațiunile noastre multi-domeniu, în special prin consolidarea capacității Centrului de Operații Spațiale al NATO.

Înființarea Centrului integrat de apărare cibernetică NATO pentru a spori protecția rețelei, conștientizarea situației și implementarea spațiului cibernetic ca domeniu operațional pe timp de pace, criză și conflict; și dezvoltarea unei politici de sporire a securității rețelelor NATO.

Consolidarea protecției infrastructurii critice submarine (CUI) și îmbunătățirea capacității noastre de a descuraja, detecta și răspunde la amenințări, inclusiv prin dezvoltarea continuă a Centrului NATO pentru Securitate al CUI.

Investind în capacitățile noastre de apărare chimică, biologică, radiologică și nucleară necesare pentru a funcționa eficient în toate mediile.

Accelerarea implementării standardelor NATO și acordarea măsurilor necesare pentru creșterea și consolidarea interoperabilității noastre.

Suntem hotărâți să descurajăm și să ne apărăm împotriva tuturor amenințărilor aeriene și cu rachete prin îmbunătățirea sistemului nostru integrat de apărare antiaeriană și antirachetă (IAMD), pe baza unei abordări de 360 ​​de grade. Am actualizat Politica IAMD a NATO și vom continua să ne creștem gradul de pregătire, receptivitatea și integrarea prin diverse inițiative, cum ar fi implementarea Modelului de rotație IAMD în zona euro-atlantică, cu un accent inițial pe Flancul estic. Aliații rămân angajați să sporească eficacitatea IAMD și să ia toate măsurile pentru a răspunde la mediul de securitate. Suntem încântați să declarăm capacitatea operațională îmbunătățită pentru apărarea antirachetă balistică (BMD). Livrarea site-ului Aegis Ashore Redzikowo, Polonia, completează activele existente în România, Spania și Turcia. Aliații rămân angajați în dezvoltarea deplină a BMD NATO, pentru a urmări apărarea colectivă a Alianței și pentru a oferi acoperire și protecție deplină pentru toate populațiile, teritoriile și forțele europene ale NATO împotriva amenințării tot mai mari reprezentate de proliferarea rachetelor balistice. Apărarea antirachetă poate completa rolul armelor nucleare în descurajare; nu le poate înlocui.

Descurajarea nucleară este piatra de temelie a securității Alianței. Scopul fundamental al capacității nucleare a NATO este menținerea păcii, prevenirea constrângerii și descurajarea agresiunii. Atâta timp cât vor exista arme nucleare, NATO va rămâne o alianță nucleară. NATO își reafirmă angajamentul față de toate deciziile, principiile și angajamentele cu privire la descurajarea nucleară, politica de control al armelor și obiectivele de neproliferare și dezarmare ale NATO, așa cum sunt menționate în Conceptul strategic din 2022 și în Comunicatul de la Vilnius din 2023. Controlul armelor, dezarmarea și neproliferarea au adus și ar trebui să continue să aducă o contribuție esențială la atingerea obiectivelor de securitate ale Alianței și la asigurarea stabilității strategice și a securității noastre colective. NATO își menține angajamentul să ia toate măsurile necesare pentru a asigura credibilitatea, eficacitatea, siguranța și securitatea misiunii de descurajare nucleară a Alianței, inclusiv prin modernizarea capacităților sale nucleare, consolidarea capacității sale de planificare nucleară și adaptarea, după caz.

Poziția de descurajare și apărare a NATO se bazează pe o combinație adecvată de capabilități nucleare, convenționale și de apărare antirachetă, completate de capacități spațiale și cibernetice. Vom folosi instrumente militare și nemilitare într-un mod proporțional, coerent și integrat pentru a descuraja toate amenințările la adresa securității noastre și pentru a răspunde în modul, momentul și domeniul pe care îl alegem.

