- Licitațiile pentru frecvențe radio sunt ținute în secret în Ungaria pentru ca doar firmele proguvernamentale să poată participa.
- Propaganda proguvernamentală se derulează în mod organizat în mediul online prin grupul Megafon, puternic finanțat de stat.
- Accesul presei la informații publice este dificil în Ungaria, de multe ori e nevoie de procese pentru a primi informații.
Presa este supranumită a patra putere în stat. Asta dacă statul nu este Ungaria. În țara vecină, guvernul lui Orban ține sub talpă presa, limitându-i accesul la informații publice. Iar publicul este bombardat cu propaganda condusă de firmele proguvernamentale. Exemplu: grupul Megafon, puternic finanțat de stat, cel care domină propaganda online.
„Situația este groaznică în Ungaria, posibilitățile noastre sunt limitate. Să luăm de exemplu frecvențele radio: au fost mai multe licitații pentru frecvențe, dar licitațiile nu au fost corecte. În general, doar firmele proguvernamentale pot obține frecvențe radio în Ungaria. Un alt caz a fost închiderea unei licitații de frecvență radio în Ungaria, dar începerea licitației nu a fost anunțată public. Din această cauză a fost un singur participant la licitație, un post proguvernamental și nimeni altcineva nu știa despre licitație. În mod normal licitația ar trebui anunțată, dar autoritatea media nu a anunțat că există posibilitatea de a obține o nouă frecvență. Și este doar un exemplu.”, a declarat redactorul șef de la Media 1 Ungaria, Daniel Szalay, pentru Aleph News.
Pe 3 mai este sărbătorită ziua libertății presei. În Ungaria, numai despre libertate nu poate fi vorba.
„E foarte greu să obții informații de la guvern. Câteodată presa trebuie să dea guvernul în judecată. Există o lege despre libertatea informației și presa încearcă să se folosească de această lege dar în multe cazuri nu primesc răspuns la timp sau răspunsuri corecte, deci trebuie să apeleze la justiție. Și chiar dacă câștigă procesul, aceasta cere timp și bani și dacă primesc informații, știrea își pierde actualitatea, devine veche.
Firme proguvernamentale, oligarhii au companii media în Ungaria. Ei cumpără presă scrisă, televiziuni, presă online și firme de media sales, toate deținute de oameni de afaceri apropiați de guvern. Deci nu e ușor să faci presă dacă vrei să o faci în mod liber și corect, din cauza patronilor.”
Citește și