Contraamiralul Mihai Panait, șeful Statului Major al Forțelor Navale Române afirmă că, pe lângă minele provenite din al doilea Război Mondial, marinarii militari români se confruntă cu o nouă provocare: minele care vin din zona Ucrainei după invazia rusească.

Contraamiralul Mihai Panait spune că minarea și deminarea sunt operațiuni complexe și periculoase, dar prin colaborarea cu celelalte instituții ale statului, Forțele Navale Române au stabilit un plan menit să protejeze cetățenii și navele comerciale.

Șeful Statului Major al Forțelor Navale Române mai spune că echipajele sunt pregătite și dotate cu tehnica necesară pentru pentru deminarea Mării Negre, până în prezent fiind distruse 25 de mine.

Recomandări

PUTIN DISCUTĂ CU FICO
BIBI AMENINȚĂ REBELII HOUTHI
CIOLACU: AVEM COALIȚIE
FONTANA DI TREVI SE REDESCHIDE
ZELE CREDE-N ADERARE
NEGOCIERI FĂRĂ SFÂRȘIT

Contraamiralul Mihai Panait dezvăluie, tototată, că ne confruntăm cu un trafic comercial intens, peste 300 de nave aflându-se în porturile maritime și fluviale românești, ceea ce presupune un efort deosebit din partea autorităților pentru a asigura siguranța navigației.

Prezentăm principalele declarații ale contraamiralului Mihai Panait, șeful Statului Major al Forțelor Navale Române, sâmbătă seara, la emisiunea InSecuritate, de la Aleph News:

Mihai Panait: Minarea este o misiune deosebit de complexă. Noi, specialiștii din Marină, spunem că a mina este o artă, o artă operativă. Este o misiune foarte complexă și foarte dificilă, ca și operațiunea de deminare. În egală măsură, sunt două misiuni foarte complexe care necesită o pregătire îndelungată, echipaje profesioniste și capabilități deosebite din partea navelor care execute aceste misiuni.

Mihai Panait: Avem încă așa numitele baraje de mine istorice, din cel de-al doilea Război Mondial. Periodic, pe timpul desfășurării exercițiilor multinaționale conduse de către forțele navale românești împreună cu partenerii NATO identificăm, cercetăm și curățăm aceste zone unde încă au rămas mine din barajele de mine istorice. Ele nu sunt periculoase pentru navigație în momentul acesta pentru că sunt pe fundul mării, dar, din când în când, așa cum s-a și observat, din cauza vechimii sau a condițiilor meteo, mișcărilor naturale, o parte din ele pot ieși la suprafață. Avem capabilitățile necesare pentru a le distruge (…)

„Sunt distruse mine în principal în zona ucraineană”

Mihai Panait: Începând cu februarie 2022 avem o nouă provocare în Marea Neagră, acest pericol al minelor care vin din zona de război, din zona de nord a Mării Negre. Este o acțiune deosebit de complexă pe care trebuie să o desfășurăm zilnic, cu navele, cu aeronavele cu mijloacele și cu personalul din cadrul Forțelor Navale Române. Până în momentul de față am reușit să performăm. Am distrus cele două mine care au fost în zona de responsabilitate a României, a Forțelor Navale Române. În momentul de față au fost distruse 25 de mine. Sunt distruse mine în principal în zona ucraineană, acolo au fost cele mai multe, una în zona Bulgariei, două în zona României și trei în zona Turciei.

Mihai Panait: Minele sunt un real pericol.  Nu poate fi ignorat acest pericol. Noi am încercat să conștientizăm toți operatorii economici și toate autoritățile care au responsabilități sau coordonează navele pe traficul din Marea Neagră. Încă de la începutul apariției acestui pericol am desfășurat succesiv ședințe, grupuri de lucru pentru a informa autoritățile din domeniu și operatorii economici astfel încât să respecte ce am recomandat. Am stabilit rute de comunicații navale, pase de acces pe intrările în principalele porturi maritime românești Mangalia, Constanța, Midia. Am stabilit un drum intermediar în zona de responsabilitate între Mangalia și Sulina astfel încât navele să poată circula, traversa în siguranță aceste rute. Pe rutele acestea, noi verificăm zilnic cu navele noastre din dotare, cu navele Gărzii de Coastă, cu elicopterele noastre și ale Gărzii de Coastă, cu avioanele partenerilor noștri din NATO.