Cooperarea industrială transatlantică în domeniul apărării este o parte esențială a descurajării și apărării NATO. Industria de apărare consolidată în Europa și America de Nord și cooperarea industrială sporită între Aliați ne fac mai capabili și mai capabili să îndeplinim în timp util cerințele planurilor de apărare ale NATO. Ea susține sprijinul imediat și de durată al Aliaților pentru Ucraina. Vom continua să reducem și să eliminăm, după caz, obstacolele din calea comerțului și investițiilor în apărare între Aliați. Bazându-ne pe Planul de acțiune pentru producția de apărare convenit la Summit-ul de la Vilnius din 2023, ne angajăm să facem mai mult împreună ca aliați, inclusiv să consolidăm industria de apărare în cadrul Alianței, să acționăm urgent pentru a furniza cele mai critice capabilități și să ne consolidăm angajamentul față de standardele NATO. În acest scop, am convenit astăzi asupra Angajamentului NATO de extindere a capacității industriale.

Reziliența națională și colectivă reprezintă o bază esențială pentru descurajare și apărare credibile și pentru îndeplinirea efectivă a sarcinilor de bază ale Alianței într-o abordare de 360 ​​de grade. Reziliența este o responsabilitate națională și un angajament colectiv, înrădăcinate în articolul 3 din Tratatul de la Washington. Consolidarea pregătirii naționale și la nivelul întregii Alianțe pentru descurajare și apărare necesită o abordare integrală a guvernului, cooperare public-privată și considerații privind reziliența societății. Ne angajăm să ne bazăm pe eforturile noastre continue de a întări reziliența națională prin integrarea planificării civile în planificarea apărării naționale și colective în caz de pace, criză și conflict. Vom continua să ne sporim reziliența prin creșterea gradului de conștientizare, pregătire și capacitate colectivă a Alianței pentru toate pericolele și în toate domeniile, pentru a aborda amenințările strategice tot mai mari, inclusiv împotriva sistemelor noastre democratice, a infrastructurii critice și a lanțurilor de aprovizionare. Vom folosi capacitățile necesare pentru a detecta, a ne apăra și a răspunde la întregul spectru de activități rău intenționate. Vom lua, de asemenea, măsuri concrete pentru a aprofunda cooperarea noastră cu partenerii noștri implicați în eforturi similare, în special cu Uniunea Europeană.

Actorii statali și nestatali folosesc acțiuni hibride din ce în ce mai agresive împotriva Aliaților. Vom continua să ne pregătim pentru, să descurajăm, să ne apărăm și să contracarăm amenințările și provocările hibride. Reiterăm că operațiunile hibride împotriva Aliaților ar putea atinge nivelul unui atac armat și ar putea determina Consiliul Nord-Atlantic să invoce articolul 5 din Tratatul de la Washington.

Vom continua să ne dezvoltăm capacitatea individuală și colectivă de a analiza și contracara operațiunile ostile de dezinformare și dezinformare. NATO coordonează îndeaproape cu aliații și partenerii. Ne-am sporit mecanismele de alertă și de partajare și am consolidat răspunsurile noastre comune, în special în comunicarea strategică.

Așteptăm cu nerăbdare să ne întâlnim cu președintele Zelensky în cadrul Consiliului NATO-Ucraina. Reafirmăm solidaritatea noastră neclintită cu poporul Ucrainei în apărarea eroică a națiunii, a pământului și a valorilor noastre comune. O Ucraina puternică, independentă și democratică este vitală pentru securitatea și stabilitatea zonei euro-atlantice. Lupta Ucrainei pentru independența, suveranitatea și integritatea sa teritorială în cadrul granițelor sale recunoscute internațional contribuie direct la securitatea euro-atlantică. Salutăm anunțurile Aliaților de a oferi Ucrainei sisteme suplimentare critice de apărare aeriană, precum și alte capacități militare. Pentru a ajuta Ucraina să se apere astăzi și pentru a descuraja agresiunea rusă în viitor, avem:
A decis să înființeze NATO Asistență și Instruire în Securitate pentru Ucraina (NSATU) pentru a coordona furnizarea de echipamente militare și instruire pentru Ucraina de către Aliați și parteneri. Scopul său este de a plasa asistența de securitate pentru Ucraina pe o bază durabilă, asigurând un sprijin îmbunătățit, previzibil și coerent. NSATU, care va opera în statele aliate, va sprijini autoapărarea Ucrainei în conformitate cu Carta ONU. Conform dreptului internațional, NSATU nu va face din NATO parte la conflict. Acesta va sprijini transformarea forțelor de apărare și securitate ale Ucrainei, permițând integrarea în continuare a acesteia în NATO.

