• Comisia Europeană (CE) a prezentat miercuri o propunere de actualizare a regulilor de obținere a permisului de conducere în UE.
  • Aceasta prevede, printre altele, că o persoană poate învăța să conducă autoturisme și camioane de la vârsta de 17 ani dacă este însoțită de un șofer cu vârsta de peste 25 de ani și cu 5 permise.
  • Această măsură specifică, care se aplică deja în țări precum Germania și Austria, are ca scop facilitarea dobândirii de către șoferi a experienței la volan.

Comisia Europeană (CE) a prezentat miercuri o propunere de actualizare a regulilor de obținere a permisului de conducere în UE, care prevede, printre altele, că o persoană poate învăța să conducă autoturisme și camioane de la vârsta de 17 ani dacă este însoțită de un șofer cu vârsta de peste 25 de ani și cu 5 permise.

Această măsură specifică, care se aplică deja în țări precum Germania și Austria, are ca scop facilitarea dobândirii de către șoferi a experienței la volan și face parte dintr-o serie de propuneri legislative care, în cele din urmă, urmăresc să contribuie la obiectivul de eliminare a deceselor traficului rutier în Uniunea Europeană (UE) în 2050.

Inițiativa ar urma să se aplice vehiculelor din categoria B (autoturisme și camionete), dar și celor din categoria C (camioane), pentru a facilita accesul tinerilor la profesia de șofer.

Recomandări

CÂND INTRĂM ÎN SCHENGEN
AFACERI RUSIA-COREEA
STĂ PROST CU VÂNZAREA
REVOLTA ROBOȚILOR
CE-AU GĂSIT AL LOR SĂ FIE
ANIME ȘI MANGA

Scăderea pragului de vârstă pentru formare poate face ca o carieră în sectorul transporturilor să fie mai atractivă pentru tineri, contribuind astfel, în timp, la atenuarea deficitului de șoferi profesioniști, fără a compromite siguranța rutieră”, susține CE.

De asemenea, Executivul pledează pentru adaptarea testelor, astfel încât viitorii conducători auto să fie mai bine pregătiți în prezența utilizatorilor vulnerabili, cum ar fi pietonii și bicicliștii, care sunt din ce în ce mai frecvenți în tranziția către o mobilitate urbană mai durabilă. Comisia pune în aplicare aceste și alte măsuri în trei propuneri legislative care urmează să fie negociate cu statele membre prin intermediul Consiliului UE și al Parlamentului European.

De asemenea, Comisia propune stabilirea unei perioade de toleranță zero pentru alcool în rândul șoferilor începători până când aceștia au cel puțin doi ani de experiență la volan, întrucât, între 2017 și 2020, la fiecare 100 000 de șoferi începători din UE s-au înregistrat în medie 10 decese, în timp ce la fiecare 100 000 de șoferi cu experiență s-au înregistrat doar 3 decese.

Tinerii reprezintă doar 8% dintre șoferi, dar sunt responsabili pentru 16% din cele 20 000 de decese anuale pe șosele din UE. Cu toate acestea, Comisia nu propune armonizarea limitelor de alcoolemie în sânge în întreaga UE, deoarece nu are competențele necesare pentru a face acest lucru.

Infracțiuni rutiere grave în UE

În prezent, 40% dintre infracțiunile rutiere comise într-un alt stat membru decât cel de reședință nu sunt înregistrate, fie pentru că șoferul nu poate fi identificat, fie pentru că plata este procesată, iar Comisia dorește să corecteze această situație.

Șoferii periculoși nu ar trebui să poată scăpa nepedepsiți”, a declarat Adina Vaelan, comisarul european pentru transporturi, în cadrul unei conferințe de presă. Încă de la început, comisia dorește ca retragerea permisului de conducere într-un stat membru să însemne automat că persoana în cauză nu poate conduce în nicio țară din UE.

În conformitate cu normele actuale, atunci când o infracțiune gravă duce la interzicerea dreptului de a conduce, această sancțiune nu poate fi aplicată pe întreg teritoriul UE dacă șoferul a comis infracțiunea într-un alt stat membru decât cel în care a fost eliberat permisul de conducere.

Versiunea digitală a cardului

În aceeași ordine de idei, CE propune, de asemenea, consolidarea procedurilor de schimb de informații privind siguranța rutieră între statele membre. UE dorește ca actuala legislație privind raportarea transfrontalieră, care include infracțiuni precum depășirea vitezei și conducerea sub influența drogurilor, să fie extinsă pentru a include conducerea fără păstrarea distanței de siguranță, depășirea periculoasă, conducerea pe contrasens și conducerea cu un vehicul supraîncărcat.

Comisia dorește, de asemenea, să creeze o versiune digitală europeană a permisului de conducere, care ar fi prima de acest fel din lume și ar facilita, de asemenea, validarea permiselor străine în UE de către cetățenii din afara UE.