- Corpul neînsuflețit al unui comandant român stă de două luni în frigiderele unei nave
- Autoritățile chineze nu vor preluarea corpului neînsuflețit, fiindu-le frică de un eventual focar de Covid-19 cu tulpina indiană
- Medicul de bord spune că bărbatul ar fi suferit un infarct miocardic
- Fostul ministru de Externe, Titus Corlățean, a explicat care este procedura pe care statul ar fi trebuit să o aplice
- Titus Corlățean: „Probabil că domnul premier a fost luat prin surprindere nu știa, nu are nicio treabă Ministerul Apărării cu o astfel de procedură”
Un comandant român a decedat pe data de 19 aprilie, iar de atunci corpul neînsuflețit al bărbatului se află la bordul navei VANTAGE WAVE. Potrivit autorităților, pe 15 aprilie nava ajuns în China pentru a descărca 25.000 de tone de lingouri de aluminiu, iar patru zile mai târziu, bărbatul a decedat.
Fostul ministru de Externe, Titus Corlățean, a explicat pentru Aleph News care este procedura pe care statul ar fi trebuit să o aplice în această situație și de ce nu a făcut-o, la aproape două luni de când trupul comandatului român stă în frigiderul de pe navă.
„Este o situație dramatică și pentru familie este o încercare deosebită. Eu personal am aflat acum câteva săptămâni de acest caz pentru că am primit un mail, o corespondență de la soția și de la fiul domnului comandant care au semnalat această situație. Evident că am reacționat și am dat un răspuns familiei.
Am cerut oficial Ministerului de Externe, deschid o paranteză, probabil că domnul premier a fost luat prin surprindere nu știa, nu are nicio treabă Ministerul Apărării cu o astfel de procedură. Am cerut eu în schimb oficial Ministerului de Externe să acționeze și le-am și făcut câteva sugestii responsabililor din Minister și eu pot să vă confirm, nu știu de ce Ministerul de Externe nu a spus nimic până acum, însă MAI a făcut demersuri inclusiv într-o audiență cu reprezentații importanți ai ambasadei Republicii populare chineze la București.
Din păcate aceste demersuri care au fost repetate și am solicitat încă o dată MAE să intervină eficace, s-au lovit de un refuz al autorităților chineze pentru că pe de-o parte și trebuie să fac această precizare în astfel de situație nefericită în primul rând armatorul are obligația de a interveni. Armatorul a încercat, nu au reușit nici în Indonezia și nici în China la Shanghai.
Dacă este o astfel de situație autoritățile statului de cetățenie a celui care s-a aflat într-o astfel de situație dramatică trebuie să intervină. Știu că autoritățile române au intervenit până acum. Deocamdată însă s-au lovit de un refuz din partea autorităților chineze.”, a explicat Titus Corlățean.
Aceasta a mai explicat și de ce este atât de dificilă colaboarea cu China.
„În primul rând există această suspiciune de deces din cauza COVID. Familia îmi spunea pe mail că această suspiciune nu a fost confirmată în termeni medicali de cineva abilitat. Și atunci li s-a transmis de către avocatul familiei și prin armatori că există două variante. Fie incinerare, fie înmormântarea în mare, între ghilimele, „Burried by the sea”.
Nici una, nici alta nu sunt lucruri care să fie acceptabile pentru familia domnului comandant pentru că sunt creștini ortodocși, își doresc repatrierea trupului comandantului, pentru a asigura o înmormântare creștinească. Probabil că asta este explicația reticentă a autorităților portuare de a permite debarcarea și transferul corpului comandantului către țară, mai ales că armatorul a dat asigurări că acoperă toate cheltuielile”, a mai explicat Corlățean.
Știrea inițială
Un comandant român a decedat pe data de 19 aprilie, iar de atunci corpul neînsuflețit al bărbatului se află la bordul navei VANTAGE WAVE. Potrivit autorităților, pe 15 aprilie nava ajuns în China pentru a descărca 25.000 de tone de lingouri de aluminiu, iar patru zile mai târziu, bărbatul a decedat, conform humanrightsatsea.org.
„De atunci, corpul neînsuflețit al comandantului român se află în frigiderele navei. Nava și-a continuat voiajul prin diferite porturi pentru a încerca să repatrizeze trupul neînsuflețit. A fost în Singapore, Coreea de Sud, Malaysia, Taiwan, Vietnam, Filipine și Japonia. Niciuna dintre aceste țări nu a dorit preluarea trupului comandantului”, a declarat pentru Aleph News, Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor din România.
Autoritățile chineze nu vor preluarea corpului neînsuflețit, fiindu-le frică de un eventual focar de Covid-19 cu tulpina indiană
„Au fost făcute intervenții către autoritățile din China de către consulatul român din China și de mulți alții. Echipajul navei are acum probleme cu alimentele pentru că autoritățile din China nu vor să se apropie de navă”, a continuat Adrian Mihălcioiu.
Medicul de bord spune că, cel mai probabil, acesta ar fi suferit un infarct miocardic care i-a fost fatal.