A anunțat un angajament de asistență de securitate pe termen lung pentru Ucraina pentru furnizarea de echipament militar, asistență și instruire pentru a sprijini Ucraina în construirea unei forțe capabile să învingă agresiunea rusă. Prin contribuții proporționale, Aliații intenționează să ofere o finanțare de bază minimă de 40 de miliarde EUR în cursul anului următor și să ofere niveluri durabile de asistență de securitate pentru ca Ucraina să prevaleze.

Având în vedere înființarea Centrului Comun de Analiză, Instruire și Educație NATO-Ucraina (JATEC), un pilon important al cooperării practice, pentru a identifica și aplica lecțiile din războiul Rusiei împotriva Ucrainei și pentru a crește interoperabilitatea Ucrainei cu NATO.

A salutat decizia Secretarului General de a numi un Reprezentant Superior NATO în Ucraina.

Susținem pe deplin dreptul Ucrainei de a-și alege propriile aranjamente de securitate și de a-și decide propriul viitor, fără interferențe externe. Viitorul Ucrainei este în NATO. Ucraina a devenit din ce în ce mai interoperabilă și integrată politic cu Alianța. Salutăm progresele concrete pe care le-a făcut Ucraina de la Summitul de la Vilnius în ceea ce privește reformele democratice, economice și de securitate necesare. Pe măsură ce Ucraina continuă această activitate vitală, vom continua să o sprijinim pe calea sa ireversibilă către integrarea euro-atlantică deplină, inclusiv aderarea la NATO. Reafirmăm că vom fi în măsură să extindem o invitație Ucrainei de a se alătura Alianței atunci când Aliații vor fi de acord și vor fi îndeplinite condițiile. Deciziile la Summit ale NATO și ale Consiliului NATO-Ucraina, combinate cu activitatea în desfășurare a Aliaților, constituie o punte către aderarea Ucrainei la NATO. Aliații vor continua să sprijine progresul Ucrainei în ceea ce privește interoperabilitatea, precum și reformele suplimentare din sectorul democratic și de securitate, pe care miniștrii de externe ai NATO le vor continua să le evalueze prin Programul național anual adaptat.

Rusia poartă singura responsabilitate pentru războiul său de agresiune împotriva Ucrainei, o încălcare flagrantă a dreptului internațional, inclusiv a Cartei ONU. Nu poate exista impunitate pentru abuzurile și încălcările drepturilor omului, crimele de război și alte încălcări ale dreptului internațional de către forțele și oficialii rusi. Rusia este responsabilă pentru moartea a mii de civili și a provocat daune mari infrastructurii civile. Condamnăm în termeni cât mai puternici atacurile oribile ale Rusiei asupra poporului ucrainean, inclusiv asupra spitalelor, pe 8 iulie. Rusia trebuie să oprească imediat acest război și să-și retragă complet și necondiționat toate forțele din Ucraina, în conformitate cu rezoluțiile Adunării Generale a ONU. Nu vom recunoaște niciodată anexările ilegale de către Rusia a teritoriului ucrainean, inclusiv Crimeea. De asemenea, solicităm Rusiei să-și retragă toate forțele din Republica Moldova și Georgia, staționate acolo fără acordul lor.

Rusia încearcă să reconfigureze în mod fundamental arhitectura de securitate euro-atlantică. Amenințarea pe toate domeniile pe care Rusia o reprezintă NATO va persista pe termen lung. Rusia își reconstruiește și își extinde capacitățile militare și își continuă încălcările spațiului aerian și activitățile provocatoare. Suntem solidari cu toți Aliații afectați de aceste acțiuni. NATO nu caută confruntare și nu reprezintă nicio amenințare pentru Rusia. Rămânem dispuși să menținem canale de comunicare cu Moscova pentru a reduce riscul și a preveni escaladarea.