„În istoria noastră nu am avut o situație cu un trafic comercial atât de intens”

Mihai Panait: În Marea Neagră, în porturile românești și în porturile fluviale de pe Dunărea martimă, în momentul de față avem un număr impresionant de nave comerciale pentru executarea traficului de mărfuri, în principal din zona ucraineană, pentru a transporta cerealele (…) În istoria noastră nu am avut o situație cu un trafic comercial atât de intens. În momentul de față avem peste 150 de nave în rada amenajată și neamenajată din fața portului Sulina care încearcă să traverseze Dunărea martimă, canalul Sulina pentru a ajunge în porturile românești de la Galați, Brăila, Reni, Ismail, pe brațul Chilia din Ucraina, pentru a prelua aceste mărfuri, cerealele. Avem de asemenea în rada portului Constanța peste 50 de nave și în porturile maritime și fluviale peste 150 de nave. Ceea ce înseamnă că sunt peste 300 de nave în zona noastră de responsabilitate, la mare și pe fluviu. Este un efort deosebit din partea autorităților pentru a asigura siguranța navigației în primul rând.

Mihai Panait: Canalul Bîstroe este acum folosit, dar capacitatea lui nu permite tranzitul unui număr mai mare de 4-6 nave pe zi și cel mai important trafic se desfășoară pe Dunărea martimă, pe Canalul Sulina, de la Sulina în porturile românești Brăila, Galați, Reni, Ismail în porturile ucrainene.

30.000 km pătrați, de două ori suprafața Dobrogei, zona de responsabilitate Forțelor Navale Române

Mihai Panait: Noi, Forțele Navale Române, luptăm și încercăm să dezvoltăm această conștiință maritimă în rândul instituțiilor statului, dar și al cetățenilor români pentru că este foarte important suportul oamenilor. Zona de responsabilitate a Forțelor Navale la Marea Neagră cuprinde tot ceea ce înseamnă apele teritoriale care se întind până la 12 mile marine, zona contiguă a României care se întinde până la 24 mile marine și zona economică exclusive care se poate întinde în conformitate cu legislația internațională până la 220 mile marine. Nu permite suprafața Mării Negre să avem o zonă economică exclusivă până la 120 de mile, dar avem o zonă economică care se întinde până la 110 mile marine, ceea ce reprezintă pentru noi, pentru forțele navale, 30.000 km pătrați, de două ori suprafața Dobrogei.

Mihai Panait: Menținerea libertății de navigație pe mările și oceanele lumii este o misiune a NATO, și pentru noi, pentru Forțele Navale Române, în zona noastră de responsabilitate, în Marea Neagră, este de asemenea deosebit de importantă. Ne conectăm cu toate structurile din NATO încă din timp de pace prin desfășurarea unui set complex de exerciții, exerciții naționale, multinaționale și internaționale. Un set de exerciții care trebuie să aducă în permanență nivelul de pregătire al structurilor, al forțelor, al echipajelor navelor, pe diferite domenii, la standardele NATO, care trebuie să fie întotdeauna gata de luptă, ceea ce înseamnă că în domeniul maritim, antisubmarine, al luptei la suprafață, luptei împotriva minelor, luptei împotriva mijloacelor aeriene, al războiului electronic sau în diversele domenii care sunt acum la modă în acest război hibrid, necesită o pregătire deosebit de importantă. Pe perioada unui an de instrucție, planificăm aceste exerciții astfel încât să menținem nivelul de interoperabilitate, să pregătim noi capabilități, să evaluăm, să fie gata pentru acțiunile de răspuns rapid sau de a participa în grupările NATO.

