- Navele aflate în apele chinezeşti dispar din sistemele de urmărire ale industriei, creând încă o problemă pentru lanţul de aprovizionare global, scrie CNN.
- Izolarea crescândă a Chinei faţă de restul lumii – împreună cu o neîncredere tot mai mare faţă de influenţa străină – ar putea fi de vină.
Analiştii spun că au început să observe scăderea traficului maritim spre sfârşitul lunii octombrie, în timp ce China se pregătea să promulge legislaţia care reglementează confidenţialitatea datelor.
Advertisment
De obicei, companiile de date de transport maritim sunt capabile să urmărească navele din întreaga lume, deoarece acestea sunt dotate cu un emiţător-receptor al sistemului de identificare automată, sau AIS.
Acest sistem permite navelor să trimită informaţii – cum ar fi poziţia, viteza, cursul şi numele – către staţiile care se află de-a lungul coastelor, folosind radio de înaltă frecvenţă. În cazul în care o navă se află în afara razei de acţiune a acestor staţii, informaţiile pot fi transmise prin satelit.
Recomandări
Dar acest lucru nu se întâmplă în cea de-a doua economie a lumii, un actor esenţial în comerţul global. În ultimele trei săptămâni, numărul de nave care trimit semnale din ţară a scăzut cu aproape 90%, potrivit datelor furnizate de furnizorul de date de transport maritim global VesselsValue.
„În prezent, asistăm la o reducere la nivelul întregii industrii a semnalelor AIS terestre din China”, a declarat Charlotte Cook, analist principal pentru comerţ la VesselsValue.
Întrebat despre această problemă, Ministerul chinez al Afacerilor Externe a refuzat să comenteze. Biroul de informaţii al Consiliului de Stat, care acţionează ca un birou de presă pentru cabinetul ţării, nu a răspuns imediat la o solicitare de comentarii cu privire la motivul pentru care furnizorii de servicii de transport maritim au pierdut accesul la date.
Dar analiştii cred că au găsit vinovatul: Legea chineză privind protecţia informaţiilor personale, care a intrat în vigoare la 1 noiembrie. Aceasta impune companiilor care procesează date să primească aprobarea guvernului chinez înainte de a permite ca informaţiile personale să părăsească teritoriul chinez – o regulă care reflectă teama Beijingului că astfel de date ar putea ajunge în mâinile unor guverne străine.
Legea nu menţionează datele de transport maritim. Dar furnizorii chinezi de date ar putea să reţină informaţii ca măsură de precauţie, potrivit lui Anastassis Touros, şeful echipei de reţea AIS de la Marine Traffic, un important furnizor de informaţii de urmărire a navelor.
„Ori de câte ori apare o nouă lege, avem o perioadă de timp în care toată lumea trebuie să verifice dacă lucrurile sunt în regulă”, a declarat Touros.
Alţi experţi din industrie au mai multe indicii privind influenţa legii. Cook a declarat că colegii din China i-au spus că unele transpondere AIS au fost îndepărtate de la staţiile aflate de-a lungul coastelor chineze la începutul lunii, la solicitarea autorităţilor de securitate naţională. Singurele sisteme cărora li s-a permis să rămână trebuiau să fie instalate de „părţi calificate”.
Nu toate datele au dispărut: sateliţii pot fi în continuare utilizaţi pentru a capta semnale de la nave. Dar Touros a spus că, atunci când o navă se află aproape de ţărm, informaţiile colectate din spaţiu nu sunt la fel de bune ca cele care pot fi colectate la sol.
„Avem nevoie de staţii terestre pentru a avea o imagine mai bună, o imagine de mai bună calitate”, a adăugat el.
Odată cu apropierea Crăciunului, pierderea informaţiilor din China continentală – unde se află şase dintre cele mai aglomerate 10 porturi de containere din lume – ar putea crea şi mai multe probleme pentru o industrie maritimă globală deja în dificultate. Anul acesta, lanţurile de aprovizionare au fost supuse unor tensiuni, deoarece porturile foarte aglomerate se luptă să ţină pasul cu o cerere de bunuri care îşi revine rapid.
Firmele de transport maritim se bazează pe datele AIS pentru a prezice mişcarea navelor, pentru a urmări tendinţele sezoniere şi pentru a îmbunătăţi eficienţa porturilor, potrivit lui Cook. Ea a declarat că lipsa datelor chinezeşti „ar putea avea un impact semnificativ asupra vizibilităţii lanţului de aprovizionare maritimă în întreaga China”. Ţara este unul dintre principalii importatori mondiali de cărbune şi minereu de fier, precum şi un exportator major de containere.
„Pe măsură ce ne îndreptăm spre perioada Crăciunului, va avea un impact foarte mare asupra lanţurilor de aprovizionare şi acesta este cel mai important element în acest moment”, a declarat Georgios Hatzimanolis, strateg media pentru Marine Traffic. El se aşteaptă ca pierderea datelor „minut cu minut” privind navele din China să aibă „un mare impact asupra lanţului de aprovizionare”, în condiiţiile în care companiile ar putea pierde informaţii cruciale despre orele de acostare, descărcare şi plecare a navelor.
Dorinţa Chinei de a păstra un control absolut asupra tuturor datelor şi informaţiilor din interiorul graniţelor sale nu este surprinzătoare, în condiţiile în care preşedintele Xi Jinping continuă să reafirme dominaţia Partidului Comunist aflat la putere asupra fiecărui aspect al economiei şi al societăţii.
Partenerii noștri