- Boeing a fost din nou în centrul atenției la începutul acestui an, când un panou de ușă a căzut de pe un nou avion 737 Max în timpul unui zbor Alaska Airlines.
- Departamentul de Justiție are termen până la 7 iulie pentru a decide dacă va relansa o acuzație penală de fraudă formulată împotriva Boeing.
- Accidentele aviatice care au implicat aeronave Boeing 737 Max au ucis în total 346 de persoane.
Un avocat care reprezintă victimele a două prăbușiri fatale ale Boeing 737 Max a declarat că guvernul american se pregătește să ofere constructorului de avioane o „înțelegere amiabilă”, conform BBC.
Paul Cassell, care spune că a obținut informația „direct de la Departamentul de Justiție”, a adăugat că înțelegerea include o amendă mică, trei ani de probațiune și audituri independente de siguranță.
Boeing nu a răspuns imediat la solicitarea BBC de a comenta, în timp ce Departamentul de Justiție (DoJ) a refuzat să ofere o declarație.
Luna trecută, procurorii americani au recomandat DoJ să formuleze acuzații penale împotriva producătorului de avioane. Asta după ce DoJ a declarat că Boeing a încălcat o înțelegere din 2021 legată de prăbușirile care au ucis 346 de persoane.
„Memoria celor 346 de nevinovați uciși de Boeing cere mai multă dreptate decât aceasta”, a declarat Cassell, adăugând că familiile se vor opune vehement acestei înțelegeri.
Accidentele aviatice – ambele implicând aeronave Boeing 737 Max – au avut loc la interval de șase luni unul de celălalt. Accidentul care a implicat Lion Air din Indonezia a avut loc în octombrie 2018, urmat de un zbor Ethiopian Airlines în martie 2019. Ambele prăbușiri au fost legate de sisteme defectuoase de control al zborului.
O scrisoare trimisă luna trecută de Cassell către Departamentul de Justiție a dezvăluit că familiile au solicitat urmărirea penală a cadrelor de conducere ale Boeing la momentul accidentelor și o amendă de 24,8 miliarde de dolari (19,6 miliarde de lire sterline) pentru „cea mai mortală crimă corporativă din istoria SUA”.
Departamentul de Justiție are termen până la 7 iulie pentru a decide dacă va relansa o acuzație penală de fraudă formulată împotriva Boeing în 2021.
Această acuzație a rămas latentă de când compania a recunoscut într-un acord că a indus în eroare autoritățile de reglementare a siguranței aeriene cu privire la anumite aspecte ale modelului 737 Max și a promis să creeze un nou sistem de conformitate pentru a detecta și a preveni alte fraude.
În cadrul acordului încheiat în 2021, Boeing a declarat că va plăti o despăgubire de 2,5 miliarde de dolari, iar procurorii au fost de acord să solicite instanței să renunțe la o acuzație penală după trei ani, dacă societatea respectă anumite prevederi stabilite în acordul de urmărire penală amânată.
Însă, în luna mai, DoJ a declarat că Boeing a încălcat acordul, afirmând că nu a reușit „să conceapă, să pună în aplicare și să aplice un program de conformitate și etică pentru a preveni și a detecta încălcări ale legislației americane privind frauda în toate operațiunile sale”.
La începutul acestui an, Boeing a fost din nou în centrul atenției atunci când un panou de ușă a căzut de pe un nou avion 737 Max în timpul unui zbor Alaska Airlines.