• Un mail de revendicare a atacului împotriva căilor ferate a fost trimis presei.
  • Semnatarii își manifestă disprețul față de Jocurile Olimpice și economia capitalistă.
  • La Parchetul din Paris, 50 de anchetatori lucrează la cazul atentatului căilor ferate.
  • Anchetatorii nu exclud o implicare a unei puteri străine în acest atentat.

În urma sabotajului de la Societatea Națională a Căilor Ferate din Franța, care a paralizat o mare parte a rețelei de mare viteză, anchetatorii caută să-i identifice pe responsabili. Interferență străină sau acțiune desfășurată de activiști de „ultra stânga”? Toate variantele sunt luate în serios. O scrisoare trimisă sâmbătă mai multor redacții din Franța și din străinătate stârnește speculații.

Scrisoarea este studiată cu prudență de anchetatori. A doua zi după atacul care a paralizat o mare parte a rețelei feroviare, cu câteva ore înainte de ceremonia de deschidere a Jocurilor Olimpice de la Paris, un colectiv anonim prezentându-se ca o „delegație necunoscută” a trimis un e-mail presei franceze și străine. Semnatarii își manifestă disprețul față de acest eveniment sportiv și „orice economie capitalistă”: „O numesc petrecere? O vedem ca pe o sărbătoare a naționalismului, o punere în scenă gigantică a subjugării populațiilor de către State”, se arată în mesaj.

Dar cine se află în spatele acestui mesaj? Este aceasta o interferență străină sau un act militant? Fără a o spune oficial, textul sugerează că aceasta ar putea fi opera unui grup de ultra-stânga. Întrebarea rămâne însă fără răspuns, în special pentru că este imposibil în această etapă să se confirme autenticitatea misivei.

Recomandări

CE DEVINE LUMEA?
PLANUL ARMATEI GERMANE
ROMÂNII SE TEM DE EȘEC
GATA DE RĂZBOI?
A ATINS O COARDĂ SENSIBILĂ
MANDAT DE ARESTARE

Ce elemente au până acum anchetatorii?

Un lucru este cert: operațiunea a fost bine pregătită, iar responsabilii aveau o cunoaștere detaliată a liniilor și știau exact ce cabluri trebuiau distruse pentru a paraliza cât mai multe trenuri. Conform Francescai Aceto, director teritorial al rețelei SNCF, cablurile tăiate sunt cele care „permit transmiterea tuturor informațiilor legate de semnalizare (…); contactul dintre mecanicul de tren și cutia de semnalizare.

Cele patru locații vizate au fost și ele alese cu grijă. Acestea sunt locuri strategice ale rețelei de mare viteză. În plus, fiecare sabotaj sau încercare de sabotare a avut loc în apropierea cutiei de semnalizare. Și asta cu scopul de a paraliza cât mai multe linii TGV.

S-a revenit la normal?

După blocajul de vineri, care a paralizat circulația trenurilor de mare viteza pe trei axe importante – Nord, Est și Vest, spre Atlantic, circulația a început să fie restabilită treptat încă din după amiaza zilei atacului. Ministra sporturilor, Amélie Oudea-Castera, a declarat că o paralizie a circulației feroviare făcea parte din scenariile studiate și asta explică faptul că au fost puse rapid în funcțiune rute secundare și că reparațiile au avansat rapid. Azi circulă 9 trenuri din 10 în est și vest și 4 din 5 spre Nord iar mâine circulația va fi complet restabilită.

Citește și