Cea mai comentată femeie a anului este de departe… păpușa Barbie! Dezbaterea a pus pe foc feministe, activiști, editorialiști, antropologi și chiar teologi. E suficient vacarm ca să nu mai intervin și eu. Prefer să-ți prezint o femeie reală, cea care a dat viață mitului: Ruth Handler.
Advertisment
Fiica unor modești imigranți evrei din Polonia, crește la Denver. Se mărită cu un coleg de liceu și pleacă în 1938 la Los Angeles, unde lucrează pentru Paramount. Sunt anii în care apar noi materiale sintetice, precum plexiglasul. Ruth și soțul ei se lansează în producția de mobilier futurist, însă războiul le taie avântul: vor produce mobile doar pentru căsuțele de păpuși, lansând în 1945 compania de jucării Mattel. Mamă devotată, Ruth observă cum fetița ei le dă păpușilor roluri de adulți. Joaca îi dă ideea de a produce o păpușă cu trup de femeie. Bărbații de la Mattel îi râd în nas, dar Ruth nu se dă bătută. Descoperă în Germania o figurină de pin-up. Destinată inițial adulților, devenise foarte populară și printre copii. Trântește jucăria pe masa de consiliu a firmei. Așa se naște în 1959 Barbie, numită după fiica ei Barbara. Succesul e imediat iar restul e istorie. După ce a făcut atâtea fetițe fericite, Ruth își pune în anii 70 priceperea în slujba femeilor nefericite: va inventa o proteză mamară performantă pentru supraviețuitoarele mastectomiei. Bătrânețea îi aduce însă și o condamnare pentru evaziune fiscală. Femeie dintotdeauna responsabilă, Ruth își recunoaște vina și plătește.
Prin păpușa Barbie, fetele generației baby-boom au descoperit acum 60 ani că pot avea mii de ocupații, nu doar cea de mamă. Lumea de azi a început cu o jucărie care a revoluționat mentalități ce stagnau de milenii. Adevărul lăsat nouă de Ruth Handler e însă mai general: a construi viitorul nu înseamnă să-ți asculți ambițiile, ci să te întrebi ce-și doresc cu adevărat copiii tăi.