• „Cred că proiectul de lege trecut de Senat privind obligativitatea certificatului verde este periculos pentru statul de drept”.
• „E de neînțeles de ce Guvernul este în afara oricărui control judecătoresc. Nu există procedură prin instanță ca în 30 de zile să se spună dacă Hotărârea de Guvern conține prevederi legale sau nu. Instanțele au anulat Hotărâri de Guvern după ce acestea au fost în vigoare. CCR a spus că instanțele nu pot interveni eficient”.
• „CCR e săturată că politicienii nu citesc și nu respectă deciziile CCR”
.
• „Este evident că vorbim despre un eșec guvernamental și al statului. Nimeni nu s-a pregătit în România. Trebuiau făcute eforturi mai mari. Guvernul și-a pierdut credibilitatea. Măsurile Guvernului sunt fără noimă. Deciziile Guvernului sunt contradictorii”.
• „Cele 3 puteri trebuie să fie în echilibru și să se controleze reciproc. Singurii care pot fi sancționați pentru nerespectarea deciziilor CCR sunt judecătorii. Când vorbim de Parlament, nu există sancțiune. Da, trebuie făcut ceva, să existe o sancțiune”.
• „Nerespectările deciziilor CCR ar trebui aduse în atenția CCR sub forma conflictelor juridice”.
• „Când o putere scapă de sub control e rapt la Constituție. Statul român este perfect nefuncțional și dezechilibrat”
• „Și SIIJ este autonomă la fel ca DNA și DIICOT. SIIJ este singura structură sub CSM. Cele mai multe garanții de independență le are SIIJ. Magistrații sunt speriați că dispare SIIJ. SIIJ trebuie lăsată să funcționeze. Colegii meu au fost supravegheați până când s-a aflat de protocoale. Câmpul tactic nu mai există cum exista. Cea mai mare problemă: teroarea în rândul judecătorilor. Simt că judecătorii sunt mai liberi. Tonusul bun este dat de la nivelul ÎCCJ”.

„Premierul Cîțu vrea să condiționeze dreptul de circulație și de muncă de certificatul verde. Cred că proiectul de lege trecut de Senat este periculos pentru statul de drept. Parlamentul dă dreptul Guvernului să condiționeze orice libertate și drept de certificat. Avem un stat de drept eșuat. Anumite Hotărâri de Guvern nu pot fi verificate de Justiție. Nu există procedură prin instanță ca în 30 de zile să se spună dacă Hotărârea de Guvern conține prevederi legale sau nu. Instanțele au anulat Hotărâri de Guvern după ce acestea au fost în vigoare. CCR a spus că instanțele nu pot interveni eficient. Parlamentul trebuie să modifice legea privind starea de alertă. Guvernul poate legifera acum în afara oricărui control. În democrații, aceste măsuri au fost luate în Parlament. La noi, Guvernul a făcut ce trebuia să facă Parlamentul. Este o realitate: în România, marea majoritate a populației este nevaccinată. Trebuie să existe limitări prin lege care să mulțumească întreaga societate. Drepturile și libertățile se pot restrânge tot prin condiții constituționale. Problema e că politicienii nu citesc deciziile CCR și nu le respectă”, a declarat avocatul Adrian Toni Neacșu, în emisiunea OFF/OnTheRecord, pe Aleph News.

Eșecul în România al campaniei de vaccinare este responsabilitatea Guvernului, spune avocatul Neacșu: „Am trecut prin boală, nu sunt antivaccinist. O să mă vaccinez. Noi la începutul verii „am învins” pandemia. Este evident că vorbim despre un eșec guvernamental și al statului. Nimeni nu s-a pregătit în România. Trebuiau făcute eforturi mai mari. Guvernul și-a pierdut credibilitatea. PNL a ținut un Congres cu mii de oameni. Măsurile Guvernului sunt fără noimă. Deciziile Guvernului sunt contradictorii. Legile și actele normative trebuie făcute de specialiști. În Parlament este un nivel redus de pregătire juridică”.