Condamnăm retorica nucleară iresponsabilă și semnalizarea nucleară coercitivă a Rusiei, inclusiv staționarea anunțată a armelor nucleare în Belarus, care demonstrează o postură de intimidare strategică. Rusia și-a sporit dependența de sistemele de arme nucleare și a continuat să-și diversifice forțele nucleare, inclusiv prin dezvoltarea de noi sisteme nucleare și prin desfășurarea de capacități de lovitură dublă cu rază scurtă și medie de acțiune, toate acestea reprezentând o amenințare tot mai mare pentru Alianță. Rusia a încălcat, implementat selectiv și a renunțat la obligațiile și angajamentele de lungă durată privind controlul armelor, subminând astfel arhitectura globală de control al armelor, dezarmare și neproliferare. Ne opunem oricărei plasări de arme nucleare pe orbită în jurul Pământului, care ar încălca articolul IV din Tratatul privind spațiul cosmic și ar amenința grav securitatea globală. Suntem profund îngrijorați de utilizarea raportată a armelor chimice de către Rusia împotriva forțelor ucrainene.

Rusia și-a intensificat, de asemenea, acțiunile hibride agresive împotriva Aliaților, inclusiv prin împuterniciri, într-o campanie în zona euro-atlantică. Acestea includ sabotaj, acte de violență, provocări la frontierele aliate, instrumentalizarea migrației neregulate, activități cibernetice rău intenționate, interferențe electronice, campanii de dezinformare și influență politică malignă, precum și constrângere economică. Aceste acțiuni constituie o amenințare la adresa securității Aliaților. Am decis cu privire la măsuri suplimentare pentru a contracara amenințările sau acțiunile hibride rusești în mod individual și colectiv și vom continua să ne coordonăm îndeaproape. Comportamentul Rusiei nu va descuraja hotărârea și sprijinul Aliaților pentru Ucraina. De asemenea, vom continua să sprijinim partenerii noștri cei mai expuși la destabilizarea Rusiei, deoarece își întăresc rezistența în fața provocărilor hibride care sunt prezente și în vecinătatea noastră.

Suntem hotărâți să constrângem și să contestăm acțiunile agresive ale Rusiei și să contracarăm capacitatea acesteia de a desfășura activități destabilizatoare față de NATO și Aliați. Pentru următorul nostru Summit, vom elabora recomandări privind abordarea strategică a NATO față de Rusia, ținând cont de mediul de securitate în schimbare.

Combaterea terorismului rămâne esențială pentru apărarea noastră colectivă. Rolul NATO în lupta împotriva terorismului contribuie la toate cele trei sarcini de bază ale Alianței și este parte integrantă a abordării la 360 de grade a Alianței privind descurajarea și apărarea. Vom continua să contracarăm, să descurajăm, să apărăm și să răspundem la amenințările și provocările prezentate de teroriști și organizațiile teroriste pe baza unei combinații de măsuri de prevenire, protecție și negare cu determinare, hotărâre și solidaritate. Pentru a consolida și mai mult rolul NATO în combaterea terorismului, am aprobat astăzi Orientările de politică actualizate ale NATO privind combaterea terorismului și Planul nostru de acțiune actualizat privind consolidarea rolului NATO în lupta comunității internaționale împotriva terorismului. Aceste documente vor ghida activitatea Alianței privind combaterea terorismului și vor identifica domeniile cheie pentru eforturile noastre pe termen lung. Salutăm rolul jucat în acest sens de Coordonatorul Special pentru combaterea terorismului al Secretarului General.

Îndemnăm toate țările să nu acorde niciun fel de asistență agresiunii Rusiei. Condamnăm pe toți cei care facilitează și, prin urmare, prelungesc războiul Rusiei în Ucraina.

