• Rusia ştie că nimic nu poate opri bombardierul invizibil B-2 Spirit.
  • Într-o lume a competiţiei între marile puteri, forţele aeriene americane au o armă la care Rusia şi China pot doar să viseze: o mică flotă de bombardiere invizibile B-2 Spirit.
  • Programul B-2 are o altă distincţie notorie: bombardierul este cel mai scump avion construit vreodată.

Rusia ştie că nimic nu poate opri bombardierul invizibil B-2 Spirit. Într-o lume a competiţiei între marile puteri, forţele aeriene americane au o armă la care Rusia şi China pot doar să viseze: o mică flotă de bombardiere invizibile B-2 Spirit.

Un fost membru al Forţelor Aeriene americane explică de ce sunt atât de venerate: Dezvoltat ca proiect Advanced Technology Bomber”, B-2 Spirit a fost conceput în timpul administraţiei Carter, dar a zburat abia în 1989 şi  a intrat în serviciu în 1997. Proiectat pentru a ocoli apărarea aeriană sovietică şi pentru a lansa fie arme convenţionale, fie arme termonucleare, B-2 a fost primul bombardier invizibil din lume şi până în prezent, rămâne singurul bombardier invizibil produs vreodată.


Programul B-2 are o altă distincţie notorie: bombardierul este cel mai scump avion construit vreodată. Cu 21 de bombardiere B-2 Spirit produse, costul total al programului se reduce la 2,13 miliarde de dolari pentru fiecare aeronavă.

Recomandări

OFICIAL ÎN SCHENGEN
CE CÂȘTIGI LA GALA ZF?
PUTIN TESTEAZĂ ORȘENIK
BIDEN RESPINGE ICC
MANDAT PENTRU BIBI
VREMEA REA ÎNCHIDE A1

Aşadar, atunci când un B-2 a fost distrus, alunecând de pe pista de aterizare de la Baza Andersen Air Force în 2008, accidentul a costat peste un miliard de dolari. Accidentul de la Andersen a fost cel mai scump accident din istoria aviaţiei.

Statele Unite au imaginat o flotă B-2 de 132 de aeronave, toate capabile să pătrundă în spaţiul aerian sovietic. Cu toate acestea, când Uniunea Sovietică a căzut, B-2, care nu intrase încă în serviciu, a rămas fără ţinta sa principală. Fără Uniunea Sovietică, o flotă de 132 de bombardiere invizibile părea somptuoasă.

Preşedintele George H. W. Bush, un fost pilot, cunoscut pentru reţinerea sa, a folosit discursul său din 1992 privind starea Uniunii pentru a confirma că SUA nu vor fabrica peste o sută de bombardiere invizibile. În schimb, vor fi comandate doar 20 de avioane, mai puţin de 16% din proiecţia iniţială de achiziţii.


Cu Uniunea Sovietică prăbuşită, publicul american şi oficialii săi aleşi în Congres nu se mai simţeau confortabili cu finanţarea unui astfel de program. Într-adevăr, programul B-2 a fost atât de stratosferic de costisitor încât proiectul de lege a devenit o controversă.

Biroul General de Contabilitate (GAO) a declarat în 1996 că bombardierele Spirit vor fi „cele mai costisitoare bombardiere de operat”. GAO avea dreptate: B-2 ar fi costat de trei ori mai mult decât B-1 Lancer – şi de patru ori mai mult decât B-52 Stratofortress.

Costurile B-2 au fost agravate şi mai mult de cerinţele de întreţinere pretenţioase ale bombardierului. Luaţi în considerare acest lucru: pentru fiecare oră petrecută de B-2 în aer, bombardierul avea nevoie de 119 ore de întreţinere.




B-1 şi B-52, pe de altă parte, au nevoie doar de 60 şi, respectiv, 53 de ore. Costurile unui B-2 nu se termină aici; bombardierul invizibil are nevoie, de asemenea, de hangare specializate – suficient de mari pentru a adăposti aripa zburătoare de 172 de picioare – şi suficient de răcoroase pentru a păstra „învelişul” invizibil, sensibil la căldură. Fiecare oră de zbor a lui B-2 îi costă pe contribuabili aproximativ 135.000 de dolari – sau, de două ori mai mult decât B-1 sau B-52.

Forţele aeriene americane plănuiau să opereze B-2 până în 2058. Acest lucru nu se va întâmpla. În schimb, atunci când B-21 Raider va intra în serviciu în următorul deceni, bombardierele B-1 şi B-2 vor fi scoase la pensie; USAF nu are bugetul necesar pentru a adăuga pur şi simplu viitoarele B-21 la flota existentă; mai degrabă, B-21 va trebui să înlocuiască direct bombardierele existente.

Aşadar, B-2, cu preţul său de 2,13 miliarde de dolari – şi lipsa ţintelor primare – va fi retras pentru a face loc noului B-21. În timp ce retragerea iminentă a B-2 are sens din punct de vedere fiscal, aceasta va fi dureroasă pentru pasionaţii de aviaţie. B-2, cu forma sa distinctivă de liliac şi originile obscure din Zona 51, este încă futurist şi misterios, la trei decenii de la debutul său, relatează publicaţia 1945.