• Rusia ştie că nimic nu poate opri bombardierul invizibil B-2 Spirit.
  • Într-o lume a competiţiei între marile puteri, forţele aeriene americane au o armă la care Rusia şi China pot doar să viseze: o mică flotă de bombardiere invizibile B-2 Spirit.
  • Programul B-2 are o altă distincţie notorie: bombardierul este cel mai scump avion construit vreodată.

Rusia ştie că nimic nu poate opri bombardierul invizibil B-2 Spirit. Într-o lume a competiţiei între marile puteri, forţele aeriene americane au o armă la care Rusia şi China pot doar să viseze: o mică flotă de bombardiere invizibile B-2 Spirit.

Un fost membru al Forţelor Aeriene americane explică de ce sunt atât de venerate: Dezvoltat ca proiect Advanced Technology Bomber”, B-2 Spirit a fost conceput în timpul administraţiei Carter, dar a zburat abia în 1989 şi  a intrat în serviciu în 1997. Proiectat pentru a ocoli apărarea aeriană sovietică şi pentru a lansa fie arme convenţionale, fie arme termonucleare, B-2 a fost primul bombardier invizibil din lume şi până în prezent, rămâne singurul bombardier invizibil produs vreodată.


Programul B-2 are o altă distincţie notorie: bombardierul este cel mai scump avion construit vreodată. Cu 21 de bombardiere B-2 Spirit produse, costul total al programului se reduce la 2,13 miliarde de dolari pentru fiecare aeronavă.

Recomandări

PUTIN DISCUTĂ CU FICO
BIBI AMENINȚĂ REBELII HOUTHI
CIOLACU: AVEM COALIȚIE
FONTANA DI TREVI SE REDESCHIDE
ZELE CREDE-N ADERARE
NEGOCIERI FĂRĂ SFÂRȘIT

Aşadar, atunci când un B-2 a fost distrus, alunecând de pe pista de aterizare de la Baza Andersen Air Force în 2008, accidentul a costat peste un miliard de dolari. Accidentul de la Andersen a fost cel mai scump accident din istoria aviaţiei.

Statele Unite au imaginat o flotă B-2 de 132 de aeronave, toate capabile să pătrundă în spaţiul aerian sovietic. Cu toate acestea, când Uniunea Sovietică a căzut, B-2, care nu intrase încă în serviciu, a rămas fără ţinta sa principală. Fără Uniunea Sovietică, o flotă de 132 de bombardiere invizibile părea somptuoasă.

Preşedintele George H. W. Bush, un fost pilot, cunoscut pentru reţinerea sa, a folosit discursul său din 1992 privind starea Uniunii pentru a confirma că SUA nu vor fabrica peste o sută de bombardiere invizibile. În schimb, vor fi comandate doar 20 de avioane, mai puţin de 16% din proiecţia iniţială de achiziţii.


Cu Uniunea Sovietică prăbuşită, publicul american şi oficialii săi aleşi în Congres nu se mai simţeau confortabili cu finanţarea unui astfel de program. Într-adevăr, programul B-2 a fost atât de stratosferic de costisitor încât proiectul de lege a devenit o controversă.

Biroul General de Contabilitate (GAO) a declarat în 1996 că bombardierele Spirit vor fi „cele mai costisitoare bombardiere de operat”. GAO avea dreptate: B-2 ar fi costat de trei ori mai mult decât B-1 Lancer – şi de patru ori mai mult decât B-52 Stratofortress.

Costurile B-2 au fost agravate şi mai mult de cerinţele de întreţinere pretenţioase ale bombardierului. Luaţi în considerare acest lucru: pentru fiecare oră petrecută de B-2 în aer, bombardierul avea nevoie de 119 ore de întreţinere.




B-1 şi B-52, pe de altă parte, au nevoie doar de 60 şi, respectiv, 53 de ore. Costurile unui B-2 nu se termină aici; bombardierul invizibil are nevoie, de asemenea, de hangare specializate – suficient de mari pentru a adăposti aripa zburătoare de 172 de picioare – şi suficient de răcoroase pentru a păstra „învelişul” invizibil, sensibil la căldură. Fiecare oră de zbor a lui B-2 îi costă pe contribuabili aproximativ 135.000 de dolari – sau, de două ori mai mult decât B-1 sau B-52.

Forţele aeriene americane plănuiau să opereze B-2 până în 2058. Acest lucru nu se va întâmpla. În schimb, atunci când B-21 Raider va intra în serviciu în următorul deceni, bombardierele B-1 şi B-2 vor fi scoase la pensie; USAF nu are bugetul necesar pentru a adăuga pur şi simplu viitoarele B-21 la flota existentă; mai degrabă, B-21 va trebui să înlocuiască direct bombardierele existente.

Aşadar, B-2, cu preţul său de 2,13 miliarde de dolari – şi lipsa ţintelor primare – va fi retras pentru a face loc noului B-21. În timp ce retragerea iminentă a B-2 are sens din punct de vedere fiscal, aceasta va fi dureroasă pentru pasionaţii de aviaţie. B-2, cu forma sa distinctivă de liliac şi originile obscure din Zona 51, este încă futurist şi misterios, la trei decenii de la debutul său, relatează publicaţia 1945.