Belarus continuă să permită acest război punând la dispoziție teritoriul și infrastructura. Aprofundarea integrării politice și militare a Belarusului a Rusiei, inclusiv desfășurarea capacităților și personalului militar rusesc avansat, are implicații negative pentru stabilitatea regională și apărarea Alianței.

Republica Populară Democrată Coreea (RPDC) și Iranul alimentează războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, oferind sprijin militar direct Rusiei, cum ar fi muniții și vehicule aeriene fără echipaj (UAV), care afectează grav securitatea euro-atlantică și subminează non-ul global. -regimul de proliferare. Condamnăm ferm exporturile RPDC de obuze de artilerie și rachete balistice, care încalcă numeroase rezoluții ale Consiliului de Securitate al Națiunilor Unite și observăm cu mare îngrijorare adâncirea legăturilor dintre RPDC și Rusia. Orice transfer de rachete balistice și tehnologie aferentă de către Iran către Rusia ar reprezenta o escaladare substanțială.

RPC a devenit un factor decisiv al războiului Rusiei împotriva Ucrainei prin așa-numitul parteneriat „fără limite” și sprijinul său pe scară largă pentru baza industrială de apărare a Rusiei. Acest lucru sporește amenințarea pe care o reprezintă Rusia pentru vecinii săi și pentru securitatea euro-atlantică. Facem apel la RPC, ca membru permanent al Consiliului de Securitate al Națiunilor Unite, cu o responsabilitate specială de a susține scopurile și principiile Cartei ONU, să înceteze orice sprijin material și politic pentru efortul de război al Rusiei. Aceasta include transferul de materiale cu dublă utilizare, cum ar fi componente de arme, echipamente și materii prime care servesc drept intrări pentru sectorul de apărare al Rusiei. RPC nu poate permite cel mai mare război din Europa din istoria recentă fără ca acest lucru să îi afecteze negativ interesele și reputația.

RPC continuă să ridice provocări sistemice pentru securitatea euro-atlantică. Am observat activități cibernetice și hibride malițioase susținute, inclusiv dezinformare, care provin din RPC. Facem apel la RPC să își mențină angajamentul de a acționa responsabil în spațiul cibernetic. Suntem îngrijorați de evoluțiile capacităților și activităților spațiale ale RPC. Facem apel la RPC să sprijine eforturile internaționale de promovare a unui comportament spațial responsabil. RPC continuă să se extindă și să-și diversifice rapid arsenalul nuclear cu mai multe focoase și un număr mai mare de sisteme de livrare sofisticate. Îndemnăm RPC să se angajeze în discuții strategice privind reducerea riscurilor și să promoveze stabilitatea prin transparență. Rămânem deschiși angajamentului constructiv cu RPC, inclusiv pentru a construi transparență reciprocă în vederea salvgardarii intereselor de securitate ale Alianței. În același timp, ne creștem gradul de conștientizare comun, ne sporim reziliența și pregătirea și ne protejăm împotriva tacticilor coercitive și a eforturilor RPC de a diviza Alianța.

Parteneriatele NATO rămân esențiale pentru consolidarea stabilității, influențarea pozitivă a mediului de securitate globală și respectarea dreptului internațional. Ele joacă un rol important în sprijinirea celor trei sarcini principale ale NATO și a abordării noastre de securitate la 360 de grade. Vom continua să consolidăm dialogul politic și cooperarea practică cu partenerii, bazate pe respectul reciproc, beneficiul și interesul atât al Aliaților, cât și al partenerilor. Ne adunăm la acest Summit aniversar cu partenerii noștri, inclusiv pentru a marca treizeci de ani de Parteneriatul pentru Pace (PfP) și Dialogul Mediteranean (MD) și douăzeci de ani de Inițiativa de Cooperare de la Istanbul (ICI). Suntem recunoscători partenerilor noștri pentru contribuțiile lor semnificative la operațiunile și misiunile NATO. Salutăm eforturile Moldovei de a continua reformele democratice pe măsură ce avansează, la fel ca și Bosnia și Herțegovina, cu integrarea sa europeană, și ne angajăm să sprijinim capacitățile lor de securitate și apărare și să le îmbunătățim capacitatea de a contracara amenințările hibride. De asemenea, ne consolidăm angajamentele cu interlocutorii existenți și potențiali noi dincolo de zona euro-atlantică, atunci când acest lucru ar putea consolida securitatea noastră reciprocă.