Recomandări

PUTIN DISCUTĂ CU FICO
BIBI AMENINȚĂ REBELII HOUTHI
CIOLACU: AVEM COALIȚIE
FONTANA DI TREVI SE REDESCHIDE
ZELE CREDE-N ADERARE
NEGOCIERI FĂRĂ SFÂRȘIT

Și situația juridică a Guvernului României dar și deciziile CCR au fost analizate pe Aleph News de avocatul Adrian Toni Neacșu: „Guvernul demis poate sta până când următorul Guvern depune jurământul. Guvernul României a trecut prin 2 ipoteze constituționale diferite. CCR trage de urechi persoane care se poartă ca niște copii de grădiniță. CCR l-a distrus pe Cîțu. CCR e săturată că politicienii nu citesc și nu respectă deciziile CCR. Hotărârile Parlamentului pot fi atacate la CCR. CCR este folosită în a tergiversa lucrurile în conflicte politice. CCR a obligat în vară de 2 ori Parlamentul să reglementeze procedura în fața instanțelor. Noi avem puterea executivă ieșită de sub orice control. Instanțele sunt sărite din schemă din cauza politicienilor. (…) Cele 3 puteri trebuie să fie în echilibru și să se controleze reciproc. Singurii care pot fi sancționați pentru nerespectarea deciziilor CCR sunt judecătorii. Când vorbim de Parlament, nu există sancțiune. Da, trebuie făcut ceva, să existe o sancțiune. Politicienii sunt forțați să respecte deciziile CCR doar în cazul conflictelor constituționale. Nerespectările deciziilor CCR ar trebui aduse în atenția CCR sub forma conflictelor juridice. E de neînțeles de ce Guvernul este în afara oricărui control judecătoresc. CSM ar trebui să sesizeze la CCR un conflict între instanțele de judecată și Parlament. (…) Când o putere scapă de sub control e rapt la Constituție. Multă vreme statul a fost condus de puterea judecătorească. Statul român este perfect nefuncțional și dezechilibrat”.

Fost judecător și membru în CSM, Toni Neacșu crede că statul ar trebui să se lămurească ce vrea de la Justiție și de la procurori:

„În Opoziție, politicienii spun că puterea trebuie să fie la CSM. Când sunt la Putere, politicienii uită de CSM. Eu am mai multă încredere în procurori decât în oamenii politici. Ar trebui să ne lămurim ce vrem cu procurorii. Dacă vrem procurori independenți, puterea de decizie ar trebui să rămână în rândul profesiei. În Germania, procurorii sunt supuși Executivului. Am mai multă încredere în procurorii din CSM decât în Stelian Ion. Procurorii din CSM și Stelian Ion se înțelegeau suspect de bine. Procurorii din CSM nu au deocamdată drept de decizie”.

Despre desființarea SIIJ, subiect care a divizat coaliția de guvernământ, Toni Neacșu spune că această structură ar trebui să fie lăsată să funcționeze:

„Când eram în CSM, din 15 membri, 9 au fost sub supraveghere. SIIJ a apărut ca o necesitate ca să prevină abuzurile dovedite. Și SIIJ este autonomă la fel ca DNA și DIICOT. SIIJ este singura structură sub CSM. Cele mai multe garanții de independență le are SIIJ. Magistrații sunt speriați că dispare SIIJ. SIIJ trebuie lăsată să funcționeze. Colegii meu au fost supravegheați până când s-a aflat de protocoale. Câmpul tactic nu mai există cum exista. Cea mai mare problemă: teroarea în rândul judecătorilor. Simt că judecătorii sunt mai liberi. Unele mecanisme funcționează în virtutea inerției. Acum avem și judecători justițiari, nu simpli arbitri. Tonusul bun este dat de la nivelul ÎCCJ ”.