• China are o cotă uimitoare de 79% din capacitatea globală de producție a bateriilor litiu-ion, înaintea SUA cu 6%.
  • Ungaria atrage invidia colegilor membri ai UE, din cauza legăturilor tot mai puternice cu China și Coreea de Sud.
  • Când Președintele chinez Xi Jinping va veni în Europa în mai, va vizita doar trei țări – Franța, Serbia și Ungaria.

„Nu intenționăm să devenim liderul mondial”, a declarat Ministrul de Externe al Ungariei la Beijing în octombrie anul trecut, despre planurile ambițioase ale țării sale pentru fabricarea bateriilor pentru vehicule electrice, „pentru că liderul mondial este China”, scrie BBC.

China are o cotă uimitoare de 79% din capacitatea globală de producție a bateriilor litiu-ion, înaintea SUA cu 6%. Ungaria este acum pe locul trei cu 4% și urmărește să-i depășească în curând pe americani, a explicat Peter Szijjarto, în timpul vizitei sale în China. Cu 36 de fabrici deja construite, în construcție sau planificate, cuvintele lui nu au fost o laudă inutilă. Guvernul Fidesz al lui Viktor Orban și-a trâmbițat „deschiderea spre Est”.

Când vine vorba de menținerea legăturilor economice puternice cu Rusia, Budapesta atrage critici considerabile. Mai importante din punct de vedere economic sunt legăturile tot mai mari cu China și Coreea de Sud. Vehiculele electrice sunt piatra de temelie a acestui impuls și, pentru o dată, Ungaria atrage invidia colegilor membri ai UE, mai degrabă decât aprobarea lor.

Recomandări

CE DEVINE LUMEA?
PLANUL ARMATEI GERMANE
ROMÂNII SE TEM DE EȘEC
GATA DE RĂZBOI?
A ATINS O COARDĂ SENSIBILĂ
MANDAT DE ARESTARE

Până în această vară, vor exista 17 zboruri pe săptămână între Budapesta și orașele chinezești. În 2023, China a devenit cel mai mare investitor din Ungaria, cu 10,7 miliarde de euro.

Între timp, buldozerele din sudul Ungariei decupează solul pe un teren de 300 de hectare pentru a-l pregăti pentru o „gigafabrică” chineză pentru mașini electrice BYD. Fabricile sud-coreene și japoneze au început deja să producă baterii sau componente pentru baterii aici. „Ungaria se află în centrul Europei și în imediata apropiere a celor mai mari jucători industriali din industria auto”, spune Noemi Sidlo de la divizia maghiară a CATL. A fost o destinație evidentă și guvernele locale și naționale au fost dornice să ajute, a explicat ea.

Guvernul Fidesz al lui Orban s-a aplecat în spate pentru a atrage investiții chineze, promițând CATL 800 de milioane de euro în stimulente fiscale și sprijin infrastructural pentru a încheia acordul – mai mult de 10% din investiția de 7,3 miliarde de euro. La acestea se adaugă investiția chineză într-o cale ferată de mare viteză destinată să conecteze Europa Centrală de porturile Salonic și Pireu, iar entuziasmul Budapestei pentru investițiile chineze este și mai clar.

Sentimentul pare a fi reciproc. Când Președintele chinez Xi Jinping va veni în Europa în mai, va vizita doar trei țări – Franța, Serbia și Ungaria.

Citește și