Uniunea Europeană rămâne un partener unic și esențial pentru NATO. Cooperarea NATO-UE a atins cote fără precedent. Cooperarea practică a fost consolidată și extinsă în ceea ce privește spațiul, cibernetica, climă și apărare, precum și tehnologiile emergente și perturbatoare. În contextul Ucrainei, cooperarea NATO-UE a devenit mai semnificativă. NATO recunoaște valoarea unei apărări europene mai puternice și mai capabile, care contribuie pozitiv la securitatea transatlantică și globală și este complementară și interoperabilă cu NATO. Dezvoltarea capacităților de apărare coerente, complementare și interoperabile, evitând duplicarea inutilă, este esențială în eforturile noastre comune de a face zona euro-atlantică mai sigură. Pentru parteneriatul strategic dintre NATO și UE, implicarea maximă a aliaților din afara UE în eforturile de apărare ale UE este esențială. Vom continua să ne consolidăm parteneriatul strategic într-un spirit de deplină deschidere reciprocă, transparență, complementaritate și respect pentru diferitele mandate ale organizațiilor, autonomia decizională și integritatea instituțională, precum și conform acordului celor două organizații. Așteptăm cu nerăbdare să lucrăm îndeaproape cu noua conducere a UE, pe baza cooperării noastre de lungă durată.

Ne vom întâlni cu conducerea Australiei, Japoniei, Noii Zeelande și Republicii Coreea și a Uniunii Europene pentru a discuta despre provocările comune de securitate și domeniile de cooperare. Indo-Pacificul este important pentru NATO, având în vedere că evoluțiile din acea regiune afectează direct securitatea euro-atlantică. Salutăm contribuțiile continue ale partenerilor noștri din Asia-Pacific la securitatea euro-atlantică. Consolidăm dialogul pentru a aborda provocările transregionale și ne consolidăm cooperarea practică, inclusiv prin proiecte emblematice în domeniile sprijinirii Ucrainei, apărării cibernetice, combaterii dezinformarii și tehnologiei. Aceste proiecte ne vor spori capacitatea de a lucra împreună pentru interesele de securitate comune.

Balcanii de Vest și regiunile Mării Negre sunt de importanță strategică pentru Alianță. Rămânem ferm angajați față de securitatea și stabilitatea lor. Vom continua să ne consolidăm dialogul politic și cooperarea practică cu Balcanii de Vest pentru a sprijini reformele, pacea și securitatea regională și pentru a contracara influența malignă, inclusiv dezinformarea, amenințările hibride și cibernetice, reprezentate atât de actorii statali, cât și de cei nestatali. Valorile democratice, statul de drept, reformele interne și relațiile de bună vecinătate sunt vitale pentru cooperarea regională și integrarea euro-atlantică și aşteptăm să progresăm în continuare în acest sens. Rămânem angajați în continuarea angajamentului NATO în Balcanii de Vest, inclusiv prin intermediul Forței Kosovo conduse de NATO (KFOR). Reafirmăm sprijinul nostru continuu pentru eforturile regionale aliate care vizează menținerea securității, siguranței, stabilității și libertății de navigație în regiunea Mării Negre, inclusiv, după caz, prin Convenția de la Montreux din 1936. Salutăm activarea de către cei trei aliați litorali ai Grupului operativ de contramăsuri pentru mine la Marea Neagră. Vom monitoriza și evalua în continuare evoluțiile din regiune și ne vom spori conștientizarea situației, cu un accent deosebit pe amenințările la adresa securității noastre și pe potențialele oportunități de cooperare mai strânsă cu partenerii noștri din regiune, după caz. NATO sprijină aspirațiile euro-atlantice ale țărilor interesate din această regiune.