„Am reușit să reînființăm secția militară din cadrul Universității Dunărea de Jos, noi catedre cu specialități noi”

Mihai Panait: Este foarte important să dezvoltăm domeniul educației, să investim în educație, să investim în viitorul Forțelor Navale, prin investiția în cadrul școlilor militare de marină. Și mă refer aici la Colegiul național la Alexandru Ioan Cuza, colegiu reînființat în urmă cu 4 ani, Academia Navală Mircea cel Bătrân, Școala militară de maiștri pentru forțele navale sau Școala de instruire interarme. Am reușit să reînființăm secția militară din cadrul Universității Dunărea de Jos, cu 8 ingineri de arhitectură navală, ieșiți de pe băncile școlii în această vară și avem încă 15 viitori ofițeri ingineri de marina, de instructor de nave, de arhitectură navală în această universitates și le mulțumim pentru colaborarea deosebită pe care o avem. Încercăm prin această interacțiune cu părinții, cu instituțiile de învățământ civile să dezvoltăm cunoașterea în domeniul naval, să dezvoltăm dragostea în rândul tinerilor, al cadeților pe care îi avem în aceste școli, pentru mare, pentru fluviu și pentru navă. Așa putem să construim echipajul și să mergem mai departe cu acest spirit al marinei.

Mihai Panait: Am înființat în cadrul Academiei Navale catedre cu specialități noi astfel încât să facem față provocărilor viitorului, dar nu numai în domeniul educației și al formării tinerilor ofițeri sau maiștri militari am făcut pași. Avem un program de modernizare, de dezvoltare al Forțelor Navale Române, un program de 20 de ani, cu viziune pe anul 2040, în conformitate cu analiza strategică a Apărării, dezvoltată la nivelul Statului Major al Apărării, al Ministerului Apărării Naționale, și, am început să dezvoltăm, să modernizăm echipamentele și navele actuale, cele care suportă și pot fi modernizate, printer ele este acest puitor de mine și am reușit să îndeplinim misiuni importante în ultimii ani. Am muncit 4 ani ca să modernizăm această navă. Avem și alte proiecte de modernizare pentru navele purtătoare de rachete, pentru dragoarele maritime pe care le avem în dotare, pentru toate cele 3 fregate. Una dintre ele, Mărășești, se află acum în proces de reparații și modernizare în șantierul naval Constanța.

Program pentru dotarea Forțelor Navale cu rachete de coastă

Mihai Panait: Avem un program de înzestrare în același timp. Primul program concretizat, s-au semnat documentele anul trecut, pentru dotarea Forțelor Navale cu un sistem de rachete de coastă. La finalul anului 2024 acest sistem va fi integrat în Forțele Navale Române. Până atunci lucrăm pentru dezvoltarea infrastructurii necesare pentru pregătirea personalului ca să fie în măsură să exploateze aceste sisteme. Împreună cu partenerul strategic american am semnat acest contract. Și sunt o serie de alte programe de înzestrare până în 2040, plecând de la vânătoare de mine, submarine, fregate, corvete, vedete navale pentru intervenție cu scafandri sau în domeniul infanteriei marine, care este un domeniu foarte important pentru forțele navale, pentru executarea misiunilor în zona noastră de responsabilitate, sau în domeniul aerian pe dotarea cu elicoptere, suplimentar față de ceea ce avem în momentul de față la Forțele Navale Române.

Mesaj de Ziua Marinei

Mihai Panait: În primul rând aș dori să mulțumesc tuturor membrilor echipajului Forțelor Navale Române pentru ceea ce au făcut, pentru ceea ce am făcut împreună în acest an de instrucție, să mulțumesc familiilor lor pentru suportul adus pe întreaga perioadă și tuturor colaboratorilor noștri. Să le urăm tuturor un călduros La mulți ani, mare bună, vânt în toate pânzele. Așa vă doresc dumneavoastră și telespectatorilor dumneavoastră.