Vecinătatea sudică a NATO oferă oportunități de cooperare pe probleme de interes reciproc. Prin parteneriatele noastre, ne propunem să promovăm o mai mare securitate și stabilitate în Orientul Mijlociu și Africa, contribuind la pacea și prosperitatea în regiune. La Vilnius, am lansat o reflecție cuprinzătoare asupra amenințărilor, provocărilor și oportunităților din sud. Astăzi am adoptat un plan de acțiune pentru o abordare mai puternică, mai strategică și mai orientată spre rezultate față de cartierul nostru sudic, care va fi actualizat în mod regulat. L-am invitat pe Secretarul General să desemneze un Reprezentant Special pentru vecinătatea de sud, care va servi ca punct focal al NATO pentru regiune și va coordona eforturile NATO. Ne vom consolida dialogul, sensibilizarea, vizibilitatea și instrumentele noastre existente de cooperare, cum ar fi Inițiativa de Consolidare a Capacității de Apărare, Centrul pentru Sud și Centrul Regional NATO-ICI din Kuweit. Împreună cu Regatul Hașemit al Iordaniei, am convenit să deschidem un Birou de legătură NATO la Amman. Bazându-ne pe succesul Misiunii NATO Irak (NMI) și pe baza cererii autorităților irakiene, am lărgit sfera sprijinului nostru pentru instituțiile de securitate irakiene și ne vom continua angajamentul prin NMI.

Am accelerat transformarea NATO pentru a face față amenințărilor actuale și viitoare și pentru a ne menține avantajul tehnologic, inclusiv prin experimentare și adoptare mai rapidă a tehnologiilor emergente și prin transformarea digitală. În acest scop, vom implementa strategia noastră de inteligență artificială revizuită și noile strategii cuantice și biotehnologice și vom promova în continuare principiile de utilizare responsabilă care stau la baza activității noastre. De asemenea, ne vom baza pe succesul Acceleratorului de inovare a apărării pentru Atlanticul de Nord (DIANA) și al Fondului de inovare al NATO (NIF) pentru a investi în continuare în ecosistemele noastre de inovare. Monitorizăm îndeaproape progresele tehnologice de pe câmpul de luptă din Ucraina și lansăm noi inițiative de inovare împreună cu partenerii noștri ucraineni.

Vom continua să integrăm considerațiile legate de schimbările climatice în toate sarcinile de bază și ne vom spori eforturile de securitate energetică. Schimbările climatice reprezintă o provocare definitorie, cu un impact profund asupra securității noastre. NATO își menține angajamentul de a deveni principala organizație internațională pentru înțelegerea și adaptarea la impactul schimbărilor climatice și al vremii extreme asupra securității. Energia este un factor de capacitate esențial pentru sarcinile de bază și operațiunile militare ale NATO. Ne angajăm să asigurăm aprovizionarea cu energie sigură, rezistentă și durabilă, inclusiv combustibil, pentru forțele noastre militare. NATO și Aliații se adaptează la tranziția energetică într-un mod coerent și coordonat. Pe măsură ce ne adaptăm Alianța la tranziția energetică în curs, vom asigura capacitatea militară, eficacitatea și interoperabilitatea.

Ne angajăm să integrăm ambițioasele agende ale NATO Femei, pace și securitate (WPS) și securitate umană în toate sarcinile de bază. Astăzi am aprobat o politică WPS actualizată, care va îmbunătăți integrarea perspectivelor de gen în toate activitățile și structurile NATO și va promova egalitatea de gen în cadrul Alianței, permițând NATO să răspundă mai bine la provocările de securitate mai largi. Vom continua, de asemenea, să ne consolidăm abordarea privind securitatea umană legată de protecția civililor și a bunurilor culturale. Într-un moment în care dreptul internațional și normele fundamentale sunt contestate, rămânem pe deplin angajați dreptului internațional umanitar.

Aducem un omagiu tuturor celor care lucrează neobosit pentru securitatea noastră colectivă și îi onorăm pe toți cei care au plătit prețul suprem sau au fost răniți pentru a ne ține în siguranță și a familiilor lor.

În urmă cu șaptezeci și cinci de ani, NATO a fost înființată pentru a menține pacea și a promova stabilitatea în zona euro-atlantică. Rămânem fermi în hotărârea noastră de a ne proteja un miliard de cetățeni, de a ne apăra teritoriul și de a ne proteja libertatea și democrația. Alianța noastră a trecut testul timpului. Deciziile pe care le-am luat vor asigura că NATO rămâne piatra de temelie a securității noastre comune. Dorim să-i mulțumim secretarului general Jens Stoltenberg pentru conducerea sa extraordinară de peste un deceniu la cârma Alianței noastre, în perioadele de testare. Promitem sprijinul nostru deplin succesorului său, Mark Rutte.

Ne exprimăm aprecierea pentru ospitalitatea generoasă oferită nouă de Statele Unite ale Americii. Așteptăm cu nerăbdare să ne întâlnim din nou la următorul nostru Summit de la Haga, Țările de Jos, în iunie 2025, urmat de o întâlnire în Turcia.

Angajamentul de asistență de securitate pe termen lung pentru Ucraina

Astăzi, ne afirmăm angajamentul neclintit față de Ucraina ca stat suveran, democratic și independent. Pentru a realiza acest lucru, Ucraina are nevoie de sprijinul nostru pe termen lung. De la începutul războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, Aliații au oferit sprijin politic, economic, militar, financiar și umanitar fără precedent, inclusiv asistență militară în valoare de aproximativ 40 de miliarde de euro anual. Aliații și-au pus, de asemenea, la dispoziție capacitatea industrială de apărare pentru a sprijini nevoile Ucrainei. Toate acestea au un efect substanțial, permițând ucrainenilor să se apere în mod eficient și să aducă costuri reale și severe Rusiei.

Ne afirmăm hotărârea de a sprijini Ucraina în construirea unei forțe capabile să învingă agresiunea rusă astăzi și să o descurajeze în viitor. În acest scop, intenționăm să oferim o finanțare de bază minimă de 40 de miliarde EUR în anul următor și să oferim niveluri durabile de asistență în materie de securitate pentru ca Ucraina să prevaleze, ținând cont de nevoile Ucrainei, de procedurile bugetare naționale respective și de securitatea bilaterală. acordurile pe care Aliații le-au încheiat cu Ucraina. Șefii de stat și de guvern vor reevalua contribuțiile Aliaților la viitoarele summit-uri NATO, începând cu Summit-ul NATO din 2025 de la Haga.

Angajamentul nostru se extinde la costurile legate de furnizarea de echipamente militare, asistență și instruire pentru Ucraina, inclusiv:
Achiziționarea de echipament militar pentru Ucraina;
Sprijin în natură donat Ucrainei;
Costuri legate de întreținerea, logistica și transportul echipamentului militar pentru Ucraina;
Costuri pentru pregătirea militară pentru Ucraina; Costuri operaționale asociate cu furnizarea de sprijin militar Ucrainei;
Investiții și sprijin pentru infrastructura de apărare a Ucrainei și industria de apărare;
Toate contribuțiile la fondurile fiduciare ale NATO pentru Ucraina, inclusiv ajutorul neletal.

Tot sprijinul aliaților pentru Ucraina în conformitate cu criteriile de mai sus va conta, indiferent dacă este furnizat prin NATO, bilateral, multilateral sau prin orice alte mijloace. Pentru a sprijini împărțirea echitabilă a sarcinilor, Aliații vor urmări să respecte acest angajament prin contribuții proporționale, inclusiv ținând cont de cota lor din PIB-ul Alianței.

Aliații vor raporta NATO cu privire la sprijinul acordat în legătură cu acest angajament de două ori pe an, primul raport care va include contribuțiile livrate după 1 ianuarie 2024. Pe baza acestui fapt, secretarul general va oferi o imagine de ansamblu a tuturor contribuțiilor notificate Aliaților.

Pe lângă sprijinul militar acoperit de acest angajament, Aliații intenționează să continue să ofere Ucrainei sprijin politic, economic, financiar și umanitar”.